A cigány gyermekek oktatási rendszeréről szóló javaslatot fogalmazott meg számos, ezen a területen tevékenykedő szervezet. A dokumentumot a közeljövőben juttatják el az illetékes minisztériumoknak. Elérkezett az ideje, hogy az eredményes próbálkozások rendszerbe foglalásával végre átfogó stratégiát működtessen az oktatásirányítás, az ifjúsági politika, valamint a szociális és családügy. Az óvodától az egyetemig számos intézkedésre van szükség, hogy az oktatási rendszer ne zsákutcája, hanem kitörési pontja legyen a cigány családoknak – áll a dokumentumban.Napjainkban, amikor a romák ügye veszélyes mértékben átpolitizálódott, célravezető, ha józan, szakmai megközelítések mutatnak rá a gondok enyhítésének módjaira – jelentette ki a javaslat egyik kidolgozója, Derdák Tibor, a Baranya megyei mánfai Kollégium Martineum alapítója. Mint mondta: éppen ezért kérni szeretnék a kormánytól, hogy kezdjen érdemi egyeztetést azokkal a szakemberekkel, akik az elmúlt évtizedben eredményekkel mérhető munkát végeztek egy olyan területen, ahol az országos összkép kudarcokkal teljes. Szerinte a működő eredményes programokat egy országos cselekvési programba kellene integrálni, hogy hatékony munka kezdődhessen ott is, ahol sikerek még nincsenek. A javaslat szerint – amelynek elkészítésében többek között Szőke Judit, a budapesti Józsefvárosi Tanoda igazgatója, Csovcsics Erika, a Gandhi Gimnázium igazgatója, Lukács Barna, a kazincbarcikai Dombos Don Boscó szakközépiskola vezetője is közreműködött – elsősorban a szociális szféra, az egyházi és civil kezdeményezések, az állami oktatásügy, az ifjúságpolitika, és a kisebbségpolitika illetékesei között szükségesek az egyeztetések.Nemzeti problémát jelent, hogy míg az összes hazai fiatal 70 százaléka leérettségizik, addig a cigányok 90 százaléka számára ez a végzettség szinte elérhetetlen. Azoknak a fiataloknak, akik kiszorulnak a piacképes továbbtanulásból, tervszerű társadalmi segítségre van szükségük ahhoz, hogy ne termelődjön újra a nyomor és a kilátástalanság – fogalmaznak a dokumentum írói. A cigány lakosság jelentékeny része szerintük ide tartozik, ám ez a társadalmi csoport nem kizárólag cigányokból áll. Ennek a rétegnek a fiatal korosztálya ma nem kapja meg azt az állami gondoskodást, amelyet a szerencsésebb helyzetű ifjúság fejkvóták formájában élvezhet a közép- és felsőoktatásban. Az oktatásirányítás rendszerében sajnálatos módon összekeveredik a szociális és a nemzetiségi szempontrendszer. A cigányfelzárkóztató oktatás például – mint finanszírozási kategória – éppen ezért sértő – vélekednek az aláírók. Derdák szerint a nemzetiségi és felzárkóztatási szempontok keveredése azt is lehetetlenné teszi, hogy pontos képet alkossunk, milyen családok igénylik a cigány nemzetiségi kultúra és nyelv iskolai oktatását. Úgy véli: a Dél-Dunántúlon kialakult intézményrendszer tapasztalatai arról tanúskodnak, hogy egy-egy régió közoktatásában csak akkor fog megjelenni komolyan vehető szintű cigány nemzetiségi oktatás, ha lesznek módszertani központok (nemzetiségi középiskolák, középiskolai kollégiumok, felsőoktatási tanszékek, szakkollégiumok), amelyek kisugárzó hatása megteremti a családokban az ehhez szükséges akaratot és a szakmában az igényességet.A dokumentum megfogalmazói szerint sürgős döntéseket igényel a nemzetiségi oktatásra hivatkozó szegregált oktatási modellek ügye is. A cigányság körében olyan erős az etnikai elkülönítés felszámolásának igénye, hogy az oktatásirányítás nem késlekedhet tovább az intézményes lépésekkel. A nemzetiségi és etnikai oktatásnak az előző kormányzati ciklusban született irányelveit ehhez át kell alakítani, mivel az elkülönítést megvalósító iskoláknak ez a dokumentum a legfőbb hivatkozási alapja.A szociális problémák, amelyek az iskolai sikeresség tömeges akadályát képezik, többek között szociálpedagógiai jellegű kezelésre várnak. – A nemzetiségi eszközrendszer erre nem való, ezen a területen három tárca szoros együttműködésére volna szükség – vélekedett Derdák Tibor. Az óvodás korosztály körében a Szociális és Családügyi Minisztérium szerepvállalására lenne szükség. Az általános iskolás korosztálynál jelentkező feladatok mindenekelőtt az oktatási tárcát terhelik. A 14–24 év közötti korosztály esetében viszont a családügyi minisztérium és az Ifjúsági és Sportminisztérium aktív közreműködésére volna szükség ahhoz, hogy ez a csoport az Oktatási Minisztérium látókö-rében egyáltalán megjelenjen. – A hátrányos helyzetű gyermekek – romák és nem romák – esetében nem veszélyeztetett gyermekekről, nem széteső családokról van szó elsősorban, tehát nem tipikus gyermekvédelmi esetekről – mondta Derdák. Nem az otthoni környezet veszélyezteti a gyermekeket, hanem az iskolarendszer kegyetlen szelekciója. A szerzők szerint többnyire jól működő, teljesen normális, ám igen szegény sorsú családok azok, amelyeknek a gyermekeit a magyar iskolarendszer képtelen integrálni.Az oktatásirányítás jelenlegi eszköztárából hiányoznak a szükséges kritériumok és normatívák – állítják a szerzők. A célcsoport és a feladatok beazonosítása helyett jelenleg az egyes intézmények finanszírozása történik, legtöbb esetben rövid távú pályázati forrásokból és egyenetlen módon. Azoknak az iskoláknak, óvodáknak, kiegészítő programoknak, amelyek állami pénzt vesznek igénybe cigány gyermekek, fiatalok felzárkóztatása címén, világosan definiált és egységesen mérhető célokkal kell rendelkeznie a gyermekek iskolai és továbbtanulási sikerességének növelésében. Ehhez az egyeztető munkához tapasztalt szakemberekre van szükség az Oktatási Minisztérium, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal, az Ifjúsági és Sportminisztérium, valamint a Szociális és Családügyi Minisztérium részéről. A javaslat megfogalmazói nélkülözhetetlennek látják, hogy az eszközök áttekintésének munkájában rész vegyenek azoknak az intézményeknek az elismert szakemberei is, ahol mérhető eredmények születtek a cigány fiatalok iskolai sikerességének fokozásában. A törekvéseiket sikerrel segítő programok elszigetelt kezdeményezések, ugyanis nem illeszkednek egységes állami stratégiába. A dokumentum írói ezen kívánnak változtatni.
Medveveszély Miskolcon, az alpolgármester óvatosságra int
