A szakszervezet mai sajtótájékoztatóján számol be határozatáról. A VDSZSZ már többször fontolóra vette az egyezség felmondását, eddig azonban ezt nem tette meg. A szakszervezet azt kifogásolja, hogy noha a KSH adatai alapján nemzetgazdasági átlagban 15,3 százalékos a keresetemelkedés mértéke, a MÁV-nál – a már végrehajtott 2,5 százalékos bérkorrekcióval együtt – ez mindössze 11 százalék. A megállapodást a Vasutasok Szakszervezetével (VSZ), illetve a Mozdonyvezetők Szakszervezetével (MOSZ) együtt írta alá a VDSZSZ.
– Mindössze a sajtóból értesültünk a VDSZSZ szándékáról. Véleményünk szerint azonban fontosabb a stabilitás, mint a bizonytalanság – mondta lapunknak Márkus Imre, a VSZ elnöke. Hangsúlyozta: a Munka Törvénykönyve kedvezőtlen módosítását figyelembe véve, a vasúttársasággal kötött egyezség és kollektív szerződés még inkább biztonságot nyújt a vasutasok számára. – A kollektív erejű megállapodás egyoldalú felrúgása bizonytalanságot teremt a többi vasutas szakszervezetnek is – jegyezte meg Márkus.
– Mivel hosszas konfliktushelyzet után, együtt írtuk alá a megállapodást, a minimum az lett volna, hogy a VDSZSZ felkeresi és tájékoztatja elképzeléseiről az érintetteket – jelentette ki lapunknak Borsik János, a MOSZ elnöke. Hozzátette: januári értékelésük szerint a MÁV betartotta a bérekre vonatkozó egyezséget. Vannak vitás kérdések, de ezek összessége sem éri el azt a szintet, hogy a megállapodás felbontása jöhetne szóba.
A vasúttársaság leszögezi: a MÁV betartja a szakszervezetekkel kötött megállapodást, ami kiszámítható jövőt, és biztos egzisztenciát ígér dolgozóinak. Ennek felbontásával – mutat rá a dokumentum – érvényét vesztené a kollektív szerződés, ami hatmilliárd forinttal több juttatást biztosít az előírtnál.
A MÁV Rt. az év első hat hónapjában összességében 90,2 milliárd forint bevételre tett szert. Ez 4,6 milliárddal haladja meg a tavalyi hat hónap eredményét, a 2001-es üzleti tervben meghatározott értéknél pedig 1,8 milliárd forinttal több. A személyszállító vonatokra eladott menetjegyek után 49,2 milliárd forint bevétele keletkezett a MÁV-nak, ami a bázisévet kereken ötmilliárddal, az idei tervet pedig 1,3 milliárddal szárnyalja túl. A személyszállításról elmondható, hogy az utasok egyre hosszabb távolságon veszik igénybe a vonatokat. Az áruszállításban is kedvezően alakultak a bevételek, ám a tervtől elmaradtak. A MÁV a tehervagonokkal 33,3 milliárd forint értékben vállalt fuvart januártól június végéig, ez 1,3 milliárddal haladja meg az előző évi teljesítményt, a tervtől viszont 300 millióval elmarad. Az üzleti terv szerint az év végéig a társaság vesztesége 29,4 milliárd forint lesz. (P. U. G.)
Súlyos jogi következményei lehetnek Ruszin-Szendi Romulusz fegyverviselési botrányának
