Csipek a kapuk helyett

Putsay Gábor
2001. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Térfigyelő rendszereket helyeznek el a jövő év elejétől az M1-es és az M3-as autópályán, ezek a fizetőkapukat kiváltva ellenőrzik a gépjárműveket. Emellett fokozatosan kiépül az az informatikai hálózat, amely a jövőben az elektronikus felügyeleti és ellenőrzési rendszer alapját képezi. A fizetőkapuknál 2002 januárjától megszűnik az ellenőrzés.A költségvetés 320 millió forintot biztosít arra, hogy az M3-as autópályán, illetve az M1-es Győr–Hegyeshalom közötti szakaszán üzembe helyezzék az új térfigyelő rendszereket, amelyeket a Belügyminisztérium az Állami Autópálya-kezelő Rt.-vel közösen működtet. Ezzel együtt megkezdik annak a hálózatnak a kiépítését, amely később az elektronikus útdíjfizetési és ellenőrzési rendszer alapját képezi. A jövőben épülő autópályák büdzséjének elkészítésekor számolnak majd a rendszer költségeivel, a jelenleg üzemelő sztrádákon pedig a bevételekből finanszírozzák a hálózat kiépítését. Az új rendszerek várhatóan a gépjárművekben vagy egy kártyán elhelyezett elektronikus jeladó segítségével azonosítják a gépjárművet, és ennek alapján lehet az autópályákat igénybe venni.Manninger Jenőtől, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkárától megtudtuk: a már üzemelő autópályákon a következő két-három évben hárommilliárd forintot költenek az informatikai alaphálózat kiépítésére. A teljes rendszer megvalósítása ennél lényegesen többe kerül, ám a beruházások költségeinek arányban kell lenniük a díjbevételekkel. A Magyarországon alkalmazott elektronikus rendszernek összhangban kell lennie egy európai szabvánnyal, erre még néhány évet várni kell.Hazánkhoz hasonlóan a legtöbb államban bevezetik az elektronikus díjfizetési rendszert. Ausztriában meghiúsult ugyan az a tender, amelyet az elektronikus ellenőrző pontok kiépítésére írtak ki, ennek ellenére számítani lehet arra, hogy a tehergépjármű-forgalmat 2003-tól ez alapján ellenőrzik.Németországban az elektronikus rendszerek kiépítése után 2003. január 1-jétől a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsik után fizetni kell az autópályákon. Svájcban a személygépkocsik matricával közlekednek, az idén január 1-jétől a tehergépjárművekbe kötelező egy olyan beltéri egységet építeni, amely az útdíjat a sebesség, a megtett távolság és a károsanyag-kibocsátás arányában számítja ki. Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban a legtöbb autópályán elektronikus kártyát alkalmaznak.


Orbán Viktor miniszterelnök tegnap a Kossuth rádió reggeli Krónikájában elmondta: az M3-as autópályáról legkésőbb 2002. január 1-jéig eltávolítják a fizetőkapukat. A díjak csökkentése, illetve emelése nincs napirenden, azok európai mércével számolva is méltányosak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.