Egy igazikábeltévé-előfizetőmár nem csodálkozika hangyás kép láttán.Tudja, a hiba nemaz ő készülékében van.Sokan úgy gondolják, hogy van választási lehetőség: előfizetés helyett még ma is ezrek vásárolnak kalózdekódert.A hőskorban, amikor a posta műszaki igazgatósága a Magyarországra látogató turisták kedvéért a szállodák részére AM-mikrón sugározta a Sky és a Super Channel műsorát, még virágzott az üzlet. Akkor ugyanis aki a sugárnyaláb vonalában lakott, könnyedén építhetett illegális vevőantennát – emlékezik vissza egy kalózdekódereket készítő villamosmérnök, majd némi keserűséggel hozzáfűzi, ma a nagyobb cégek már olyan technológiával dolgoznak, hogy egy kiváló minőségű dekóder előállítása kisebb vagyonba kerül.Úgy tűnik, azok sem járnak jobban, akik a törvényes utat választják. Közülük naponta átlagosan négyen emelnek panaszt a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél, mondván: a több ezer forintos havi díj ellenére silány minőséget szolgáltatnak a műsorelosztók. Ezért választják még ma is sokan a „könnyebbik utat”: illegális szűrőket szereznek be. Nincs ez másként Európa nyugati felében sem.Spanyolország egyik legnagyobb műholdas szolgáltatója, a Canal Satelite Digital a közelmúltban megelégelte, hogy tömegesen „törik fel” kódolt adásait. A híradások szerint egy központilag sugárzott elektromágneses impulzussal tönkretették az illegális szűrőket. Őri András, az Antenna Hungária szóvivője szerint tévesen jelent meg az eset a hírekben, ugyanis nem történt egyéb, mint az, hogy a szolgáltató egyszerűen megváltoztatta a korábbi kódrendszert, így a kalózdekóderek használhatatlanná váltak.– Az Antenna Hungária alapította AntennaMikro a közelmúltban kísérleti jelleggel többször is végrehajtott kódváltoztatást – tájékoztatott a magyar cég hasonló lépéseiről a szakember. Mint mondta, tudomása szerint nincs a feketepiacon olyan dekóder, amely alkalmas lenne az AntennaMikro adásainak vételére.A „jeltolvajok” túlnyomó része nem is az AM-mikróval kísérletezik, hanem a különféle kábeltelevíziós hálózatok fizetős, kódolt adásait próbálja ingyenessé tenni önmaga számára.Az Asva Alapítvány adatai szerint 1993 óta közel ezerhétszáz büntetőeljárás indult a szerzői jogok megsértése miatt, ebből háromszázötven esetben illegális kábeltelevíziós rendszereket fülelt le a rendőrség. Az alapítvány az országban egyedüli szervezetként igazságügyi szakértőkkel segíti a bíróságok munkáját, egyebek mellett a kábeltelevíziózással kapcsolatos ügyekben. (A szervezetet az Amerikai Mozgókép Szövetség [MPA] mellett több hazai nagyvállalat is támogatja, a Matáv egyelőre csak tervezi az együttműködést.)A televíziós közönségméréssel foglalkozó AGB Hungary adatai szerint a hazai 3,6 millió háztartás közel felében fogható kábeltelevízió. Az Asva Alapítvány szerint azonban az AGB Hungarynél megfeledkeztek azokról, akik előfizetés nélkül jutnak hozzá a kódolt csatornákhoz. Velük együtt ugyanis közel kétmillióan néznek kábeltévét – tudtuk meg. Műsorszolgáltatói berkekben azonban tisztában vannak vele, hogy az, aki beköti a lakásába a kalózdekódert, a jelenlegi szabályozás szerint nem büntethető, csak az, aki átadta neki az illegális szűrőt.1993 májusa óta a büntető törvénykönyv 329/A paragrafusa rendelkezik a szerzői jogokról, amelyek értelmében a jellopás egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. A törvény szerint mindazok a kábelrendszereket üzemeltető vállalkozások megsértik az előírásokat, amelyek több lakást kötnek be rendszerükbe, mint amennyi szerződésükben szerepel. Ugyancsak jogtalanul jár el a szolgáltató, ha olyan csatornákat is felvesz az általa kínált programcsomagba, amelyek után nem fizet jogdíjat.Az AM-mikró rendszerhez hasonlóan – függetlenül a vétel törvényességétől – itt sincs mindenki megelégedve a jel minőségével. A jelenleg működő kétezer-ötszáz hazai kábelrendszer között azonban jelentős különbségek mutatkoznak a fogható csatornák minőségét illetően – állítják a nagyvállalatok. Ők ugyanis – ígéreteik szerint – folyamatosan felújítják a régi, akár tíz-tizenöt éves hálózatokat, vagy pedig eleve korszerű rendszereket építenek ki, a kisebb cégek ezzel szemben nem tudnak áldozni a fejlesztésekre.– Jelentős felvásárlás kezdődött a közelmúltban: a piaci törvényszerűségeknek megfelelően a nagyobbak beolvasztják a kisebbeket – fogalmazott Rajki Annamária, a MatávkábelTV Kft. üzletfejlesztési és kommunikációs osztályvezetője.Tavaly a Matávkábelnél százötvenezer előfizetőre huszonnyolcezer hibabejelentés jutott. Rajki Annamária szerint ez a szám nem mondható magasnak, ugyanis benne vannak a változtatásokat érintő bejelentések is.Baranovszky György, az egyik legnagyobb hazai érdekvédelmi civil szervezet, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület vezető jogásza ezzel vitába száll, úgy véli, a szám megdöbbentően magas. Szerinte a sok reklamáció ellenére a hazai fogyasztók többsége beletörődik a sorsába. Ha azonban sikeres reklamációkról kapnak hírt, felbátorodnak – tette hozzá.A műsorelosztók gyakran azzal védekeznek a gyenge minőségről szóló vádakkal szemben, hogy egyszerűen csak megörökölték a kábelrendszereket a régi műsorelosztóktól. (A nyolcvanas évek közepén kialakított kábelhálózatokat még a tanácsok vagy az erre szakosodott gmk-k tartották fenn.) A megoldás tehát vagy a régiek felújítása, vagy új rendszerek építése lehet. (A Matávnál az új hálózatok kialakítását alvállalkozók végzik, ám a munkálatokat a cég saját szakemberei is ellenőrzik.)Eddig a minőséget kifogásoló legtöbb panasz az RTL Klub és a Tv 2 ellen érkezett a Matávhoz. Ezeket a csatornákat azonban az Antenna Hungária sugározza a Széchenyi-hegyről a Matáv Horváth Mihály téri központjába. Ha tehát rossz a kép, az legalább annyira az Antenna Hungária felelőssége is, mint a Matávé – mondják a cég illetékesei.Rajki Annamária osztályvezetőnő különben úgy gondolja, hogy „aki a műsort nézi és nem a képernyőt, az nem panaszkodik”. Szerinte a kábelrendszerek jó befektetésnek számítanak (a Matáv a közeljövőben több milliárd forintot fektet be ebbe a szektorba), ám a hasznot egyelőre minden érdekeltnek a fejlesztésre kell fordítania.– Miután a kábelrendszereket alkalmassá tesszük arra, hogy az előfizetők nemcsak fogadni, hanem küldeni is tudjanak információt, egy minőségileg új internetezéssel ismerkednek meg a felhasználók – beszélt a kilátásokról az osztályvezetőnő. A médiatörvény 115. paragrafusa ezt különben elő is írja: ezek szerint 2003-ig minden szolgáltató köteles „visszirányúsítani” a rendszerét.Az előfizetői díjak látványos csökkentésére azonban egyik cég sem tett eddig ígéretet. Márpedig sokaknak túl drágák a hirtelen megemelt tarifák. Rendőrségi források szerint a XVIII. kerületben a közelmúltban csaknem kétezer HBO-dekódert tulajdonítottak el az utcai oszlopokról (emelőkocsival vagy pusztán bottal). Úgy tudjuk: a területileg illetékes Első Pesti Telefontársaság (EPT) emberei ezekben a napokban is azon dolgoznak, hogy a külső egységeket a családi házakba helyezzék át. A lopott HBO-szűrőket az interneten is hirdették: áruk tíz–húszezer forint között mozgott.– A nyolcadik és kilencedik kerületben, illetve Csepel egyes részein a csalások mindennaposak – tájékoztatott Hagymásy András, a UPC Magyarország kommunikációs igazgatója. – Az elosztószekrények feltörése után a programcsomagok ugyanis könnyen megváltoztathatók, a visszaélésekre gyakran akkor derül fény, amikor az előfizető például az HBO rossz minősége miatt emel panaszt az ügyfélszolgálatnál, miközben nem is fizet elő a csatornára.A kábel- és az AM-mikró rendszerekkel kapcsolatos minőségi panaszok folyamatosan érkeznek a fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez. Ölbei Gyula, a főfelügyelőség munkatársa szerint a hazai kábelpiacon – a látszat ellenére – nincs versenyhelyzet, ugyanis a lakók kénytelenek annál a cégnél előfizetni, amelyik megvásárolta az adott városrészre szóló műsorelosztási jogokat. A szakértő szerint igazi verseny akkor alakulna ki, ha egy-egy háztartás több szolgáltató között is választhatna. A technológia fejlődésével pedig egyre kevesebb fejtörést okoz a műsorelosztóknak, hogyan kapcsolják ki a rendszerből mindazokat, akik elmulasztják rendezni előfizetői számlájukat.Mindezek ellenére az idén a szolgáltatók igyekeznek a lehető legelnézőbbek lenni ügyfeleikkel. Több szolgáltatónál úgy nyilatkoztak: azokat, akik „kalózkodásra adták a fejüket”, először megpróbálják meggyőzni, hogy kössenek szerződést. Minden befektető tudja ugyanis, ez az év a piacszerzés időszaka lesz, amikor a legfontosabb feladat elnyerni az előfizetők bizalmát. Azt a bizalmat, amelyet – többek között – a hangyás képernyők ingattak meg.

Hiába titkolták, kiderült Gyurcsány Ferenc döntésének oka