Drága az Ikarus Pétervárott

2001. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország rövidlátó politikát folytat, amikor hátat fordít az orosz piacnak – figyelmeztet Vlagyimir Jakovlev, Szentpétervár kormányzója, aki lapunknak nyilatkozva megemlíti, hogy a magyar befektetőknél már a bolgárok és a szlovákok is aktívabbak a pétervári körzetben. A gazdasági kapcsolatokat tehát a politikai orientációtól függetlenül kell kezelni.A gazdasági kapcsolatok lehanyatlottak. Ennek voltak politikai okai, de más tényezők, így például a vámok sem segítették elő a kereskedelem élénkülését. Ön szerint mi ennek az oka?– A Szovjetunió szétesése, a Varsói Szerződés megszűnése után az egykori szövetségesek mindegyike egy irányba, Nyugat felé fordult, elfelejtkezve arról, hogy Oroszország még így is hatalmas piac, és sok terméket képes „felszívni”. Elsősorban a KGST-n belüli munkamegosztás során megszokottakat, de egyre inkább a minőségi, luxuscikkeket is. Ezek az országok azonban mégis mindent az alapokig romboltak le, hogy azután innen építkezzenek.– Valóban, de ez csupán a kérdés egyik fele. Hadd említsem meg például az 1998-as orosz válság hatását, amelynek következtében az előző évinek 56 százalékára esett Magyarország és Szentpétervár között is a kereskedelmi forgalom...– Ezzel nem lehet magyarázni a jelenlegi szintet, hiszen az áruforgalom nagysága már előtte is mérhetetlenül alacsony volt. Kár, mert én úgy látom, hogy sok területen közösek az érdekeink, és most nem Oroszországról, csupán Szentpétervárról beszélek.– Sok üzletember még mindig túlságosan rizikósnak és körülményesnek tartja az itteni piacot...– Ez tudatlanságról árulkodik. Elég, ha csak a Pétervárra az utóbbi években érkezett tőke nagyságát említem. Ez 1995-ben 50, egy év múlva 70, majd 150 millió dollárt tett ki. Tavaly 1,16 millárd dollárt fektettek be nálunk a külföldiek, míg az idén 1,5 milliárd várható. Szinte teljesen megújult a hajóépítés, látványos a változás az élelmiszeriparban. A sörgyártásban például itt van a Carlsberg. A magyar befektetőknek is azt ajánlom, hogy ébredjenek végre fel.– Azért a gyógyszerek terén nem olyan rossz a helyzet, és az Ikarus is jönne, ha vennék. Mi ennek az akadálya?– Több is. Nemegyszer találkoztunk a gyár vezetőivel, amikor néhány éve a cég bajban volt, és mint tudjuk, azután új partnerekkel társultak. Azt is meg kell említeni, hogy közben egy sor új társaság jelent meg a piacon, köztük oroszok is. Az ő buszaik minősége például lényegesen javult, az áruk pedig 30-40 százalékkal alacsonyabb az Ikarusokénál. De a Minszk és a Neoplan együttműködésében gyártott buszok is olcsóbbak. Nem titkoljuk azt sem, hogy előnyben részesítjük azokat, akik a termelést ide hozzák. Erről folynak is megbeszélések. Mi a hasznos megoldást keressük, és azt választjuk, amelyik kifizetődőbb.– Biztos, hogy mindig az olcsóbb a jobb?– Nézze, a Szentpéterváron futó négy és fél ezer busz 25-30 százaléka ma is Ikarus. Ma már a jobb minőség és a kedvezőbb ár is kell. Az Ikarus például léphetne a modern típusok helyi összeszerelése terén. Az alkatrészek bizonyos százalékát itt állítanánk elő, ez is csökkentené az árakat.– Milyen lehetőségeket tudnak még ajánlani a magyar befektetőknek?– Készülünk a város alapításának 300. évfordulójára, amelyhez nagyszabású építkezések társulnak. Így például építhetnének a magyarok két-három csillagos turistaszállókat.– Milyen lehetőségeket rejt magában a Magyarországon és Szentpéterváron egyaránt fejlett turizmus, és miként hat erre a nemrégiben bevezetett vízumrendszer?– Ezt hosszú egyeztetés előzte meg. Mi amellett vagyunk, hogy a turistacsoportok egyszerűsített eljárással, a határon, 50 helyett 25 dollárért kapjanak vízumot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.