Július elsejétől a dohányáruk közvetlen és közvetett reklámjának tilalma a rádió és televízió mellett a sajtótermékekre is kiterjed. A tilalom alól az eladóhelyi reklámok, a külföldön gyártott sajtótermékek, valamint a hazánkban gyártott, de nem belföldi piacra szánt termékek jelentenek kivételt. A törvény felhatalmazást ad a gazdasági miniszternek arra, hogy világméretű sportrendezvények, különös méltányolást érdemlő esetekben, kérelemre, meghatározott időre felmentést adjon a tilalom alól, s ennek eljárási szabályait az egészségügyi miniszterrel egyetértésben rendelettel meghatározza. A felmentést az alábbi feltételekhez kötik: a rendezvény világszintű nemzetközi motorsportrendezvény legyen, az egészségügyi miniszter véleményét meghallgassák, a rendező kérelmet nyújtson be, valamint a felmentés idején is be kell tartani az egészségvédelmi feliratokra vonatkozó előírásokat.– A rendelettervezet kidolgozásánál az általános dohányreklám-tilalomra és a világszintű, nemzetközi motorsportrendezvények kapcsán figyelembe vettük a francia és a belga szabályozást is – mondta lapunknak Köncse Tamásné, a Gazdasági Minisztérium fogyasztóvédelmi és belkereskedelmi főosztályának vezetője.Köncse Tamásné hozzátette: a gazdasági miniszter a napokban hirdette ki a dohányreklámra vonatkozó tilalom alóli felmentés eljárási szabályairól szóló rendeletet. Világszintű, nemzetközi motorsportrendezvénynek tekintik azt a rendezvényt, amelyet a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen és legalább tíz országban rendeztek meg, vagy rendeznek meg.A főosztályvezető rámutatott: a felmentés iránti kérelmet kizárólag a rendező nyújthatja be. Csatolni kell azokat az igazolásokat, amelyek bizonyítják, hogy a rendezvény megfelel a kritériumoknak. Meg kell határozni a sportesemény idejét, helyét, valamint a szállító járművek ki- és beutazásának pontos időtartamát. A felmentés maximum három évre szólhat, ám meghosszabbítható. A felmentés a verseny területén, a versenyjárműveken, a versenyzőkön és a kísérőszemélyzet ruházatán elhelyezett dohányreklámokra érvényes. A szállítójárműveken a versenyre történő ki- és beutazás alkalmával a dohányáruk elnevezését, árujelzőjét lehet feltüntetni. Amennyiben a verseny elnevezésében szerepel az előzőekben említett elnevezés, vagy árujelző, azt a felmentés teljes időtartalmára lehet használni a rendezvény ismertetésére szolgáló kiadványokban, reklámhordozókon, de csak kizárólag a verseny elnevezéseként. A rendelkezés július 2-án lép hatályba, a kérelmeket a gazdasági miniszternek címezve kell benyújtani a szakminisztériumba, ahol harminc napon belül döntenek a kérelemről.Héder Barna, a Hungaroring Sport Rt. szerződéskötési divíziójának ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére elmondta: arról, hogy a dohánytermékek reklámozása érdekében kérelmet kell benyújtaniuk, hivatalosan még nem értesültek. Azonban amint az hivatalosan is megjelenik, úgy azonnal lépnek az ügyben. Hozzátette: bizakodóak, hogy a szakminiszter megadja a felmentést.Az EU tagállamai közül Olaszországban 1962-től, Finnországban 1977-től, Portugáliában 1984-től, Franciaországban 1991-től, Svédországban 1994-től, míg Belgiumban 1999-től hatályosak a dohányreklámok általános tilalmát kimondó rendelkezések. Írországban és Dániában tilos közzétenni dohányáru reklámját a televíziós műsorszolgáltatáson túl a szabadtéri reklámhordozókon is. A többi tagállamban országos hatállyal a televíziós műsorokból tiltották ki a dohányreklámokat.
Harcosok órája: Vitályos Eszter lesz Németh Balázs vendége – Kövesse nálunk élőben!
