A napok gyorsan telnek, de a kiotói jegyzőkönyv elfogadásáért fáradozó bonni klímakonferencia egy helyben topog és mindössze egyetlen örvendetes eseményt könyvelhet el a maga javára: szemben a Genovában folyó G8-csúcstalálkozó tragikus kísérőjelenségeivel, a Rajna mentén békés körülmények között zajlottak le a különböző környezetvédelmi szervezetek tüntető akciói. A volt szövetségi fővárosban összegyűlt mintegy száznyolcvan ország küldöttei mindössze arra voltak képesek, hogy harmincöt tagú, miniszteri rangú bizottságot hozzanak létre a vitatott kérdések további analizásására.A legkényesebb probléma – a szén-dioxid-kibocsátás világméretű csökkentése – áthidalhatatlan akadálynak tűnik. Mi sem jellemzőbb a bonni tanácskozások kilátástalanságára, mint az a jelenség, hogy a mérgező gázok emissziójának témáját „főnöki feladatnak” minősítették és annak tisztázását átadták a Genovában ülésező állam- és kormányfők csúcsértekezletének. Az olasz kikötővárosban Gerhard Schröder kancellár kísérletet is tett arra, hogy bilaterális beszélgetések során az orosz Putyinnal, az angol Blairrel, a japán Koizumival meg az amerikai Bushsal áttörést érjen el – sikertelenül. Washington nem enged merev elutasító magatartásából, a többiek pedig póker-partira emlékeztető stílusban keresik a maguk szerencséjét.Sivatagba küldött segélykiáltásként hat az EU környezetvédelmi biztosa, Margot Wallström asszony figyelmeztetése: „Itt a kiotói szerződés mentőakciója folyik.” A vendéglátó németek környezetvédelmi minisztere, Jürgen Trittin pedig továbbra is hangoztatja: „Nemzetközi jogilag elismert megegyezés szükséges ahhoz, hogy csökkentsük a mérgező gázok emisszióját.” Az európaiak szigorú törvényeket követelnek, s azok pontos ellenőrzését. Azonban az EU egységes fellépése sem mentes belső ellentétektől: a tizenöt tagállam közül mindössze négy (Németország, Nagy-Britannia, Luxemburg, Svédország) képes eleget tenni a kiotói jegyzőkönyv követeléseinek. Velük szemben például Dánia és Hollandia jelentősen magasabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, mint azt a kiotói dokumentum alapjait képező 1990-es előírások megszabják.Szerény vigasznak tűnik az a hír, mely szerint a Német Környezetvédelemi Segély meg a hazai gépkocsigyárak között biztató együttműködés folyik a CO2-csökkentés érdekében – állítólag a szintetikus úton előállított olaj és a csökkentett ellenállást eredményező gumik használata előnyösen befolyásolná az autóforgalomból adódó gázok emiszszióját.
Megvan Arne Slot kezdőcsapata, váratlant húzott a Liverpool trénere!
