Önkormányzati elképzelések a Vajdaságban

Pálinkás Ferenc
2001. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai Vajdaság területén nem napjainkban, hanem több mint háromszáz évvel ezelőtt kezdték emlegetni az autonómiát, és ez a követelés az időszak legnagyobb részében a szerbekhez kötődött. Alig néhány évvel azután, hogy a törökök elől menekülve Magyarországra érkeztek a szerbek, még az 1690-es években autonómiát követeltek maguknak, majd megismételték ezt száz év múlva a temesvári kongresszuson, a leghangsúlyosabban pedig a magyar szabadságharc idején, 1848 májusában merült fel ez az igény. Annak ellenére, hogy a vajdaságiaknak sohasem sikerült kiharcolniukegy tiszta autonómiát, a személyi autonómiájuk bizonyos értelemben mindvégig érvényesült. A Vajdaság autonómiája fennmaradt a második világháború utáni Jugoszláviában is, legkifejezettebb az 1974 és 1988 közötti időszakban volt, utána viszont – Milosevics hatalomra kerülésével – gyakorlatilag megszűnt létezni.Tudni kell azonban, hogy ennek az autonómiának még véletlenül sem volt kisebbségbarát jellege, ugyanis a vajdasági magyarság beolvadása éppen ebben az időszakban volt a leggyorsabb. A délvidéki magyarság körében az etnikai autonómiát első érdekvédelmi szervezete, a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége kezdte hirdetni, amely alig két évvel megalakulása után, 1992-ben fogalmazta meg autonómiakoncepcióját. A magyar szervezetek szaporodásával gyarapodtak az önkormányzatisággal kapcsolatos különböző elképzelések, így ma mindhárom parlamenti képviselettel rendelkező magyar szervezetnek, a Kasza József vezette Vajdasági Magyar Szövetségnek, a Pál Sándor vezette Vajdasági Magyarok Demokratikus Közösségének és az Ágoston András vezette Vajdasági Magyar Demokrata Pártnak is saját autonómiakoncepciója van, bár mint az a továbbiakból kiderül, van bizonyos átfedés e programok között, ami elvben lehetővé tenné a nézetek közeledését.A vajdasági magyar politikai elit az elmúlt években négy autonómiaformában gondolkodott. Ezek a Vajdaság mint autonóm vagy teljesen független entitás, a helyi (községi) autonómiák, a magyar autonóm körzet vagy magyar területi autonómia és a perszonális (politikai és kulturális) autonómia. Ezek a formák bizonyos mértékben megtalálhatók mindhárom magyar párt koncepciójában.A legkedvezőbb, de ugyanakkor a legnehezebb helyzetben is a VMSZ van. Ez a párt a szerbiai demokratikus ellenzék részeként képviselői mandátumokhoz jutott a jugoszláv, a szerbiai, és a vajdasági képviselőházban, elnöke révén tagja a szerbiai kormánykoalíciónak, de az első tapasztalatok nem azt mutatják, hogy ennek nyomán könnyebben tudja érvényesíteni hárompilléres autonómiakoncepcióját. Az elképzelés valójában a Vajdaságra mint autonómiatartományra épül. A VMSZ elgondolása szerint a tartományi képviselőháznak ismét törvényhozási jogköre lenne, és két testületből, a Polgárok Tanácsából és a Nemzeti Közösségek Tanácsából állna. A Polgárok Tanácsának tagjait az „egy polgár, egy szavazat” elve alapján közvetlenül választanák, míg a nemzeti közösségek tanácsának tagjait az adott nemzeti közösség soraiból. E tanács létjogosultsága abban lenne, hogy az adott nemzeti közösség egyfajta vétójoggal rendelkezne abban az esetben, ha úgy mérné föl, hogy egy határozati javaslat sérti az érdekét. A VMSZ-koncepció másik pillére a magyar körzeti önkormányzat, ez valójában a jelenleg még magyar többségű észak-bácskai, illetve Tisza menti önkormányzatokat ölelné fel Szabadka székhellyel. A harmadik pillér, a perszonális autonómia, vagyis a személyi elvű kisebbségi önkormányzat az autonómiának az a formája, amely egyaránt felölelné a Vajdaságban élő összes magyart, és amelyet a másik két említett párt, a VMDK és a VMDP is támogat. Erről a koncepcióról két évvel ezelőtt, a NATO jugoszláviai beavatkozása idején a hivatalos Budapest közbenjárásával folyt az egyeztetés a VMSZ és a VMDP között, de az utóbbi végül nem fogadta el az elképzelést, azzal az indoklással, hogy nem biztosít elsőbbséget az Ágostonék szerint leginkább megvalósítható perszonális autonómiának. Az elmúlt hetekben megindult a találgatás arról, hogy a VMSZ-nek a kormánytisztség fejében mit kell feladnia koncepciójából, de erre még nincs egyértelmű válasz. Kasza József a közelmúltban cáfolta azokat a híreszteléseket, hogy bármitől is elálltak volna, viszont Zoran Djindjics szerbiai miniszterelnök már székfoglaló beszédében fontosnak tartotta kiemelni, hogy a szerbiai demokratikus ellenzékhez tartozó pártok többsége nem tudja elfogadni az etnikai területi autonómiát, és ugyanez a véleménye Vojiszlav Kostunica jugoszláv államfőnek is. A VMDK Pál Sándor vezetése mellett megmaradt a szervezet eredeti, még kilenc évvel ezelőtt elfogadott ugyancsak háromlépcsős autonómiakoncepciójánál. Ez a perszonális autonómia mellett magában foglalja a magyar területi autonómiát, illetve a szórványban élő magyarok településeinek helyi önkormányzatait. A VMSZ koncepciójához hasonlóan ez az elképzelés is alkotmánymódosítást feltételez, és a területi autonómiára vonatkozó részében eleve területi elkülönülést jelent. A többségi nemzet részéről általában ez volt eddig a legfőbb kifogás ezen autonómiaforma ellen.A VMDP egyértelműen a perszonális autonómia mellett áll ki. A szervezet szerint a személyi elvű kisebbségi önkormányzat területi elhatárolódás nélkül biztosítja a magyar kisebbségi közösségnek, hogy az oktatás, a művelődés és a tájékoztatás ügyeit nemzeti önazonosságának megőrzésével önállóan intézze. E koncepció lényege, hogy a döntéshozatalban csak a magyarok által megválasztott képviselők vesznek részt, és ezért közvetlenül felelősek a vajdasági magyarság sorsának alakulásáért.Mint már említettük, az ismertetett három koncepció mindegyike magába foglalja a perszonális autonómiát, ennek központi szerve pedig a Nemzeti Tanács. Valójában ez az a testület, amelynek kifejezésre kellene juttatnia a vajdasági magyarság érdekeit. A VMDP szerint nem lehet ilyen magyar nemzeti tanácsról beszélni, amíg nem készült el a vajdasági magyarok választói névjegyzéke. Ugyanis csak ennek alapján ejthetők meg a titkos választások. Ezzel ellentétben a VMSZ-nek az az elképzelése, hogy a bejáródás éveiben a Magyar Nemzeti Tanácsot a vajdasági magyar pártoknak a jugoszláv, a szerb, és a vajdasági parlamentbe bejutott képviselői alkotnák, az önkormányzati képviselők egy része, valamint a civil szféra képviselői. A VMSZ évekkel ezelőtt már létrehozott egy ideiglenes jellegű Magyar Nemzeti Tanácsot a saját elképzelései szerint, amiből az akkor működő hat magyar párt közül három vett részt, de miután ebből a közelmúltban a VMDK kihátrált, a testület szinte egypárti lett, s ezzel eleve kérdésessé tette létjogosultságát. Az utóbbi hetekben a VMDP többször is szóvá tette, hogy a magyar pártoknak most kellene közösen követelniük a legkönnyebben megvalósítható perszonális autonómiát, de egyelőre nyoma sincs a magyar pártok esetleges közeledésének.A magyar autonómiakövetelésekkel párhuzamosan az október 5-e utáni időszakban ismét megerősödtek a Vajdaság gazdasági önállóságát célul kitűző szerb követelések. Az ilyen autonómia hordozói Nenad Csanak, a vajdasági képviselőház elnökének pártja, a Vajdasági Szociáldemokrata Liga, valamint a Reformpárt. Az új összetételű tartományi képviselőház szinte futószalagon terjeszti követeléseit a szerbiai képviselőház elé, de tudni kell, hogy hatásköre csak törvényalkotási indítványokra, illetve módosítási javaslatokra terjed ki, és a szerb parlamentnek eddig nem jutott ideje ezen követelések megvitatására. Sőt a legrangosabb tisztségviselők szintjéről is jelezték már, hogy nem ezt tartják a legsürgetőbb feladatnak. Mérvadó körök értékelése szerint a jelenlegi dél-szerbiai helyzet bizonyos értelemben Belgrád malmára hajtja a vizet, vagyis most érvekkel alátámasztva tudja elodázni a vajdasági kérdés rendezését. Csanak viszont türelmetlen, és ismét hangoztatni kezdte azt, amiről a választások előtt az ellenzéki egység érdekében hallgatott, nevezetesen, hogy a Vajdaságban is népszavazást kellene tartani a tartomány státusáról.Tény, hogy Jugoszláviában, Szerbiában és a Vajdaságban is még tart az átalakulás. Több mint valószínű, hogy újra kell fogalmazni a szövetségi és a köztársasági alkotmányt és a Vajdaság státusát is. Ilyen helyzetben a magyarság számára nagyon fontos lenne, ha legalább a minimális követelésekben egyetértés alakulna ki pártjai között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.