Jó fél évet zártak a kereskedők

Jávor József
2001. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen jó évet zártak tavaly az autókereskedők, s 2001 első fél évének eredményére sem lehet panaszuk, hiszen a múlt év azonos időszakához képest csaknem tíz százalékkal nőttek az eladások. Az egyes márkák közötti versenyfutás is furcsa eredményeket produkál, aminek egyik eredménye szinte hihetetlen: Magyarországon több Mercedes kelt el, mint ahány Lada.Idén az év első felében 72 294 új autó kelt el. A tavasszal piacra kerülő új modellek érezhetően jól fogynak, és egyes márkák sikerét sokan a modellváltásokkal magyarázzák, bár néhány kiemelkedően jó eredménynél a szerencsés árpolitika is fontos szerepet játszott.A 14 303 eladott autóval listavezető Suzuki esetében is ez utóbbiról van szó. Az eladások zömét kitevő Swift átesett ugyan már néhány szépítőkúrán, de a „mi autónk” alapjában véve ugyanaz, mint már sok éve: takarékos és megbízható kisautó – és elsősorban olcsó, ami a magyar piacon még mindig sokat nyom a latban. A Suzuki esetében azt is fontos megemlíteni, hogy a Swift magyarországi megítélése igen kedvező. A vásárlók megbíznak a hazai termékben, olyannyira, hogy előfordult már: azért kellett bevezetni egy csereakciót, hogy megmozgassák kicsit a használtautó-piacot. Az emberek ugyanis nem szívesen adják el a Suzukijukat – hacsak nem egy másik Swift kedvéért.A másodikként végző Opel(10 043 autó) esetében már sokat számított az új Corsa piaci megjelenése is. Az ezüstérmet mégsem lehet teljes egészében a Corsa érdemeként feltüntetni, hiszen az Astra is nagy mennyiségben fogy, ráadásul a Classic néven árusított, Lengyelországban gyártott első Astra-generáció is népszerű még. Az Opel ugyanakkor több olyan akciót is meghirdetett, amely sok vevőt csábított a márkakereskedésekbe.A Suzuki és az Opel első két helyezése már tíz éve nem okoz meglepetést, ám a harmadik dobogós helyet most nem a már megszokott Volkswagen szerezte meg, hanem a Renault, méghozzá nem is orrhoszszal, hanem 802 eladott autóval előzve meg riválisát. Magyarországon néhány éve megfigyelhető már, hogy erősen javul a francia autók presztízse, ám ez kevés lett volna ahhoz, hogy a Renault harmadik legyen az eladási listán. Ehhez az eredményhez a Thalia nevű modell segítette a céget; a franciák olyan kedvező ár-érték aránnyal kínálták a Clio lépcsős hátú változatát, hogy annak sokan nem tudtak ellenállni – egészen pontosan 3800 ember, ugyanis ennyi fogyott a Törökországban gyártott kisautóból.Ebben a fél évben tehát negyedikként végzett a Volkswagen; a wolfsburgi gyár termékeiből 7545 darab fogyott el. A VW modelljeit forgalmazó Porsche Hungária egyébként majdnem kétszer enynyi, egészen pontosan 14 750 autó eladását könyvelhette el tavaly, hiszen ők forgalmazzák még az Audi, a Seat, a Skoda és a Porsche márkákat is. Az utóbbi években a cég márkakereskedői és szervizhálózata igen nagyra nőtt – csaknem százötven partnerük van országszerte –, és a rendkívül széles típus- és modellválaszték miatt is kedvelik őket a vásárlók. Ebben a fél évben a Skoda érte el a legnagyobb forgalomnövekedést a cégcsoporton belül (41,3 százalék), ami szinte egyértelműen a Fabia sikerével magyarázható. A népszerű cseh modell tavaly is kelendő volt, ám miután minden karosszériaváltozatát bemutatták (az ötajtós után a kombit és a limuzint is), érezhetően megnőtt az autó iránti érdeklődés.A Volkswagent a Peugeot követi a listán – újra egy látványosan fejlődő francia márka, amely néhány év alatt többszörösére növelte eladásait.A Peugeot eredményéből 64 százalékkal részesülő 206-os modell az oroszlános paletta legnépszerűbb tagja. Ismertségét és keresettségét tovább fokozta a 206 CC (kupé-kabrió) megjelenése, valamint a magyarországi 206 WRC-rali sikere. A cég azonban nemcsak a kisautók közt ért el jó eredményeket, hiszen a Peugeot 607 az idei első fél évben a legkeresettebb luxuslimuzin: 222 értékesített darabbal kategóriaelsőnek számít a luxusautók piacán.Európa másként vásárol. Ha megvizsgáljuk Nyugat-Európa féléves autóeladási statisztikáit, kiderül, hogy az ott élők egészen más márkákat részesítenek előnyben. A legnépszerűbb például a nálunk negyedik helyen álló Volkswagen (914 983 eladott autóval), s a német céget a Renault követi 856 611 eladással. A Renault második helye azonban korántsem akkora meglepetés, mint a magyar piacon elért jó eredménye, hiszen a francia gyár már sok éve az európai autópiac egyik vezető szereplője. A harmadik helyen az Opel áll 826 860 autóval, a negyedik pedig kevéssel lemaradva a Peugeot (806 333 autó).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.