Váltott a Daily Express

Jotischky László (London)
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ősz elején már híre járt Angliában, hogy Lord Hollick, a Munkáspártot támogató főrend rövid négy év után meg akar szabadulni az Express Newspapers sajtócsoporttól, amelynek legismertebb terméke a nagy múltú Daily Express. A lap fénykorában a háborús koalíciós kormány repülőgép-gyártási majd hadianyag-ellátási minisztere és Winston Churchill személyes, jó barátja, Lord Beavarbrook tulajdona volt. Annak idején a hitleri Németország elleni gyűlölet legfőbb médiuma, később, a háború után mint a brit birodalmi konzervativizmus orgánuma szerepelt a köztudatban, olyannyira, hogy az ötvenes években a brit baloldal szélsőjobboldali lap gyanánt tartotta számon.A Daily Express mindig úgynevezett tabloid lap volt, vagyis bulvárlap, amely komoly szerepet játszik, hiszen sok millió olvasóhoz szól. A Daily Express ideológiai töltete a baloldali, liberális „politikai korrektség” irányába tolódott. Jelenlegi főszerkesztője, Rosie Boycott kezében főleg feminista, környezetvédelmi és ezekhez kapcsolódó ügyek bajnoka volt. Az újság azonban a sorozatos, rossz menedzsmentdöntések, s főleg a beruházások elégtelensége miatt fokozatosan teret veszített olyan népszerű bulvárlapokkal szemben, mint testvérlapja, a Daily Star, a konzervatív beállítottságú Daily Mail, vagy a Munkáspártot támogató Daily Mirror. Példányszáma még is így egymillió körül van, de messze elmarad a többiek, például a közel két és fél milliós példányszámú Daily Mail mögött.Amikor kiderült, hogy a lap piacra kerül, az érdeklődők között volt a Dail Mail Group is, valamint az Edinburghban megjelenő, tekintélyes Scotsman tulajdonosai, de a győztes végül mégis Richard Desmond lett, aki 125 millió fontot adott az újság kiadói jogaiért. Valószínűleg azt is tudja, hogy a következő néhány év alatt a lap évente jó 50 milliós további beruházásra szorul majd. Desmond – a média ügyeiben bennfentesek szerint – tulajdonképpen inkább a Daily Star után érdeklődött, de végül is – legalábbis egyelőre – beérte a sokkal rosszabbul menő testvérlappal. Richard Desmond nem politikai egyéniség. Szakterülete inkább a pletyka és a pornográfia. Ez utóbbi területen működik az interneten, s több, tulajdonában lévő kiadvány is ezt az igényt elégíti ki, ha nem is mocskos, de mindenesetre „sikamlós” termékek piacán. Új szerzeményét egy másik kiadványa, a popvilág képeslapja, az OK! magazin színvonalára akarja „emelni”, azzal a várakozással, hogy a 18 és 34 év közötti nőolvasók lapja lesz, akiket érdekel a film, a színház, a popkultúra világa. Általános volt az a várakozás, hogy a homlokegyenest ellenkező, sőt elkötelezettségű főszerkesztő lemond. Ez eddig nem következett be, nem utolsósorban azért, mert akkor elesne attól a tetemes (jó negyedmillióra becsült) kárpótlástól, amelyet akkor kapna, ha elbocsátanák állásából. Így hát tulajdonos és főszerkesztő hideg, sőt ellenséges szimbiózisban él együtt.Ez egyébként bizonyos fokig rávilágít a tulajdonos helyzetére a lap politikai hovatartozását illetően. A mai angol média legpolitikusabb alakja az ausztráliai Rupert Murdoch, a Times, a Daily Mirror, a Sunday Times és több más kiadvány tulajdonosa. Amikor a kínai kormánnyal folytatott kényes tárgyalásokat, hogy kiterjessze üzleti tevékenységét a kínai tévére, neki sem sikerült elérnie, hogy lapjai – akár csak átmenetileg is – kesztyűs kézzel bánjanak a kínai pártdiktatúrával. Desmond esetében a helyzet jóval egyszerűbb, mivel számára a politika másodrendű fontosságú, első az üzlet. Ez persze nem jelenti azt, hogy ilyen nagy példányszámú napilappal a kezében elhanyagolható tényező lenne. Ezt jelzi az is, hogy a miniszterelnök máris meghívta egy beszélgetésre, aminek a hátterében minden kétséget kizáróan a tavaszra várt választás áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.