Végre hozzájuthat a Győr közelében található péri reptér ahhoz a félmilliárd forintos PHARE-támogatáshoz, amely kimozdíthatja holtpontjáról az évek óta startra váró fejlesztési projektet. A támogatási megállapodás aláírásáról a napokban értesítette az agrártárca a P-Air Repülőtér Fejlesztési Kft.-t.A tervek szerint 1450x30 méteres betonozott leszállópálya, 600 méter hosszú gurulóút és egy ötezer négyzetméteres utasforgalmi kiszolgálóhelyiség épülne fel, de megoldásra vár a reptér kulturált közúti megközelíthetőségének biztosítása is. Az ehhez szükséges pénz felét adja az unió – tudtuk meg Vadász Lászlótól. A reptérparancsnok elmondta, hogy a fennmaradó összeget a fejlesztésre alakult társaságnak kell előteremtenie, amelyben a péri, a győri és a megyei önkormányzat mellett szerepet vállalt a Győr 2000 Idegenforgalmi Közalapítvány és a Győri Aero Klub is.A nemzetközi számítások szerint a következő 15 évben a légi személyforgalom megháromszorozódik, míg a teherszállítás a mai mennyiség duplájára növekszik. Ennek megfelelően a hazai repterek iránt egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik. Péren a szükséges tanulmányok 70 százalékát már elkészítették az elmúlt években, így nyugodtan kijelenthető, hogy a Győrbe és a vonzáskörzetébe letelepült tőke igényli a légikikötőt. Ha megvalósul a projekt, akkor 3-4 év alatt elérhetik az évi 12-16 ezer repülési manővert, azaz 15 év alatt megtérülhet a programba invesztált összeg – állítja Vadász.Az idegenforgalmi cégek mellett a térségbe települt multinacionális nagyvállalatok – így például az Audi – akár konkrét anyagi szerepvállalásra is vállalkoznának. A fejlesztési társaság szerint azonban a legkedvezőbb az állami részvétel lehetne. Az ÁPV Rt. tulajdonában lévő területet szerintük ma nem lenne célszerű privatizálni. Az állam bevihetné a társaságba, s a reptérberuházás megvalósítása után, ha mindenképpen szabadulni akar tőle, már haszonnal tehetné meg azt.Vadász László elmondta: a kivitelezési pályázatot immár ki lehet írni, s a talaj előkészítése akár az ősszel is elkezdődhet. A munkálatok kedvező esetben a jövő tavaszszal, néhány hónap alatt „lefuttathatók”. A projekt mielőbbi beindítása azért is fontos, mert egy folyó beruházáshoz sokkal könnyebb további befektetőket találni, mint egy szép reményű, de egyelőre csupán papíron létező elképzeléshez.
Forrong a brit politika: Keir Starmer nagy bajban
