időjárás 28°C Klára 2022. augusztus 12.
logo

Csipek a kapuk helyett

Putsay Gábor
2001.07.25. 22:00

Térfigyelő rendszereket helyeznek el a jövő év elejétől az M1-es és az M3-as autópályán, ezek a fizetőkapukat kiváltva ellenőrzik a gépjárműveket. Emellett fokozatosan kiépül az az informatikai hálózat, amely a jövőben az elektronikus felügyeleti és ellenőrzési rendszer alapját képezi. A fizetőkapuknál 2002 januárjától megszűnik az ellenőrzés.A költségvetés 320 millió forintot biztosít arra, hogy az M3-as autópályán, illetve az M1-es Győr–Hegyeshalom közötti szakaszán üzembe helyezzék az új térfigyelő rendszereket, amelyeket a Belügyminisztérium az Állami Autópálya-kezelő Rt.-vel közösen működtet. Ezzel együtt megkezdik annak a hálózatnak a kiépítését, amely később az elektronikus útdíjfizetési és ellenőrzési rendszer alapját képezi. A jövőben épülő autópályák büdzséjének elkészítésekor számolnak majd a rendszer költségeivel, a jelenleg üzemelő sztrádákon pedig a bevételekből finanszírozzák a hálózat kiépítését. Az új rendszerek várhatóan a gépjárművekben vagy egy kártyán elhelyezett elektronikus jeladó segítségével azonosítják a gépjárművet, és ennek alapján lehet az autópályákat igénybe venni.Manninger Jenőtől, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkárától megtudtuk: a már üzemelő autópályákon a következő két-három évben hárommilliárd forintot költenek az informatikai alaphálózat kiépítésére. A teljes rendszer megvalósítása ennél lényegesen többe kerül, ám a beruházások költségeinek arányban kell lenniük a díjbevételekkel. A Magyarországon alkalmazott elektronikus rendszernek összhangban kell lennie egy európai szabvánnyal, erre még néhány évet várni kell.Hazánkhoz hasonlóan a legtöbb államban bevezetik az elektronikus díjfizetési rendszert. Ausztriában meghiúsult ugyan az a tender, amelyet az elektronikus ellenőrző pontok kiépítésére írtak ki, ennek ellenére számítani lehet arra, hogy a tehergépjármű-forgalmat 2003-tól ez alapján ellenőrzik.Németországban az elektronikus rendszerek kiépítése után 2003. január 1-jétől a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsik után fizetni kell az autópályákon. Svájcban a személygépkocsik matricával közlekednek, az idén január 1-jétől a tehergépjárművekbe kötelező egy olyan beltéri egységet építeni, amely az útdíjat a sebesség, a megtett távolság és a károsanyag-kibocsátás arányában számítja ki. Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban a legtöbb autópályán elektronikus kártyát alkalmaznak.


Orbán Viktor miniszterelnök tegnap a Kossuth rádió reggeli Krónikájában elmondta: az M3-as autópályáról legkésőbb 2002. január 1-jéig eltávolítják a fizetőkapukat. A díjak csökkentése, illetve emelése nincs napirenden, azok európai mércével számolva is méltányosak.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.