Vadászgépek és stratégiák

2001. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stratégiai jelentőségű döntést hozott a múlt héten a nemzetbiztonsági kabinet, amikor felhatalmazást adott a Honvédelmi Minisztériumnak arra, hogy kezdje meg tárgyalásait használt nyugati harcirepülőgép-rendszer beszerzéséről. Noha a médiumok és az ellenzék szerint már megtörtént a típusdöntés is, a valóság az, hogy a kormányzat még nyitott – az értékelhető ajánlatokra. Akárhogy is lesz ezután, úgy tűnik, az ország döntéshozói hosszas halogatást követően ráléptek arra az útra, amely a felelős és hatékony nemzeti és szövetségi politika szempontjából elkerülhetetlen.A korábbi haderőreform-kísérletek, szakmai dilettantizmusból és forráshiányból eredő légierő-leépítések nemcsak az ország minimális biztonsági követelményeit fenyegették, de egyben a hathatós nemzeti érdekérvényesítési politika lehetőségét is beszűkítették. Semmiképpen sem túldimenzionált hát a megállapítás, hogy a nyugati gépek beszerzése-rendszeresítése korszakhatárt jelöl majd a magyar biztonságpolitika rendszerének alakulásában. Magyarország immár tényleg búcsút int a Varsói Szerződés felbomlását követő „szürkületi zónának” és valóban a NATO tagja lesz. Bár manapság nem divatos és „politikailag nem korrekt” a nemzeti biztonság és érdekérvényesítés politikáját fegyverzeti kérdésekkel egy napon említeni, a valóság az, hogy a lépés megtételét követően a magyar diplomaták lehetőségei is fejlődést mutatnak majd.A tények könyörtelenek. Hiába írták alá az ország vezetői az atlanti szerződést 1999-ben, addig, amíg a katonai potenciál legérzékenyebb, technológiailag legmagasabb szintű kategóriájában – amelyet a harci repülőgépek jelentenek – nem történik meg a váltás, csak másodrangú tagjai lehetünk a klubnak. Ez a klub – NATO – ugyanis nem szereti a szegény rokonokat, s bár politikai megfontolásból megtűri őket, igazi partnerként csak akkor ismeri el azokat, ha megemberelik magukat és kezükbe veszik saját sorsukat. A „NATO majd megvéd bennünket”– hangzott a népszavazás előtti felelőtlen szlogen, de a valóság az, hogy ezért tenni is kell, áldozatokat kell hozni. Arról, hogy az említett technológiai kategóriában eddigi és jelenlegi függőségünk hova irányul, és ennek milyen – igenis létező – nemzetbiztonsági kockázatai vannak, javarészt fölösleges beszélni. Minden felelősen gondolkodó magyar állampolgárnak tisztában kell lennie ezzel a ténnyel és ennek az állapotnak a tarthatatlanságával.Valóban, a magyar légtér védelmét és a szövetségi együttműködést a MiG–29-esekre alapozni elavult és veszélyes állásponttá vált – ha már nem volt az a beszerzésükről született döntés idején is –, bár 1993-ban nehéz volt nem rövidlátónak lenni a balkáni háború potenciális eszkalációjának árnyékában. Németországgal szemben – ahol rendszerben tartották az NDK MiG-jeit – Magyarország nem engedheti meg magának, hogy szűkös forrásaiból NATO-gyakorlógépet (az ellenséges típusok imitációjára szolgáló úgynevezett „agreszszorokat”) tartson fenn egyedüli típusként. S bár tény, hogy egy ilyen döntés a NATO–orosz relációk jövője szempontjából kedves gesztusnak számíthat, kérdéses, hogy Moszkvában egyáltalán észlelik-e az ilyen jelzéseket, s ha igen, akkor pozitívan reagálnak-e rá, vagy éppenséggel nem élnek-e vissza ezzel a ténnyel. A MiG-ek harcászati-technikai paraméterei pedig nemes egyszerűséggel nem felelhetnek meg egy NATO-tagországnak, ám annak, hogy becsméreljük az egykori szovjet keserű valóság több ezer igahúzójának különben kiemelkedő munkáját, nincs különösebb értelme. A huszonkilences más rendszerű alkalmazásra épült, keleti viszonyokra, keleti szempontok szerint, tömeges bevetésre, vagy egyértelműen fogalmazva, háborúra, ahol humán és gazdaságossági szempontok nem sokat nyomtak a latban. A lényeg az, hogy egy a NATO-ba integrálódni kívánó országban nincs jövője.A Honvédelmi Minisztérium vizsgálja az ajánlatokat, ám ismételten nem árulunk el nagy újdonságot, ha azt állítjuk, hogy relatíve egyszerű képpel szembesülhetnek a döntés-előkészítők, s ennek nyomán majd a döntéshozók. A NATO légierejének összetétele, alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai nyomán – a világ más tájainak hasonló tapasztalatairól nem is beszélve – az F–16-os magasan kiemelkedik a lehetséges opciók közül. Nem véletlen az sem, hogy eleddig az októberben bekért ajánlatokra ez az egy érdemben tárgyalható érkezett. A számok magukért beszélnek, bár tény az is, hogy ezeket nem egyszer a szakirodalomban lehet csak fellelni. A napilapok olvasóközönségét ezek többsége minden bizonnyal hidegen hagyja, ám a helyzet illusztrálására nem árt tisztában lenni némelyikkel. Az F–16-os jelenleg a világon leginkább elterjedt többfeladatú, korszerű harci repülőgép több mint 4000 megépült példánnyal, 19 üzemeltető légierővel, és kilencmillió repült órával, azaz üzemeltetési tapasztalattal. A tényeknél maradva, a világ első számú nagyhatalmának fejlesztési potenciálja áll mögötte, nem beszélve arról, hogy jelenleg a leginkább „nemzetközi” vadászgép a piacon. Amerikából indult ugyan, de ma már legalább annyira európai, ázsiai gép, mint amerikai. Számos alkatrészét állítják elő az Európai Unióban – Magyarország is fog ezekből rendelni, ha a típus mellett teszik le voksukat a döntéshozók. A konkurensek által sokat citált korszerűségéről csak annyit, hogy az Egyesült Államok légiereje 2020-ig számít szolgálataira, csakúgy, mint európai alkalmazói: a sárkányát (repülőgépváz) ugyanis olyannyira eltalálták tervezői, hogy a folyamatos elektronikai és fegyverzet-korszerűsítésekkel még huzamos ideig hatékony maradhat. Ehhez képest újat csak a jövő lopakodó és egyben hangsebesség felett cirkáló (nem csúcssebességről van szó, hanem huzamosabb idejű ilyen üzemről) gépei, az F–22-es és a JSF hoznak majd, de a jelenleg Európában fejlesztés alatt álló típusok – sajnos – nem.Racionális döntéseket feltételezve ezekből a tényekből következik, hogy a magyar kontextusban legfőbb riválisként emlegetett Gripen nem számíthat fényes jövőre. A nyolcmillió lakosú Svédország fejlesztési képességben, finanszírozásában nem vetekedhet az Egyesült Államokkal, hát még az egész NATO-val, vagy inkább az F–16-os üzemeltetők közösségének egészével. Szám szerint 232 megrendelt (90 leszállított) Gripen, 15 ezer repült óra tapasztalattal van a képzeletbeli mérleg másik serpenyőjében, jelenleg NATO-kompatibilitás és elégséges fegyverzeti képességek nélkül, amelyet nyilvánvalóan az első megrendelőnek kellene megfinanszíroznia. A Gripen és a svéd nemzeti függetlenség eszméjéből táplálkozó alapgondolat figyelemre méltó, becsülendő próbálkozás, csalogató opció olyan országoknak, akik hasonlóan gondolkodnak, de nem egy bevett standardokkal rendelkező szövetség tagja számára. Színes folt a katonai repülés történetében, amely sajátosságait, ügyes megoldásait svéd voltának köszönheti, de áthághatatlan korlátait is egyben.A kormányzat, majd a parlament döntése, mint láthattuk, jelentős lépés lehet, a holtpontról történő elmozdulás a honvédség számára, nyugati műszaki kultúra meghonosítása, gyakorlati csatlakozás egy rendszerhez, amelynek Magyarország „papíron” már két éve tagja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.