„Tíz éve készülök a parlamenti képviselőségre”

2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapvetően és jó irányban változhat a fővárosi kerületi önkormányzatok gazdasági helyzete az Országgyűlés által nemrég elfogadott kétéves költségvetés alapján – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Derce Tamás, Újpest független polgármestere, aki Demszky Gábort hibáztatja több budapesti környezetszennyezésért, százezrek életének veszélyeztetéséért. Az egykori SZDSZ-es politikus a polgári pártok támogatása révén harmadik ciklusát tölti önkormányzati vezetőként, 2002-től azonban a parlamenti munkából is kivenné a részét.Újpest önkormányzata több ügyben is pert indított a főváros ellen. A legnagyobb port – az illetékes hatóságok szerint is környezetszenynyező – rákospalotai égetőmű bezáratásának kezdeményezésével verte fel. A városházi vezetők az úgynevezett füstgázmosó-beruházás elmaradásáért a kormányt teszik felelőssé. Ön miért harcol?– Nemrég Gönczöl Katalin, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa lakossági panaszra válaszolva megállapította: az 1981-ben üzembe helyezett Fővárosi Hulladékhasznosító jelenlegi működése sérti a környező lakosság alkotmányos jogait, ugyanis folyamatosan és jelentősen a határérték feletti szennyező anyagokat bocsát ki a sűrűn lakott rákospalotai területen. Az ombudsman szerint azonban az égető leállítása még nagyobb gondot okozna Budapestnek, mert a város hulladékának több mint hatvan százalékát itt semmisítik meg. Ebben azonban téved a biztos, mert nem ismeri teljesen a tényeket. Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes pedig éppen a Magyar Nemzetnek adott korábbi interjújában azzal vádolt meg, hogy én PR-munkát végzek, amikor fellépek a lakosság egészségkárosítása ellen. Ezzel szemben arról kell beszélni, hogy Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester már 1993-ban arról értesítette a IV. és a XV. kerületieket, hogy a rákkeltő szennyezéseket megszűrő füstgázmosó 1995-ig megépül.– Azt is „jótékony homály” fedi, hogy az 1980-as években az akkori hatalom egy olyan környezetszenynyező testet hozott létre, amelynek működése rendkívül káros az egészségre. Ezt 1991-ben hivatalosan is megerősítette egy környezetvédelmi miniszteri rendelet. Az eset kicsiben hasonlatos Csernobilhoz. Itt is az évtizedek múlva jelentkező károsodások jelentik a legfőbb veszélyt. A dioxinok, a nehézfémek hatása nem azonnali hajhullással jelentkezik. Azok beépülnek a sejtjeinkbe, a génjeinkbe. Káros hatásuk az utódoknál jelenik meg torzszülöttek vagy súlyos deformáció formájában. A budapesti agglomerációs településekkel együtt mintegy 300 ezer ember veszélyeztetett. Ezért mondom, hogy a fő felelős Demszky Gábor. Felvetődik az ügy büntetőjogi vonzata is. A hatóságok nem tettek meg mindent a szenynyezés megszüntetéséért. A Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőséghez írt levelemben nem véletlenül idéztem Szent István első számú törvényét: „Az a bíró, aki a rábízott ügyet harminc napon belül nem intézi el, azt verjék meg.” Álságos a kormányra kenni az ügyet, hiszen egyrészt a környezetvédelmi tárca biztosítja a füstgáztisztító berendezés megépítési költségeinek a felét, másrészt 1998-ra már minden hatósági engedélyt beszereztek az illetékesek, mégis elhalasztották valamilyen megfontolásból az építkezést. Jelenleg semmiféle hatósági engedélye nincs az égetőműnek, a főpolgármester a kormányra mutogat, miközben a városnak százmilliárd forintja van tartalékban. Ezt tartom én aljas politikának.– Újpest első embereként más ügyekben is folyamatosan konfliktusba keveredik a fővárossal. Tavaly nyáron a kerület leválásának gondolata is szóba került, a képviselő-testület még szakértőket is megbízott. Hol áll az ügy?– Mielőtt bármit is mondanánk, meg kell várni, miként alakul az önkormányzati finanszírozás folyamata. A szakértők szerint ha Újpest önálló város lenne, gazdaságilag nagyjából ugyanott állnánk, ahol most. Ugyanakkor az Országgyűlés által elfogadott kétéves költségvetés megváltoztathatja az eddigi negatív irányokat. A Perlaki Jenő fideszes képviselő nevével fémjelzett módosításokkal a kerületek végre megkaphatják a törvényben előírt feladataik ellátásához szükséges pénzeket. Úgy tudom, az Szabad Demokraták Szövetsége az Alkotmánybíróságon támadta meg a költségvetés ezen rendelkezéseit, ezért a taláros testület döntéséig nem lépünk semmit.– Korábban egy úgynevezett szövetségi főváros kialakítását javasolta a problémák megoldására, ám ez az elképzelés ma távolabb van a megvalósulástól, mint valaha.– Budapest jelenleg életképtelen, ezt szinte mindenki látja. Az első ciklusban, a kezdetekben még SZDSZ-es voltam, akkor én léptem fel mindig a legkeményebben. Igaz, az 1990-ben megválasztott kerületi polgármesterek közül egyedül nekem volt államigazgatási tapasztalatom. Nem jelenthet a politikusok között haragot, ha valaki az igazságot próbálja meg kimondani. Én legelőször nem a sajtóhoz fordultam, nem rúgtam be a ház ajtaját, hanem kopogtattam. Még 1991-ben két másik akkori polgármestertársammal együtt levelet írtunk Demszky Gábornak, hogy mindent szakmailag kellene megvizsgálni. Felhívtuk a figyelmét arra is, hogy ha egy adott kérdésben a szakmai szempontok sérülnének, akkor egy városvezetőnek el kell felejtenie a politikát. A főpolgármesterrel való kapcsolatomat alapvetően meghatározták a fővárosi törvény 1991. májusi elfogadása körül történtek. Dokumentálni tudom, hogy akkor – a többségükben SZDSZ-es – polgármesterek megállapodtak az ugyancsak szabad demokrata főpolgármesterrel a párt parlamenti frakciója által támogatandó módosító csomagról. Emlékszem, a megállapodást este kötöttük meg, a szavazás másnap volt. Az SZDSZ-esek összesen negyvenkét helyen szavaztak másképp, mint ahogy az egyezség szólt. Valamennyi pont a főváros javára módosította az előírásokat a kerületekkel szemben. Ennek csupán folytatása volt az 1994-es módosítás, amikor a Horn–Kuncze-kormány létrejöttének egyik feltétele volt, hogy a főváros az SZDSZ-é legyen. Ekkor hatálytalanították a fővárosi jogszabályt, beolvasztották az önkormányzati törvénybe, s megvonták több ponton is a kerületek jogosítványait. A szocialistákkal való koalíciókötés után én is otthagytam a pártot.– Hol tart most a polgármesterek többsége által szorgalmazott közigazgatási reform ügye?– Ehhez parlamenti törvénymódosítás kellene – de ez már politika. Ha csak a Főpolgármesteri Hivatal működését nézzük, szembeötlő a szervezetlenség. A huszonhárom ügyosztályból álló egység minden normális szervezeti felépítéssel ellentétes, gyakorlatilag egy megkettőzött hivatal. Ez azt jelenti, hogy egy-egy határozatot „végigvisznek” a hivatalon előkészítés címén, ám ez „nem mehet ki”, mert a főjegyző veszi át a szerepet, és kezdődik minden elölről. Lehet, hogy sokakat megbotránkoztat, de az 1990 előtti fővárosi tanács hivatali felépítését én jónak tartom. Nem a kommunisták találták ki a spanyolviaszt: ez a rendszer egy évszázados fejlődés eredménye. A folyamat akkor kezdődött, amikor III. Béla alatt bevezették az írásbeliséget, folytatódott azzal, hogy megjelentek a hivatásos írnokok a XVII. században, majd Ferenc József idején megszületett az az iktatási rend, amely ma is él.– Néhány hónapja saját szakállára „főpolgármesterjelölt-keresésre” indult Budapest más kerületeinek civil szervezeteinél. Van-e eredmény?– Név szerinti jelöltről nem beszélnék. Ugyanakkor annyi már látszik, hogy elsősorban szakmai szempontokat kellene figyelembe venni. A főváros első emberének olyannak kell lennie, akinek már vannak államigazgatási tapasztalatai, és gyakorló polgármester, tehát tudja, hogy miről van szó.– Mint már említette, sokan azzal vádolják: közszerepléseivel saját magának kampányol.– Nem vágyom a főpolgármesteri székre. Amit újpestiként teszek, a kerületért teszem. Azt azonban nem titkolom, hogy 2002-ben az Újpestért Egyesület színeiben, a jobboldali pártok támogatásával szeretnék indulni az országgyűlési választásokon. Számtalan párt és szervezet próbált meggyőzni már 1994-ben és 1998-ban is, hogy legyek parlamenti képviselő. Erre a szerepre azonban tudatosan készülök már 1990 óta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.