Meglehetősen jó évet zártak tavaly az autókereskedők, s 2001 első fél évének eredményére sem lehet panaszuk, hiszen a múlt év azonos időszakához képest csaknem tíz százalékkal nőttek az eladások. Az egyes márkák közötti versenyfutás is furcsa eredményeket produkál, aminek egyik eredménye szinte hihetetlen: Magyarországon több Mercedes kelt el, mint ahány Lada.Idén az év első felében 72 294 új autó kelt el. A tavasszal piacra kerülő új modellek érezhetően jól fogynak, és egyes márkák sikerét sokan a modellváltásokkal magyarázzák, bár néhány kiemelkedően jó eredménynél a szerencsés árpolitika is fontos szerepet játszott.A 14 303 eladott autóval listavezető Suzuki esetében is ez utóbbiról van szó. Az eladások zömét kitevő Swift átesett ugyan már néhány szépítőkúrán, de a „mi autónk” alapjában véve ugyanaz, mint már sok éve: takarékos és megbízható kisautó – és elsősorban olcsó, ami a magyar piacon még mindig sokat nyom a latban. A Suzuki esetében azt is fontos megemlíteni, hogy a Swift magyarországi megítélése igen kedvező. A vásárlók megbíznak a hazai termékben, olyannyira, hogy előfordult már: azért kellett bevezetni egy csereakciót, hogy megmozgassák kicsit a használtautó-piacot. Az emberek ugyanis nem szívesen adják el a Suzukijukat – hacsak nem egy másik Swift kedvéért.A másodikként végző Opel(10 043 autó) esetében már sokat számított az új Corsa piaci megjelenése is. Az ezüstérmet mégsem lehet teljes egészében a Corsa érdemeként feltüntetni, hiszen az Astra is nagy mennyiségben fogy, ráadásul a Classic néven árusított, Lengyelországban gyártott első Astra-generáció is népszerű még. Az Opel ugyanakkor több olyan akciót is meghirdetett, amely sok vevőt csábított a márkakereskedésekbe.A Suzuki és az Opel első két helyezése már tíz éve nem okoz meglepetést, ám a harmadik dobogós helyet most nem a már megszokott Volkswagen szerezte meg, hanem a Renault, méghozzá nem is orrhoszszal, hanem 802 eladott autóval előzve meg riválisát. Magyarországon néhány éve megfigyelhető már, hogy erősen javul a francia autók presztízse, ám ez kevés lett volna ahhoz, hogy a Renault harmadik legyen az eladási listán. Ehhez az eredményhez a Thalia nevű modell segítette a céget; a franciák olyan kedvező ár-érték aránnyal kínálták a Clio lépcsős hátú változatát, hogy annak sokan nem tudtak ellenállni – egészen pontosan 3800 ember, ugyanis ennyi fogyott a Törökországban gyártott kisautóból.Ebben a fél évben tehát negyedikként végzett a Volkswagen; a wolfsburgi gyár termékeiből 7545 darab fogyott el. A VW modelljeit forgalmazó Porsche Hungária egyébként majdnem kétszer enynyi, egészen pontosan 14 750 autó eladását könyvelhette el tavaly, hiszen ők forgalmazzák még az Audi, a Seat, a Skoda és a Porsche márkákat is. Az utóbbi években a cég márkakereskedői és szervizhálózata igen nagyra nőtt – csaknem százötven partnerük van országszerte –, és a rendkívül széles típus- és modellválaszték miatt is kedvelik őket a vásárlók. Ebben a fél évben a Skoda érte el a legnagyobb forgalomnövekedést a cégcsoporton belül (41,3 százalék), ami szinte egyértelműen a Fabia sikerével magyarázható. A népszerű cseh modell tavaly is kelendő volt, ám miután minden karosszériaváltozatát bemutatták (az ötajtós után a kombit és a limuzint is), érezhetően megnőtt az autó iránti érdeklődés.A Volkswagent a Peugeot követi a listán – újra egy látványosan fejlődő francia márka, amely néhány év alatt többszörösére növelte eladásait.A Peugeot eredményéből 64 százalékkal részesülő 206-os modell az oroszlános paletta legnépszerűbb tagja. Ismertségét és keresettségét tovább fokozta a 206 CC (kupé-kabrió) megjelenése, valamint a magyarországi 206 WRC-rali sikere. A cég azonban nemcsak a kisautók közt ért el jó eredményeket, hiszen a Peugeot 607 az idei első fél évben a legkeresettebb luxuslimuzin: 222 értékesített darabbal kategóriaelsőnek számít a luxusautók piacán.Európa másként vásárol. Ha megvizsgáljuk Nyugat-Európa féléves autóeladási statisztikáit, kiderül, hogy az ott élők egészen más márkákat részesítenek előnyben. A legnépszerűbb például a nálunk negyedik helyen álló Volkswagen (914 983 eladott autóval), s a német céget a Renault követi 856 611 eladással. A Renault második helye azonban korántsem akkora meglepetés, mint a magyar piacon elért jó eredménye, hiszen a francia gyár már sok éve az európai autópiac egyik vezető szereplője. A harmadik helyen az Opel áll 826 860 autóval, a negyedik pedig kevéssel lemaradva a Peugeot (806 333 autó).
Magdeburg vagy Halle? Várostáblákkal tréfálkoznak, a rendőrség viszont nem nevet
