Multilaterális stratégia

Gui Angéla
2001. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kőrösi Csaba, a Külügyminisztérium NATO–EU főosztályának eddigi vezetője látja el tegnaptól a multilaterális ügyekért felelős helyettes államtitkári tisztséget Herman János utódaként. A karrierdiplomata felügyelete alá tartoznak többek között a NATO-val, az ENSZ-szel, az EBESZ-szel és az Európa Tanáccsal kapcsolatos ügyek. Az államtitkár-helyettes lapunknak először azt fejtette ki, hogy mi a jelentősége ma Magyarországon a multilaterális diplomáciának.A multilaterális diplomácia szerepe 1990 után erősödött meg a magyar külpolitikában. A sokkal korábbi időből datálódó ENSZ-tagságon túl az utóbbi tíz év során lettünk tagjai ugyanis egy sor olyan nemzetközi szervezetnek, amelyekben jelentős érdekegyeztetések folynak. A Külügyminisztériumban az utóbbi években tudatosan építkező törekvés volt, hogy a bilaterális kapcsolatok és a multilaterális diplomácia integrált megközelítésben, egymást a lehető legjobban segítve fejlődjék. Ez részben a kormány hármas külpolitikai prioritásának egységéből ered, de van egy másik oka is: megtanultuk, miként kell az érdekeinket úgy artikulálni, hogy egy multilaterális szervezeten belül az üzeneteink és szándékaink jól érthetőek legyenek, s a lehető legjobb fogadtatásban részesüljenek.– A magyar külpolitika aktív a multilaterális szervezetekben. Melyek az elkövetkezendő időszak prioritásai?– Fontos események előtt állunk. Közép-Európában először kerül sor a NATO külügyminiszte-reinek ülésére, és ez a tanácskozás Budapesten lesz, májusban. A tervek szerint nemcsak a NATO tizenkilenc tagországa ülésezik majd a magyar fővárosban, hanem az euroatlanti együttműködési tanács miniszterei is itt lesznek. Külön miniszteri ülés lesz NATO–orosz és a NATO–ukrán viszonylatban, s nem zárnám ki, hogy sor kerül a NATO–EU külügyminiszterek eszmecseréjére. Ezt megelőzően, márciusban lesz a stabilitási paktum kereteihez kapcsolódva a harmadik szegedi konferencia, májusban pedig az Európa Tanács miniszteri bizottságának külügyminiszteri ülésére kell felkészülnünk. Magyar elnökség koordinálása alatt befejező stádiumához közeledik a vegyi fegyverekről szóló nemzetközi szerződés szövegezése, de jelentős eseménynek ígérkezik a kézi- és könnyűfegyverek ellenőrzésével és leszerelésével foglalkozó tanácskozás is. Az emberi és kisebbségi jogok területén is nagyon komoly lépéseket hozhat a közeljövő. Az ENSZ emberi jogok bizottságának március végén egy fajsúlyos ülésére számítunk. Emellett a magyar diplomácia megkezdte annak a javaslatnak a kibontását, amelyet Mádl Ferenc köztársasági elnök vetett fel az ENSZ tavalyi közgyűlésén, miszerint szülessen meg egy, a kisebbségi jogok védelmére vonatkozó kötelező érvényű, általános nemzetközi dokumentum.– Magyarországnak mi a stratégiája a NATO bővítésére vonatkozóan? Kiknek a felvételét támogatja hazánk?– Alapvető érdekünk fűződik ahhoz, hogy a NATO bővítési folyamata ne álljon le, és ezért nemcsak a nyitott ajtók politikáját hirdetjük, hanem azt is: a 2002-es a prágai csúcstalálkozón legyenek konkrét meghívások új országok számára. Mivel ebben a kérdésben még nincs konszenzus a NATO-tagországok között, először erről kellene megállapodni. De talán érthető kívánság, hogy mi elsősorban szomszédainkat szeretnének a NATO kötelékében látni.– Hogyan alakulhat a NATO-nak az Európai Unióval való együttműködése, az európai biztonság és védelmi identitás?– Ez stratégiai kérdés, amely arról szól, milyen Európában fogunk élni néhány évtized múlva, s hogy ez a kontinens milyen helyet keres és talál magának a világban, és miként fog együttműködni Amerikával, illetve a többi, a fejlődési trendet meghatározó központtal. Komoly eredménynek számít, hogy az együttműködésnek ma már mindkét szervezetben megvannak a közösen vallott alapelvei. Látjuk azt is, hogy sem a NATO-, sem az EU-tagok nem tudnak hosszú távon elképzelni olyan európai biztonságot, ahol az unió ne működne szorosan együtt a NATO-val. Mind a NATO, mind az EU tagjai úgy gondolják, hogy a jövőbeli európai válság kezelésben a mainál nagyobb szerepet kívánnak betölteni az európai országok. A NATO–EU együttműködés építése során követett másik rendező elv, hogy mindkét szervezet kerüli a tagországok közötti diszkriminációt. Egy fontos részletkérdésben azért átmenetileg mégis megrekedtek a dolgok: ez a NATO műveleti, védelmi- és tervezőképességének az uniós célokra történő automatikus rendelkezésre bocsátása. E probléma lényege: biztosítanunk kell, hogy az EU-nak és a NATO-nak ugyanolyan védelmi-tervező rendszere legyen. Ha eltérnének egymástól, akkor az különböző haderő-fejlesztési célokhoz vezetne, és a tagországok szintjén kezelhetetlen problémák keletkeznének. Elképzelhetetlen, hogy egy olyan ország, mint Magyarország, amely már NATO-tag, és rövidesen az unióba is integrálódik, egyszerre két hadsereget fejlesszen, egyet NATO-célra, egyet pedig az EU-nak. Nos, ezért lenne szükséges, hogy az EU automatikus hozzáférést kapjon a NATO műveleti tervezési képességeihez. Elviekben ebben mindenki egyet is ért, de a gyakorlati megvalósítást még hátráltatják néhány tagország között felmerült nézetbeli különbségek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.