Elkészült az államháztartás belföldi adóssága és a központi költségvetés belföldi követelésállománya kezelésének ellenőrzéséről készített állami számvevőszéki (ÁSZ) jelentés. Az ÁSZ várhatóan augusztusban elkészülő zárszámadási jelentésének része lesz az Országimázs Központ ellenőrzése is.Az MNB éves jelentésének adatai szerint az államháztartás bruttó bel- és külföldi adósságállománya – leértékelési vagy MNB-devizaadóssággal együtt – 1997 és 1999 között 28 százalékkal, 5440,3 milliárd forintról 6964,3 milliárd forintra nőtt. Az államháztartás adósságának szintje – azaz a bruttó államadósságnak a GDP-hez viszonyított aránya – ugyanezen időszakban 63,7 százalékról 61,1 százalékra csökkent. A 2000. évi előzetes adatok szerint az év végén az államháztartás bruttó adósságállománya 7321,5 milliárd forint volt, ami a GDP 56,9 százalékát jelentette.A központi költségvetés közvetlen külföldi adóssága az 1997. évi 315,3 milliárd forintról 1999. december 31-re 948,3 milliárd forintra nőtt. Az előzetes 2000. évi adatok szerint év végén a külföldi adósság 1084,5 milliárd forint volt, ami a GDP 8,4 százalékát tette ki, míg a tb-alapok bruttó belföldi adósságállománya 92 milliárd forint volt. A helyi önkormányzatok belföldi adóssága – az MNB adatai szerint – az 1997. évi 31 milliárd forintról 1999 végén 51,4 milliárdra növekedett.A központi költségvetés követelésállománya az 1997. év végi 1004,7 milliárd forintról 1999. december 31-re 1202,3 milliárd forintra nőtt, az előzetes adatok szerint 2000. december 31-én 1116,0 milliárd forint volt. Ebből a hitelkövetelések öszszege, az 1997. december 31-i 51,1 milliárd forintról az 1999. év végére 33,4 milliárdra, az előzetes adatok szerint 2000. december 31-re 25,2 milliárd forintra csökkent. Az ÁSZ megállapította: a központi költségvetést terhelő adósság- és hiányfinanszírozási, törlesztési, megújítási, az államadósság-kezelési és gazdálkodási, nyilvántartás-vezetési feladatok ellátásáról a pénzügyminiszter a kincstár útján gondoskodik. Az ellenőrzött évek hiányfinanszírozási és adósságkezelési feladatát a kincstáron belül elkülönült szervezet, az Államadósság Kezelő Központ végezte. Az államadósság-kezelés, -elszámolás legfontosabb teendőit utasítások, szabályzatok, eljárási rendek rögzítik. A kincstár és az ÁKK között a feladat- és felelősségmegosztást megállapodás rendezte. Az ellenőrzött időszak kezdetére kialakult az ÁKK-feladatokhoz igazodó belső szervezeti tagozódása, ami folyamatosan fejlődött.A jelentés megállapítja, hogy a központi költségvetés az ellenőrzött években hitelt nem vett fel, az éves költségvetési törvényekkel azonban más hiteladósok tartozásainak tőke- és kamat-visszafizetési kötelezettségeit átvállalta.A központi költségvetés állampapír-kibocsátásai alapvetően a jóváhagyott finanszírozási tervhez igazodóan valósultak meg. Az állam nevében vállalt kötelezettségek üzleti feltételei folyamatosan aktualizált módon rögzítettek, a kibocsátásokra vonatkozó döntések, valamint azok végrehajtásának előkészítése az ellenőrzött időszakban szakmailag megalapozottak voltak. Az ÁSZ javasolja a kormánynak: kezdeményezze az államháztartási törvény módosítását.
Játszva tanulhat a digitális biztonságról
