Júliustól tilos a dohányreklám

Csákó Attila
2001. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július elsejétől a dohányáruk közvetlen és közvetett reklámjának tilalma a rádió és televízió mellett a sajtótermékekre is kiterjed. A tilalom alól az eladóhelyi reklámok, a külföldön gyártott sajtótermékek, valamint a hazánkban gyártott, de nem belföldi piacra szánt termékek jelentenek kivételt. A törvény felhatalmazást ad a gazdasági miniszternek arra, hogy világméretű sportrendezvények, különös méltányolást érdemlő esetekben, kérelemre, meghatározott időre felmentést adjon a tilalom alól, s ennek eljárási szabályait az egészségügyi miniszterrel egyetértésben rendelettel meghatározza. A felmentést az alábbi feltételekhez kötik: a rendezvény világszintű nemzetközi motorsportrendezvény legyen, az egészségügyi miniszter véleményét meghallgassák, a rendező kérelmet nyújtson be, valamint a felmentés idején is be kell tartani az egészségvédelmi feliratokra vonatkozó előírásokat.– A rendelettervezet kidolgozásánál az általános dohányreklám-tilalomra és a világszintű, nemzetközi motorsportrendezvények kapcsán figyelembe vettük a francia és a belga szabályozást is – mondta lapunknak Köncse Tamásné, a Gazdasági Minisztérium fogyasztóvédelmi és belkereskedelmi főosztályának vezetője.Köncse Tamásné hozzátette: a gazdasági miniszter a napokban hirdette ki a dohányreklámra vonatkozó tilalom alóli felmentés eljárási szabályairól szóló rendeletet. Világszintű, nemzetközi motorsportrendezvénynek tekintik azt a rendezvényt, amelyet a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen és legalább tíz országban rendeztek meg, vagy rendeznek meg.A főosztályvezető rámutatott: a felmentés iránti kérelmet kizárólag a rendező nyújthatja be. Csatolni kell azokat az igazolásokat, amelyek bizonyítják, hogy a rendezvény megfelel a kritériumoknak. Meg kell határozni a sportesemény idejét, helyét, valamint a szállító járművek ki- és beutazásának pontos időtartamát. A felmentés maximum három évre szólhat, ám meghosszabbítható. A felmentés a verseny területén, a versenyjárműveken, a versenyzőkön és a kísérőszemélyzet ruházatán elhelyezett dohányreklámokra érvényes. A szállítójárműveken a versenyre történő ki- és beutazás alkalmával a dohányáruk elnevezését, árujelzőjét lehet feltüntetni. Amennyiben a verseny elnevezésében szerepel az előzőekben említett elnevezés, vagy árujelző, azt a felmentés teljes időtartalmára lehet használni a rendezvény ismertetésére szolgáló kiadványokban, reklámhordozókon, de csak kizárólag a verseny elnevezéseként. A rendelkezés július 2-án lép hatályba, a kérelmeket a gazdasági miniszternek címezve kell benyújtani a szakminisztériumba, ahol harminc napon belül döntenek a kérelemről.Héder Barna, a Hungaroring Sport Rt. szerződéskötési divíziójának ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére elmondta: arról, hogy a dohánytermékek reklámozása érdekében kérelmet kell benyújtaniuk, hivatalosan még nem értesültek. Azonban amint az hivatalosan is megjelenik, úgy azonnal lépnek az ügyben. Hozzátette: bizakodóak, hogy a szakminiszter megadja a felmentést.Az EU tagállamai közül Olaszországban 1962-től, Finnországban 1977-től, Portugáliában 1984-től, Franciaországban 1991-től, Svédországban 1994-től, míg Belgiumban 1999-től hatályosak a dohányreklámok általános tilalmát kimondó rendelkezések. Írországban és Dániában tilos közzétenni dohányáru reklámját a televíziós műsorszolgáltatáson túl a szabadtéri reklámhordozókon is. A többi tagállamban országos hatállyal a televíziós műsorokból tiltották ki a dohányreklámokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.