Veszteséges közlekedési cégek

Hunyor Erna
2001. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törvényességi, célszerűségi és eredményességi szempontok szerint vizsgálta meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) Budapest, Debrecen, Győr, Szeged és Miskolc tömegközlekedését. Kiderült: a fővárosi tömegközlekedést naponta 3,8 millió, a többi nagyvárosban pedig összesen 1,8 millió alkalommal veszik igénybe. A vidéki nagyvárosok közlekedési társaságainak eszközértéke eléri a 17,7 milliárd forintot, míg a BKV Rt.-é meghaladja a 188 milliárd forintot. Az ÁSZ megállapította: a BKV Rt. személyszállítási bevétele 2000-ben 58,3 milliárd forintot tett ki, amelyből a menetdíjbevétel 25,3 milliárd forint, a fogyasztói árkiegészítés 14,5 milliárd forint, az önkormányzati támogatás 18 milliárd forint, míg az állami támogatás félmilliárd forint volt – mondta Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke. A vagyonfelélés megakadályozása miatt javasolják, a kormány kezdeményezze a közfeladatok ellátását közvetlenül szolgáló vagyon törzsvagyonná minősítését. A kormánynak meg kellene fontolnia a lakosságszámhoz vagy az utaskilométerhez kötődő normatív támogatási rendszer bevezetését azért, hogy a nagyvárosi személyszállítási szolgáltatásokat megfelelően tudják fejleszteni. A nagyvárosok önkormányzati kezelésben lévő tömegközlekedési vállalataira a vagyonfelélés és a járműpark fokozatos elöregedése a jellemző.Uglár László számvevőtanácsos elmondta: a közlekedési szolgáltatások minőségi mutatói Szeged kivételével nem javultak, a BKV Rt.-nél és a debreceni közlekedési vállalatnál csökkent a járművek keringési sebessége. A zsúfoltság Budapesten növekedett, míg a vidéki nagyvárosokban nem változott.Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter a témával kapcsolatosan közölte: szeptemberben a kormány elé kerülő, 2015-ig szóló közlekedési koncepció külön fejezetet szentel Budapest és környéke közlekedésfejlesztésének. Az ÁSZ megállapításaival egyetértenek, kezdeményezik a szükséges jogszabály-módosításokat.Ősszel elkezdik az autópálya-építés finanszírozásával kapcsolatos vizsgálatokat is. Ugyanakkor az ezzel foglalkozó ÁSZ-jelentés csak akkor kerülhet a nyilvánosság elé, ha pénzügyileg is lezárják a jövő évben Polgárig megépülő M3-as autópálya-szakasz munkálatait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.