Számokba fojtva

Szikszai Péter
2001. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Milliók nézik”, „Magyarország piacvezető tévéje”, „... hete az élen!”,„Mindenki minket néz!” – olvashatjuk a televíziók reklámjaiban.A hirdetőket persze ezek a szlogenek kevésbé hatják meg, ők inkábba nézettséget mutató nyers adatokra kíváncsiak. Ezek megbízhatóságában azonban többen is kételkednek.Ha egy televízió műsorainál a vizsgálatokkal megbízott cég műszerei csökkenő nézettséget regisztrálnak, akkor annak reklámbevétele is kevesebb lesz, és hátrányba kerül vetélytársaival szemben. Így tulajdonképpen nincs mit csodálkozni, ha a versenyben lemaradó tévék előbb-utóbb kételkedni kezdenek a mérés hitelességében, hiszen az adatokon több százmillió, esetleg milliárd forint is múlhat.Két hete a Magyar Televíziónál a kétkedésből bizonyosság lett, amikor a Magyarországon versenytárs nélkül működő AGB Hungaryvel közölték: gondolkodnak azon, hogy hosszú távra meghosszabbítsák-e a céggel kötött szerződést. Kenyértörésre eddig csak az MTV vitte az ügyet, de más médium is – természetesen olyan, amelynek nem kedveznek a mérési eredmények – pontatlannak tartja az AGB adatait. Általános csodálkozást keltett például, amikor a cég 1999. október 22-én annál a Tv 3-nál, amelynek műsorszolgáltatási jogosultságát az Országos Rádió- és Televíziótestület (ORTT) aznap 24 órára felfüggesztette, nézettséget mutatott ki. A szakértők ezt akkor a „különleges tévénézési szokásokkal” indokolták.Hogy hogyan is lehet „számokba fojtani” ezeket a szokásokat, annak régóta elfogadott módszerei vannak. Magyarországon sokáig csak közvélemény-kutató cégek végeztek nézettségi vizsgálatokat. A kilencvenes évek közepén viszont hazánk médiapiacán is megjelent a műszeres mérés. Jelenleg egyetlen cég, az AGB Hungary foglalkozik ezzel, amelynek mérései nemcsak azt határozzák meg, hogy egy műsor népszerű-e vagy sem, hanem közvetett módon döntenek a reklámbevétel elosztásáról is. Mindez egy reprezentatív (tehát a lakosság tényleges összetételét tükröző) minta alapján, 840 véletlenszerűen kiválasztott háztartás (a „panel”) tévé- és videokészülékébe szerelt műszer és egy speciális távirányító segítségével történik. A műszerekkel mérhető, hogy a család melyik tagja mit és mennyi ideig nézett. Az adatokat egy központi számítógép összesíti, a kimutatás pedig a megrendelőkhöz kerül, és számítógépes programok segítségével értékelik ki.A Magyar Televízió Rt. 2001. január 17-én tudatta a sajtóval, hogy felülvizsgálja szerződését az AGB-vel. A médiaszakmában tudni vélik, hogy a szakítás nem minden előzmény nélkül történt. Az AGB Hungary Kft., amely a százszázalékos külföldi tulajdonban lévő AGB Italia leányvállalata, 1994-ben Kelet-Közép-Európában elsőként hazánkban kezdte meg működését. A rendszer bevezetését nem előzte meg pályázati kiírás, így a cég akadálytalanul kezdhette meg munkáját. A megrendelői csoportok és az AGB szándéka szerint vitás esetekben egy – a hirdetők, az ügynökségek, a televíziók és a mérő cég képviselőiből álló – testülethez lehetett volna fordulni. Ez a szervezet azonban a mai napig nem jött létre, mert a tagoknak nem sikerült megegyezniük a szavazati jogok arányában. Több forrásunk is egybehangzóan állítja, hogy néhány éve, még a köztévé előző vezetése idején, az ellenőrző testület létrehozását épp a mostani panaszos, az MTV vétózta meg. Ennek hátterében az állhatott, hogy előnyösebb szerződés fejében megállapodott az AGB-vel, amelynek akkor az volt az érdeke, hogy megmérettetés nélkül jusson monopolhelyzetbe. Az AGB Hungary részéről ezt az értesülésünket nem erősítették meg, de elismerték, hogy a Magyar Televízió akkor kapott némi kedvezményt. Hasonló különalku hiúsította meg a testület tavaly ismételten kezdeményezett megalakulását is, de a javaslatot ezúttal a reklámügynökségek torpedózták meg.A megrendelők kereskedelmi osztályaitól kapott értesülés szerint a televíziók és a reklámozók bizalma egyszer már megrendült az AGB méréseiben, és felszólították a céget az 1994-ben bevezetett, 620 háztartáson alapuló panel bővítésére. Vörös Csilla, az AGB Hungary ügyvezető igazgatója arra a kérdésünkre, hogy valóban mutatkozott-e elégedetlenség a megrendelők részéről, határozott nemmel válaszolt. A tárgyalások tényét és azt, hogy az egyik kereskedelmi televíziónak időnként negatív a véleménye a mérésekről, nem cáfolta, de mint elmondta, a panel bővítésére ettől függetlenül is sor került volna.A Magyar Televíziónak a nyári labdarúgó EB közvetítése során kért kontrollmérései is megkérdőjelezték az AGB adatait, ugyanis a Gallup Intézet által végzett kérdőíves mérések másfélszeres (!) nézettséget regisztráltak a műszeres adatokhoz képest. Ennek okáról az AGB-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a naplós mérés kevésbé megbízható, mint a műszeres vizsgálat, hisz az utólagos megkérdezések alkalmával a nézők nem mindig emlékeznek pontosan, hogy mit néztek korábban.A médiaszakma csodálkozása övezi azt is – bár emiatt az AGB nem marasztalható el –, hogy a reggeli műsorok versenyében miért a Nap-kelte hirdeti magát elsőnek, mikor a mért adatok alapján országos átlagban nem a Magyar ATV-n jelentkező program (20,2), hanem az MTV Ma reggel című műsora (23,6) a legnézettebb.Vörös Csilla, az AGB Hungary ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre elmondta, hogy a megrendelők adatfelhasználását nem ellenőrizhetik. Vagyis a cég nem magyarázhatja el a nézőknek, hogy a Nap Tv olyan mutatók alapján bizonygatja elsőségét, amelyek nem országos adatokon alapulnak.Zelenay Anna, az AGB kutatási igazgatója egy nemrégiben írt tanulmányában leszögezte: Magyarországon ugyan már létezik az a médiaszakértő nemzedék, „amelyet nem lehet az orránál fogva vezetni ismeretlen és hangzatos nézettségi mutatókkal”, mindazonáltal a média még mindig a nagy számok bűvöletében él, és az AGB-nek rengeteg tennivalója van a televíziós közönségmérés kultúrájának terjesztésében.Bende Gyöngyi, az MTV szóvivőjének szerkesztőségünkhöz eljuttatott állásfoglalása szerint azonban maga a mérés is megkérdőjelezhető. A közszolgálati televízió döntésének egyik oka az, hogy az AGB „nem kívánja a minta kialakításánál figyelembe venni a földi csatornák lefedettségét”. Ez azt jelenti, hogy az elektronikus mérés során az egyébként nem mindenütt fogható kereskedelmi adók a 840-es panelban túl vannak reprezentálva. Lázár Katalin, az MTV kutatási főosztályának vezetője szerint ez a körülmény hátrányosan befolyásolja a köztévé közönségarányát, és ez számításokkal is bizonyítható.A panel hibájának kijavítását javasolja Radnai László, az Insight Consulting médiakutató cég szakértője is. A birtokunkba jutott 2000. december 10-i állapotokat tükröző lefedettségi vizsgálat dokumentumának tanúsága szerint az AGB-panel mintegy öt százalékot torzít a valós foghatósági mutatókhoz képest, vagyis a kereskedelmi csatornák háztartásonkénti foghatóságát majdnem azonosnak tekinti az M 1-ével, ami nem felel meg a valóságnak.A fentiekről megkérdeztük Vörös Csillát is, aki szerint a lefedettségből adódó ötszázalékos mérési pontatlanság a hibahatáron belül van. Az általunk felkeresett független médiaszakemberek ezzel szemben csupán háromszázalékos hibahatárt tartanak elfogadhatónak.Ha a helyzet nem változik meg, akkor az MTV közbeszerzési pályázatot ír ki új elektronikus mérés megvalósítására. Egyelőre nem tudni, hogy ha egy másik mérő cég is megjelenne a piacon, akkor mely megrendelőkkel köthetne üzletet, de az biztos, hogy az MTV mellett más televízióknak is van negatív tapasztalatuk az AGB-vel.Úgy tudjuk, az RTL Klub azt sérelmezi, hogy a panel kialakítása vetélytársának kedvez, mivel a mérőműszereket főként olyan családok készülékeibe szerelték be, amelyek tagjai kevésbé aktívak: idősek, otthon ülők, vagyis a Tv 2 célcsoportját képező személyek. Józan ésszel is belátható, hogy a 18–49 közötti aktív emberek azok – tehát inkább az RTL Klub célközönsége –, akik kevésbé óhajtanak együttműködni az AGB-vel.De lesznek-e olyan cégek, amelyek hajlandók belépni erre a szűk piacra? A megrendelők közül a reklámügynökségek jelezték elsőként és egyértelműen – a honi piac kicsinységére hivatkozva –, hogy nem támogatják ezt a törekvést. Egri Gábor, a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségének főtitkára szerint a megrendelők egy másik panel kialakításával sem kapnának az eddigiektől eltérő adatokat, a maguk részéről a költségnövekedés miatt a mintaszám bővítését sem támogatják. Értelemszerűen az AGB sem örülne, ha megszűnne a monopolhelyzete, és ezzel jelentős pénzforrásoktól esne el.Vörös Csilla ezért már most kilátásba helyezte a mintaszám ezerre való emelését, ami 15 százalék körüli tarifadrágulással járna, viszont pontosabb eredményeket adna. Az RTL Klub képviseletében nyilatkozó Szabó Stein Imre és a független médiakutató Radnai László is úgy véli, hogy nincs szükség új mérő cégre. Viszont Radnai szerint ki kell küszöbölni a mérés pontatlanságát.Több szakember egybehangzó véleménye szerint az MTV-nek nem a mérési módszerek felülvizsgálatával kellene megkísérelnie elvesztett piaci pozícióinak visszaszerzését. A szakértők főként az MTV PR-munkáját kifogásolják, és azt hiányolják, hogy az M 1 a mai napig nem döntötte el, milyen összetételű a célközönsége, így pedig nehéz sikeres médiastratégiát kialakítani.További gondokat jelent, hogy a szakértők szerint a közszolgálati adók tekintetében más értékelési szempontok érvényesülnek, mint a kereskedelmiek esetében. Magyarán: egy nemzeti televízió műsorainak minőségét nem lehet a tömegszórakoztatás népszerűségének mérésére kitalált indexekkel meghatározni. Más kérdés, hogy ezt a szempontot a hirdetők mennyire veszik figyelembe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.