Az átrendeződés korát éljük

Kovács Mária
2001. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországnak tekintélye van a NATO-ban ama teljesítménye alapján, amit 1999-es belépése óta nyújtott. Politikailag így már integrálódott a szövetségbe, a teljes katonai beilleszkedés azonban összetettebb és időigényesebb folyamat lesz – nyilatkozta lapunknak Herman János, hazánk új NATO-nagykövete.Felszínre hozta egy biztonságpolitikai konferencia a NATO-szövetségesek közötti lappangó nézeteltéréseket olyan témákban, mint például a tervezett amerikai rakétavédelmi rendszer vagy a közös európai védelmi politika. Ön, mint új NATO-nagykövetünk, milyen kihívásokat lát ebben Magyarország számára?– Nincs abban semmi különös, hogy vita folyik, hiszen az természetes velejárója a gondolkodásnak. Lehetőséget ad arra, hogy Magyarország is megfogalmazza az érdekeit és képviselje azokat. Ennek azonban olyan módját kell választanunk, hogy egyúttal hozzájáruljunk a szövetségesek közötti egyetértés megteremtéséhez is.– Ön tehát úgy gondolja, hogy az EU és a NATO között mutatkozó véleménykülönbségek miatt Magyarországnak nem szükséges különösebb stratégiát vagy taktikát kidolgoznia?– Ezekben a demokratikus alapokon nyugvó szövetségekben többféle érdek van jelen. A kérdés az, hogyan lehet ezeket a jól felfogott közös érdek- és távlati célok alapján összehangolni. Ez csak akkor volna nehéz, ha a két szervezet biztonságpolitikai érdekei jelentősen különböznének egymástól. Való igaz, hogy egyfajta átrendeződés időszakát éljük most, s erről sokféle vélemény fogalmazódik meg. Magyarországnak az a jó, ha hatékony marad a NATO, de közben erősödik az EU is. A két folyamat nemhogy kizárná, hanem inkább feltételezi egymást.– A katonai kiadások, illetve a valós katonai ütőképesség egyenes arányban áll-e az adott ország érdekérvényesítési lehetőségeivel Brüsszelben? Ha igen, mire számít, mekkora szava lesz egy átalakítás alatt álló hadsereggel és katonai költségvetéssel a háta mögött?– Erre a kérdésre magától értetődő volna az a válasz: a NATO szabályai szerint minden tagállamnak egyforma szava van, hiszen egy szavazata van, s döntést csak konszenzussal lehet hozni. Ugyanakkor tudom, hogy nem ez az egyetlen lehetséges – s főképpen nem az érdemleges – válasz. Úgy gondolom, hogy amikor egy-egy döntés a politikai előkészítés szakaszába ér, megindul egy sajátos érdekegyeztetési folyamat. Ebben a folyamatban természetesen fontosak a katonai képességek, de távolról sem egyedüli tényezőként jönnek számításba. Sokat ér egy ország politikai hozzájárulása, a szövetség politikai-biztonságpolitikai tevékenységének hatékonyabbá tételében játszott szerepe is. Magyarországnak, a taggá válása óta nyújtott teljesítményének köszönhetően, tekintélye van a NATO-ban. Hazánk éles helyzetben bizonyult megbízható szövetségesnek. Nem vitatható természetesen, hogy az egyes tagállamok katonai képességei fontosak. Talán nem is annyira a haderő egésze, méretei, mint inkább az, hogy vannak-e olyan elemei, amelyek megfelelnek a modern igényeknek, és éles helyzetben is képesek hozzájárulni a szövetség katonai erejéhez.– Szomszédaink közül, utolsóként, a közelmúltban Jugoszlávia is a demokratizálódás útjára lépett. Ön szerint jelent-e még biztonsági kockázatot Magyarország számára? Milyen egyéb biztonsági kockázatokat lát közel s távol?– Az utóbbi időben jelentősen átalakult a biztonság fogalma. Korábban az emberek azt tekintették a szó szoros értelmében vett biztonsági kockázatnak, ha egy ország háborúval fenyegetett egy másikat. Most, tágabban értelmezve, beszélünk környezetvédelmi, gazdasági, pénzügyi biztonságról, ez utóbbi téren a nagy országok is sebezhetők. Egyes országokon belül válságok alakulhatnak ki, amelyek közvetve vagy következményeikben jelentenek fenyegetést az adott térség biztonságára. A balkáni helyzet – bár örömmel üdvözöljük az ígéretes belgrádi változásokat – továbbra is biztonsági kockázatot jelent számunkra. Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy folytatódjék a nemzetközi, benne az amerikai szerepvállalás a Balkánon, mindaddig, amíg megteremtjük a tartós stabilitás alapfeltételeit.– Közvetlenül kiutazása után milyen feladatok várják Brüsszelben?– Lesz egy nagyon jelentős diplomáciai esemény, amelynek révén a figyelem hazánk felé fordul. Tavasszal Budapesten rendezik meg a NATO külügyminiszteri konferenciáját. Ez már csak azért is figyelemre méltó, mert az 1999-ben felvett három új tag közül elsőként Magyarország lehet a házigazdája egy ilyen jelentős rendezvénynek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.