Földi csata a légi irányításnál

2001. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március végétől szakmai vezetés nélkül maradt az LRI légiforgalmi irányító központja, holott nemsokára beindul a nyári nagyüzem. Ugyan a megbízott légiforgalmi igazgatóhelyettes, Mudra István vette át a központ irányítását, aki megígérte, hogy rövidesen kinevezi a vezetőket, ám a Légiirányítók Független Szakszervezetének (LIFSZ) lemondatott elnöke, Metes György szerint nem valószínű, hogy bárki is vállalná a jelenlegi menedzsmenttel való együttműködést.Jelenleg nincs az LRI-nek légiforgalmi főosztályvezetője, irányítóközpont-vezetője, aki a radartermet irányítja, nincs közel-körzeti részlegvezetője, aki a Budapest és 150 kilométeres körzetében irányítja az érkező és induló légi forgalmat. Mudra István megerősítette értesülésünket, ám közölte, hogy magához vonta a légiforgalmi főosztály vezetését, s határozatlan idejű megbízással kinevezte a légi irányító központ vezetőjét. Majd hozzátette: azok a vezetők, akiknek nemrégiben lejárt az ideiglenes megbízatása, nem kívánták azt meghosszabbítani. Mint mondta: az LRI kettéválasztása okán bizonytalanná vált helyzet miatt nem vállalták a kinevezéseket.Ezzel szemben Metes György, a LIFSZ lemondatott elnöke – aki egyébként a MIÉP XVI. kerületi vezetője is – állítja: azért maradt vezetés nélkül a légi irányítás, mert a jelenlegi vezetés nem szakmai alapon dönt személyi kérdésekben, így a légi irányítók többsége nem kíván együtt dolgozni sem Mudra Istvánnal, sem a felettesével. Mudra István nem tud a volt szakszervezeti elnök vádjairól, szerinte Metes György személyes pártpolitikai ambíciója áll a háttérben, ami megosztja a légi forgalomban dolgozókat.A jelenlegi helyzet kialakulásához egy tavalyi esemény vezetett, melynek során a decemberben lejárt vezetői munkaszerződéseket többségben meghosszabbították, ám nyolc vezető kinevezését a megbízott légiforgalmi főosztályvezető nem javasolta meghoszszabbítani. Az ok: szakmai alkalmatlanság, s így új vezetőket jelölt ki. Ezen jelöléseket Mudra István megbízott légiforgalmi igazgató-helyettes elfogadta, ám négy nap múlva, december 18-án – Metes szerint – mindenféle egyeztetés nélkül, hibás szakmai döntésnek minősítve visszavonta azt. – A kinevezések elbírálására fél órám volt, pedig tavaly szeptembertől decemberig volt ideje a légiforgalmi főosztályvezetőnek kidolgozni a vezetőkre tett javaslatát, ehelyett december 14-én fél órával elutazásom előtt lett kész, így nem volt mit tennem: utasítottam helyettesemet, másnap írja alá – állítja Mudra István. Visszaérkezésem után pedig, megvizsgálva, többek között számos munkajogi hibát találtam a kinevezésekre tett javaslatokra, így azt teljes egészében visszavontam – folytatta Mudra István.Mivel a pozíciójukban maradtakkal nem volt hajlandó együtt dolgozni sem a főosztályvezető, sem további három részlegvezető, egyöntetűen lemondtak. A főosztályvezető lemondását az LRI vezetősége el is fogadta, ám a részlegvezetőkét nem, őket úgynevezett vezényléssel még két hónapig a helyükön tartotta. Ám a küszöbön álló LRI kettészakadása miatti ideges, feszült és bizonytalan munkahelyi légkör miatt nemigen találtak senkit a megüresedett pozíciókba. Ugyan az igazgatóhelyettes szerint a napi operatív munkát nem befolyásolja – bár bevallottan több az adminisztratív munka – a vezetőhiány, ám a nemsokára meginduló nyári idegenforgalmi szezonban megszaporodó feladatokat Metes szerint kétséges, hogy vezetők nélkül el tudják majd látni.Az éves fizetésemelések alkalmával számos aránytalanságot fedezett fel az LIFSZ egykori elnöke. Az a légi irányító, aki a február végén lezuhant helikopter keresésére késve adta ki a mentési riasztást, mintegy 15 százalékos béremelést kapott. A csoportvezetője, aki pedig a nemzetközi mentést egy nappal később adta ki, közel tízszázalékos fizetésemelést kapott. Ezzel szemben a – többnyire miattuk is lemondott – főosztályvezető és a részlegvezetők néhány ezer forint „bérkorrekciót” érdemeltek ki. Mudra István titkárnője pedig mintegy 43 százalékos béremelést kapott – állítja Metes –, így most annyit keres, mint egy légi irányító, akit számtalan felelősség terhel.– A kisgépes részlegvezetői posztról lemondott vezető helyére egy – ilyen beosztáshoz illő – diplomával és nyelvtudással nem rendelkező személyt tett Mudra úr, akinek így mindösszesen bruttó 287 500 forinttal emelkedett a fizetése – állítja a volt szakszervezeti vezető. Arról nem is beszélve – fogalmazott Metes György –, hogy a „nagygépes” részlegvezetők keresnek olyan összeget, amennyit most az újdonsült részlegvezetőnek kiutaltak.Mudra István szerint éppen a szakszervezet nyomására tették meg idén második alkalommal azt a régóta áhított lépést, hogy a fizetéseket – a szűk lehetőségekhez képest – igyekeztek egymáshoz közelíteni, ugyanis még kisebb csoportok szintjén is egyenlőtlenségek voltak a bérekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.