JD Power 2001 – Mit gondolnak az autósok?

Nagy Károly
2001. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az igazi fogyasztói társadalomban objektív felmérések látnak napvilágot arról: mennyire elégedettek a vevők az általuk vásárolt termékkel? Nem kivétel az autó sem. E terület elismert szakértője, a JD Power – elsőként Európában – Angliában is elkészítette felmérését.Sokféle módja van az autók öszszehasonlításának: például áruk, karosszériájuk, felhasználási céljuk, teljesítményük alapján. Az amerikai JD Power Észak-Amerikában már évek óta elkészíti úgynevezett vevőelégedettségi felmérését. Ezt most Angliában is megtette, s az eredmények így már nekünk is sokkal érdekesebbek, hiszen Nagy-Britanniában nagyrészt ugyanazok a modellek kaphatók, mint nálunk.Az ilyen összehasonlítás egyébként azért is érdekes, mert az autók nincsenek kategorizálva, azaz a Daewoo Matiz együtt versenyez a Mercedes S osztállyal. A harmincezer autótulajdonosnak kiküldött kérdőív ugyanis azt firtatja: a vásárló mennyire elégedett autójával, s ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy másfél vagy tizenötmilliós autója van.A JD Power összesen 182 modellt vizsgált, az autók 1998 és 1999 augusztusa között kerültek forgalomba. Azért a két-három éves autók tulajdonosait kérdezték, mert ezek az autók feltehetőleg már futottak annyit, hogy használóiknak elegendő tapasztalatuk legyen a megalapozott véleményalkotáshoz, illetve hogy az esetleg előforduló hibák is felszínre kerüljenek.A harmincezer autótulajdonosnak nyolc szempont alapján kellett megítélnie autóját. Három a meghibásodásokra vonatkozott (működési, utastéri, illetve külső), kettő az autó tetszési indexét firtatta (kívül és belül). Az autó teljesítménye külön kategória volt, s a válaszadóknak értékelniük kellett a kereskedők és a szervizek teljesítményét, illetve a fenntartási költségeket is.Tekintettel arra, hogy az utóbbi két szempont szerinti értékelés – szervizhálózat és fenntartási költségek – erősen országspecifikus, az Úrvezetőben ezt nem ismertetjük részletesen. A fenntartási költségek esetében egyébként is a papírforma jött be (a takarékos autó mindenhol keveset fogyaszt), hiszen alacsony fogyasztású kocsik végeztek az élen: Toyota Yaris, Daewoo Matiz, Suzuki Wagon R+. Meglepő viszont a Skoda jó szereplése, hiszen az Octavia az ötödik, a Felicia pedig a hetedik helyen végzett, ami nyilván a megbízhatóságuknak is köszönhető.Az összesített eredmények egyébként a japánok fölényét mutatják: a távol-keleti kocsik néhány százalékkal múlták fölül a német vetélytársakat, magabiztosan utasították maguk mögé a közepesen szereplő franciákat, és utcahosszal verték a brit és az olasz termékeket.A japánok között is külön említést érdemel a Toyota, illetve annak luxusmárkája, a Lexus, amely valósággal tarolt a díjak között. A Lexus LS400, amelynek utódját, az LS430-ast valószínűleg ősztől árulják idehaza is, egymaga hat kategóriában végzett az élen: használóik szerint ebben van a legjobb motor és váltó, a legkényelmesebb rugózás és ülések, a legjobb műszerfal és kezelőszervek, a leghatékonyabb klimatizáló rendszer és az LS400 hifije szól legszebben. Tovább emeli a Lexus sikerének értékét, hogy több rangsorban is kettős győzelmet aratott, hiszen az LS400-ast a GS300-as követi a második helyen. A Lexus harmadik modellje, a még viszonylag újnak számító IS200 is kitett magáért, így a Lexus az első ötben tudhatja mindhárom kocsiját a 182 rangsorolt modell között.Az összesítésben a Jaguar végzett a második helyen (bár ebben nagy szerepe van annak, hogy a tulajdonosok a legjobbnak a Jaguar márkakereskedő-hálózatát tartják – Angliában), a harmadik a BMW. A negyedik a Toyota – tehát csak három prémiummárka előzte meg –, s az első tízbe fért még a Subaru, a Honda, a Porsche, a Skoda, a Mercedes és az Audi is.A városi kiskocsik között a Daewoo Matiz váltotta be legjobban a vásárlók reményeit, s hajszállal maradt le mögötte a Nissan Micra. Érdekes, hogy ebben a mezőnyben még a britek Mini-imádata sem segített: a Rover Mini az utolsó lett. Talán majd a most bemutatott utód javít ezen az eredményen. A kiskocsik mezőnyében megbonthatatlan a japán hegemónia: Toyota Yaris és Starlet, Mitsubishi Colt a dobogósok sorrendje, a sor végén ismét egy Rover, a 200-as szerénykedik. Az alsó középkategóriások között a holtversenyben győztes Skoda Octavia és Toyota Corolla, valamint a harmadik Honda Civic közé furakodott a Seat Toledo, a negyedik az Audi A3. Érdekes, hogy a Toledóval és az Audival műszakilag szinte azonos Golf csak középmezőnyben végzett. A középkategóriában megint a japánok tarolnak: Mazda 626, Subaru Legacy, Toyota Avensis a sorrend.Az eladási statisztikákban a legdinamikusabb növekedést mutató buszlimuzinok mezőnye volt a legnépesebb – a kicsik és a nagyok együtt szerepeltek. A Wagon R nyert, a már nem kapható Toyota Picnic (utódja, az Avensis Verso októbertől lesz megvásárolható) a második, a Mazda Demio a harmadik. Ennek a járműosztálynak az is az érdekessége, hogy az első hármat kivéve minden modell az átlag alatt teljesített. Lehet, hogy a vásárlók keserű tapasztalatai hamarosan véget vetnek a buszlimuzinok térhódításának?Ha terepjáró, akkor japán; az összkerekes kocsik első kilenc helyezettje japán gyártmány, a Mercedes ML a tizedik helyen kénytelen szerénykedni, a nagynevű Jeepek és Land Roverek a vert mezőnyben végeztek.Összefüggések. A német autóklub, az ADAC is elkészítette idén a szokásos meghibásodási statisztikáját. A 2000-re vonatkozó adatok alapján megint a japánok bizonyultak a legmegbízhatóbbnak. Valószínű tehát, hogy a JD Power vevőelégedettségi felmérésében elért jó eredményük nem a véletlen műve. Az ADAC 1000 autóra jutó meghibásodást számol, s a kisautók mezőnyében a legkevesebbszer a Toyota Starlethez, a VW Polóhoz és a Mitsubishi Colthoz kellett kihívni a sárga angyalt. Ebben a kimutatásban már sokkal nagyobbak a különbségek, hiszen míg a JD Power felmérésben a legjobbak és a legrosszabbak között alig 10-15 százaléknyi volt az eltérés, addig a ADAC statisztikájában a lista végén állók akár négyszer rosszabb eredményt értek el a legjobbaknál (a kicsik között a sor végén kullog a Fiat Cinquecento, a Punto és a Renault Clio és a Twingo). Egy osztállyal feljebb Nissan Almera, Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 323 a sorrend, a sokkal nagyobb számban eladott Golf és Astra csak ezután jönnek, a sor végére megint latin autó, a Fiat Brava-Bravo-Marea családja szorult. A családi kocsik között a Toyota Carina és a Mitsubishi Carisma áll az első két helyen, az Audi A4 és a Mercedes C a következők. A sor végén a nemrég leváltott Renault Laguna áll. A nagykocsik között már javítanak az európaiak, az Audi A6 áll az élen – bár az Opel Omega az utolsó, s minden kategóriát figyelembe véve a legtöbbször a Renault Expace-ok hibásodtak meg Németország útjain. Ez még akkor is sok, ha a buszlimuzinok általában nem szerepeltek jól, hiszen a VW Sharan ezer kocsira jutó 33,7 meghibásodással is nyerni tudott – más kategóriában ezzel az eredménynyel labdába sem rúgna. Az ADAC a hibák természetéről is kimutatást vezet: leggyakrabban (háromból egyszer) az elektronika makacsolja meg magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.