Az igazi fogyasztói társadalomban objektív felmérések látnak napvilágot arról: mennyire elégedettek a vevők az általuk vásárolt termékkel? Nem kivétel az autó sem. E terület elismert szakértője, a JD Power – elsőként Európában – Angliában is elkészítette felmérését.Sokféle módja van az autók öszszehasonlításának: például áruk, karosszériájuk, felhasználási céljuk, teljesítményük alapján. Az amerikai JD Power Észak-Amerikában már évek óta elkészíti úgynevezett vevőelégedettségi felmérését. Ezt most Angliában is megtette, s az eredmények így már nekünk is sokkal érdekesebbek, hiszen Nagy-Britanniában nagyrészt ugyanazok a modellek kaphatók, mint nálunk.Az ilyen összehasonlítás egyébként azért is érdekes, mert az autók nincsenek kategorizálva, azaz a Daewoo Matiz együtt versenyez a Mercedes S osztállyal. A harmincezer autótulajdonosnak kiküldött kérdőív ugyanis azt firtatja: a vásárló mennyire elégedett autójával, s ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy másfél vagy tizenötmilliós autója van.A JD Power összesen 182 modellt vizsgált, az autók 1998 és 1999 augusztusa között kerültek forgalomba. Azért a két-három éves autók tulajdonosait kérdezték, mert ezek az autók feltehetőleg már futottak annyit, hogy használóiknak elegendő tapasztalatuk legyen a megalapozott véleményalkotáshoz, illetve hogy az esetleg előforduló hibák is felszínre kerüljenek.A harmincezer autótulajdonosnak nyolc szempont alapján kellett megítélnie autóját. Három a meghibásodásokra vonatkozott (működési, utastéri, illetve külső), kettő az autó tetszési indexét firtatta (kívül és belül). Az autó teljesítménye külön kategória volt, s a válaszadóknak értékelniük kellett a kereskedők és a szervizek teljesítményét, illetve a fenntartási költségeket is.Tekintettel arra, hogy az utóbbi két szempont szerinti értékelés – szervizhálózat és fenntartási költségek – erősen országspecifikus, az Úrvezetőben ezt nem ismertetjük részletesen. A fenntartási költségek esetében egyébként is a papírforma jött be (a takarékos autó mindenhol keveset fogyaszt), hiszen alacsony fogyasztású kocsik végeztek az élen: Toyota Yaris, Daewoo Matiz, Suzuki Wagon R+. Meglepő viszont a Skoda jó szereplése, hiszen az Octavia az ötödik, a Felicia pedig a hetedik helyen végzett, ami nyilván a megbízhatóságuknak is köszönhető.Az összesített eredmények egyébként a japánok fölényét mutatják: a távol-keleti kocsik néhány százalékkal múlták fölül a német vetélytársakat, magabiztosan utasították maguk mögé a közepesen szereplő franciákat, és utcahosszal verték a brit és az olasz termékeket.A japánok között is külön említést érdemel a Toyota, illetve annak luxusmárkája, a Lexus, amely valósággal tarolt a díjak között. A Lexus LS400, amelynek utódját, az LS430-ast valószínűleg ősztől árulják idehaza is, egymaga hat kategóriában végzett az élen: használóik szerint ebben van a legjobb motor és váltó, a legkényelmesebb rugózás és ülések, a legjobb műszerfal és kezelőszervek, a leghatékonyabb klimatizáló rendszer és az LS400 hifije szól legszebben. Tovább emeli a Lexus sikerének értékét, hogy több rangsorban is kettős győzelmet aratott, hiszen az LS400-ast a GS300-as követi a második helyen. A Lexus harmadik modellje, a még viszonylag újnak számító IS200 is kitett magáért, így a Lexus az első ötben tudhatja mindhárom kocsiját a 182 rangsorolt modell között.Az összesítésben a Jaguar végzett a második helyen (bár ebben nagy szerepe van annak, hogy a tulajdonosok a legjobbnak a Jaguar márkakereskedő-hálózatát tartják – Angliában), a harmadik a BMW. A negyedik a Toyota – tehát csak három prémiummárka előzte meg –, s az első tízbe fért még a Subaru, a Honda, a Porsche, a Skoda, a Mercedes és az Audi is.A városi kiskocsik között a Daewoo Matiz váltotta be legjobban a vásárlók reményeit, s hajszállal maradt le mögötte a Nissan Micra. Érdekes, hogy ebben a mezőnyben még a britek Mini-imádata sem segített: a Rover Mini az utolsó lett. Talán majd a most bemutatott utód javít ezen az eredményen. A kiskocsik mezőnyében megbonthatatlan a japán hegemónia: Toyota Yaris és Starlet, Mitsubishi Colt a dobogósok sorrendje, a sor végén ismét egy Rover, a 200-as szerénykedik. Az alsó középkategóriások között a holtversenyben győztes Skoda Octavia és Toyota Corolla, valamint a harmadik Honda Civic közé furakodott a Seat Toledo, a negyedik az Audi A3. Érdekes, hogy a Toledóval és az Audival műszakilag szinte azonos Golf csak középmezőnyben végzett. A középkategóriában megint a japánok tarolnak: Mazda 626, Subaru Legacy, Toyota Avensis a sorrend.Az eladási statisztikákban a legdinamikusabb növekedést mutató buszlimuzinok mezőnye volt a legnépesebb – a kicsik és a nagyok együtt szerepeltek. A Wagon R nyert, a már nem kapható Toyota Picnic (utódja, az Avensis Verso októbertől lesz megvásárolható) a második, a Mazda Demio a harmadik. Ennek a járműosztálynak az is az érdekessége, hogy az első hármat kivéve minden modell az átlag alatt teljesített. Lehet, hogy a vásárlók keserű tapasztalatai hamarosan véget vetnek a buszlimuzinok térhódításának?Ha terepjáró, akkor japán; az összkerekes kocsik első kilenc helyezettje japán gyártmány, a Mercedes ML a tizedik helyen kénytelen szerénykedni, a nagynevű Jeepek és Land Roverek a vert mezőnyben végeztek.Összefüggések. A német autóklub, az ADAC is elkészítette idén a szokásos meghibásodási statisztikáját. A 2000-re vonatkozó adatok alapján megint a japánok bizonyultak a legmegbízhatóbbnak. Valószínű tehát, hogy a JD Power vevőelégedettségi felmérésében elért jó eredményük nem a véletlen műve. Az ADAC 1000 autóra jutó meghibásodást számol, s a kisautók mezőnyében a legkevesebbszer a Toyota Starlethez, a VW Polóhoz és a Mitsubishi Colthoz kellett kihívni a sárga angyalt. Ebben a kimutatásban már sokkal nagyobbak a különbségek, hiszen míg a JD Power felmérésben a legjobbak és a legrosszabbak között alig 10-15 százaléknyi volt az eltérés, addig a ADAC statisztikájában a lista végén állók akár négyszer rosszabb eredményt értek el a legjobbaknál (a kicsik között a sor végén kullog a Fiat Cinquecento, a Punto és a Renault Clio és a Twingo). Egy osztállyal feljebb Nissan Almera, Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 323 a sorrend, a sokkal nagyobb számban eladott Golf és Astra csak ezután jönnek, a sor végére megint latin autó, a Fiat Brava-Bravo-Marea családja szorult. A családi kocsik között a Toyota Carina és a Mitsubishi Carisma áll az első két helyen, az Audi A4 és a Mercedes C a következők. A sor végén a nemrég leváltott Renault Laguna áll. A nagykocsik között már javítanak az európaiak, az Audi A6 áll az élen – bár az Opel Omega az utolsó, s minden kategóriát figyelembe véve a legtöbbször a Renault Expace-ok hibásodtak meg Németország útjain. Ez még akkor is sok, ha a buszlimuzinok általában nem szerepeltek jól, hiszen a VW Sharan ezer kocsira jutó 33,7 meghibásodással is nyerni tudott – más kategóriában ezzel az eredménynyel labdába sem rúgna. Az ADAC a hibák természetéről is kimutatást vezet: leggyakrabban (háromból egyszer) az elektronika makacsolja meg magát.
Magdeburg vagy Halle? Várostáblákkal tréfálkoznak, a rendőrség viszont nem nevet
