Újfajta üzemanyagokat keres az autóipar

Jávor József
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az apadó kőolajkészletek és a rohamosan vékonyodó ózonpajzs egyre sürgetőbbé teszik, hogy a belső égésű motorokat más hajtásmódokkal váltsa ki az autóipar. Éppen ezért a legtöbb gyár gőzerővel dolgozik az új megoldásokon.Az alternatív üzemanyagokkal való kísérletezés egyidős az automobilizmus történetével; annak idején maga a benzinmotor is csupán mellékszereplőként jelent meg a színen. A múlt század mérnökei a gőzgépre, haladóbb társaik az elektromos autókra esküdtek. Ferdinand Porsche is egy villanyhajtású kocsival kezdte autómérnöki karrierjét 1900-ban. A kor technikai színvonalán azonban megoldhatatlan volt a mindennapi használathoz elegendő áram tárolása.Pedig a jövő egyértelműen az elektromos hajtásé. Zajt alig kelt, károsanyag-kibocsátása nulla, ráadásul bőséges és egyenletes forgatónyomatékot szállít a hajtott kerekekhez, így váltóműre sincs szükség. A kérdés viszont ma is ugyanaz, mint száz éve: hogyan lássuk el a villanymotorokat megfelelő mennyiségű árammal?A legtisztább megoldás a napelem lehetne, de a mai szolárcellák fajlagos teljesítménye még csupán kísérleti autók mozgatására elegendő. Ígéretesek viszont a nagy kapacitású akkumulátorokkal, a hibrid hajtással és az üzemanyagcellákkal folytatott kísérletek. Miközben minden, magára valamit is adó gyár kifejlesztette környezetbarát modelljeit, a világpiacon mindössze két, hétköznapi használatra valóban alkalmas „zöld” autó kapható.A külső áramforrásról feltölthető EV1-et kizárólag az Egyesült Államokban forgalmazza a General Motors. A kétüléses jármű elektromotorját 26 darab nikkel-fém hibrid akkumulátor táplálja. Nulláról százra 8,5 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 130 km/h, ami az amerikai közlekedési szabályok tükrében tökéletesen elegendő. Annak ellenére, hogy hatótávolsága mindössze 150 kilométer, az EV1 fogadtatása jó volt, különösen Kalifornia államban, ahol a világon a legszigorúbbak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó korlátozások.Ugyancsak nikkel-metál hibrid akkumulátorokról üzemel a Toyota Prius, amely hamarosan Magyarországon is kapható lesz. A Prius két hibrid technológia kombinációját alkalmazza. Ez annyit jelent, hogy különlegesen magas hatásfokú benzinmotorja nemcsak az akkumulátorokat táplálja, hanem a sebesség és a terhelés függvényében magába a hajtásláncba is bekapcsolódhat.Mivel a hangsúly a környezetvédelmen van, a benzinmotor üzemeltetéséről a rendszer annak pillanatnyi hatásfoka alapján dönt. Így városi üzemben, induláskor vagy enyhe emelkedőn az elektronika lekapcsolja a belső égésű motort. Ilyenkor a Prius tisztán elektromos üzemű autóként halad, azaz teljesíti a ZEV (Zero Emission Vehicle) kritériumait. Egyenletes sebességnél vagy gyorsításkor az optimális fordulatszámon működő másfél literes motor az adott körülményeknek megfelelő arányban hajtja a kerekeket és tölti a generátort.A Prius 1997 végén hódította meg Japánt, ám ahhoz, hogy Európában és az USA-ban is sikert arathasson, számos részletét módosítani kellett. A kontinentális igények szerint is használható méretű csomagtérhez kisebb, egyszersmind nagyobb kapacitású akkumulátorokra volt szükség, valamint át kellett dolgozni az elsősorban tokiói araszolgatáshoz tervezett vezérlőelektronikát.Hasonló rendszer piacra dobását fontolgatja a Fiat. A hibrid szívet stílszerűen a futurisztikus Multiplába ültetik be. A hatszemélyes egyterű másik két változatát metán-, illetve metán-benzin hajtással szerelték fel, ezek kifejezetten meggyőző menetteljesítményekkel rendelkeznek.A fent említett technológiák bizakodásra adnak okot, de a végleges megoldást az elektromos áram teljesen tiszta előállítása jelentené. Erre az üzemanyagcella tűnik a legalkalmasabbnak, amint azt az Opel előrehaladott stádiumban lévő kísérleti autójában bemutatta.A Zafira alapjaira épített HydroGen1-et a fedélzetén tárolt cseppfolyós hidrogén és a légkör oxigénjének kölcsönhatásakor keletkező elektromos áram hajtja. A mindössze 80 fokon végbemenő folyamat égésterméke tiszta víz, ezért az autó teljes mértékben környezetbarát. A jármű paraméterei ígéretesek: végsebessége 140 km/h, hatótávolsága 400 km, tömege pedig mindössze 150 kilogrammal nagyobb a hagyományos üzemű Zafiráénál.A sorozatgyártás beindításáig azonban néhány komoly problémát meg kell még oldani. A GM Globális Alternatív Meghajtási Központjának mérnökei megfeszített tempóban dolgoznak a hidrogén környezetbarát előállításán, az autóban való biztonságos tárolásán, illetve az utántöltő állomások kiépíthetőségén. Ez utóbbira véleményük szerint legalább két évtizedet kell még várni. Köztes megoldásként a hidrogén a gépkocsi fedélzetén is előállítható alacsony kéntartalmú benzinből. A benzinreformálásként ismert folyamat egyetlen káros végterméke minimális mennyiségű szén-dioxid, a folyamat hőmérséklete viszont meghaladja a 800 fokot, ami újabb akadályokat gördít a megvalósítás útjába.A fantasztikus filmekből ismert, hangtalanul surranó járművek tehát egyelőre még váratnak magukra. Ugyan a keleti bölcselet szerint sok kis ugrással nem juthatunk át a szakadékon, ám a környezet védelme céljából tett legkisebb lépés is hatalmas fejlődés. Ilyenformán csak remélhetjük, hogy a Toyota Priust és követőit nemcsak a vásárlók, hanem az adó- és a vámtarifák alkotói is kegyeikbe fogadják majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.