Tegnaptól lépett életbe a parlament által decemberben módosított versenytörvény. Ez a változtatás a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) munkáját, hatáskörét szélesítette, és egyben eleget tett az Európai Unió által előírt jogharmonizációs követelményeknek is.Tóth Tihamér, a GVH szakmai tanácsadója lapunknak elmondta: a versenytörvény módosítását elsősorban a gazdasági élet változásai, a hazai és nemzetközi versenyjogi gyakorlat tapasztalatai indokolták. Néhány kardinális eljárási kérdést is tisztáz a módosítás, ezért igyekeztünk az ésszerű jogharmonizációs finomításokat is beépíteni. A vizsgálati jogosítványok kiterjesztésével hatékonyabbá kell válnia a GVH működésének. A módosított törvény lehetőséget ad ágazati vizsgálatokra is, segítve ezzel a GVH informálódási lehetőségeit is.– A komolyabb ügyek alaposabb vizsgálata – folytatta Tóth Tihamér – és megfontolása érdekében az eljárási határidők is meghosszabbodnak. A GVH által indított eljárások, akár másfél évig is eltarthatnak, ami lehetőséget ad az átfogóbb vizsgálódásra. A vállalkozások eljárási garanciái erősödnek, ugyanakkor a versenykorlátozások tilalmazása olyan jogterület, ahol a büntetőeljáráshoz hasonlatos garanciális elemek szükségesek. A törvény ugyanakkor a korábbinál világosabban rendezi annak lehetőségét, hogy valamilyen kötelezettség teljesítéséhez kössék a versenykorlátozó megállapodások alóli mentesítést, illetve az összefonódások engedélyezését. A szakmai tanácsadó szerint fontos, hogy a titkos kartellekkel szembeni fellépés – antikartell-offenzíva – kiemelt szerepet kap, ez egyezik a nemzetközi tendenciával is. Eszerint azok a résztevők, akik a GVH tudomásszerzését segítik, kedvezőbb elbírálásban részesülhetnek. Ugyanakkor a tízszázalékos piaci részesedést meg nem haladó versenykorlátozó megállapodások a jövőben sem esnek tilalom alá. A módosítás szerint azonban az ár-, illetőleg piacfelosztó kartellek védettsége megszűnik, függetlenül az alacsony piaci részesedésüktől. Ebben az esetben egy évet ad a jogszabály arra, hogy az érintett cégek a törvényi előírásoknak megfeleljenek.Tóth Tihamér kiemelte: míg idáig a GVH gyakorlata szerint előzetesen értesítette a céget arról, ha helyszíni vizsgálatot szándékozott végezni, addig mostantól lehetőségük lesz rajtaütésszerűen – előzetes bejelentkezés nélkül – vizsgálatot tartani. Így kisebb az esélye annak, hogy az értesítés hatására eltüntetik a bizonyítékokat. Ebben az esetben előzetes bírói engedély szükséges.Lényeges változás az is, hogy amennyiben a jövőben a GVH bírságot szab ki, a megbírságolt cég esetleges fellebbezése ellenére is ki kell fizetnie a kirótt összeget. A törvénymódosítás szerint – az EU-s országokéhoz hasonló mértékben – emelkednek a versenyfelügyeleti eljárások akadályozása miatt kiszabható bírságok összegei. Az érdemi bírság felső limitje az elmarasztalt vállalkozás nettó éves árbevételének 10 százaléka.
Előkerült a Tisza párt üdvöskéje, rögtön mentegetőzésbe is kezdett
