A zalaszentgróti öreg híd

Ludwig Emil
2001. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az individuális motorizáció korában a lassan már minálunk is az autópályák tempójához idomuló ember szeme elől rejtve maradnak a közutak olyan becses emlékei, mint a régi hidak. Az apostolok lován közlekedők hamarább észreveszik ezeket. Magyarországon tucatszám állnak még kisebb-nagyobb kőhidak – a török időktől a XIX. századi reformkorig –, amelyek túlélték a háborúk pusztítását és a békeidők modernizálását. Ilyen szerencsés műemlékünk a zalaszentgróti öreg híd.„Ez az ősi település nem esik bele semmiféle országos jelentőségű főútvonalba, csupán a Zala keleti partján húzódó összekötő út szeli át a belterületét. De ez az út sem keresztezi a folyót, s talán ennek tulajdonítható az a különleges körülmény, hogy a zalaszentgróti Zala-hídról csak kevesen vesznek tudomást” – írja a régi magyar hidakról a legutóbb, 1970-ben megjelent szakkönyv szerzője, Gáll Imre. Vélhetően ennek a körülménynek köszönhető az is, hogy az 1846-ban elkészült közlekedési emlék megúszta a lebontást.Az eredeti formájában megmaradt négynyílású kőhíd szélessége 6,7 méter, teljes hossza 43 méter – ezzel a harmadik leghosszabb áthidalású régi közúti híd Magyarországon –: nyílásainak hossza 8,85 méter, azaz 4 öl és 4 láb. A három ék alakú középpillér és a hídfők faragott kőből készültek, a boltíveket kétsornyi téglából építették, a mellvédek tégla-, illetve vegyes falazásúak. Különösen szépek a kőből faragott vízköpő nyílások és a kerékvető kövek, amelyek egyikét-másikát felére koptatták a tengelyek az évszázados használat során.Helyén az 1700-as évek végén fahíd állt. Zala vármegye közgyűlését 1795-ben írásban figyelmeztette a császári Helytartótanács, miszerint „a felolvadott hó és esőnek mostohasági miatt megh romladozott utak megh igazíttásáról” haladéktalanul intézkedjék. A tekintetes vármegye az évi közgyűlési határozatába belevette egy tartós kőhíd megépítésének tervét. Elkészültéig azonban még sok víz lefolyt a Zalán. A napóleoni háborúk közterhei miatt csak 1834-ben került ismét napirendre „Szent Gróth Mezőváros” építendő hídja, és még újabb nyolc esztendő telt el, mire a közgyűlés utasította Hertelendy Imre főszolgabírót a tervek és a költségvetés elkészíttetésére. Újabb gondot okozott, hogy a kivitelezéssel megbízott keszthelyi kőfaragómester 729 forint 50 krajcárral többet kért a Helytartótanács megszabta előirányzatnál, ezért más vállalkozókkal is versenytárgyalást kellett lefolytatni. 1842-től két évig csak a szükséges építőanyagot szerezték be és a köveket faragtatták meg, a munkadíjat közmunka-kötelezettséggel igyekeztek csökkenteni. Végül Zala megye jóváhagyta rabmunka igénybevételét: húsz enyhe elítéltet rendeltek a szentgróti uradalom fogházába, tizenkét hajdú felügyeletével, napi két font kenyér, főtt étel és meszely bor ellátmánnyal.Ezzel 1844 tavaszán megkezdődhettek a hídépítés munkálatai, amelyek – a nyugatról az első pillér déli oldalába bevésett dátum szerint – 1846-ra be is fejeződtek. A zárszámadást az év novemberben terjesztette a közgyűlés elé Tolnay Károly főszolgabíró, a még ki nem fizetett számlákkal és az el nem költött 320 forint 8 krajcárral együtt. A modern idők közlekedésére is alkalmatos szélességű, 12 tonna teherbírású „műtárgy” aszfalttal burkolva – a mellé épített vasbeton híddal párhuzamosan – a közelmúltig helyi forgalmat bonyolított le. A 155 éves hidat az idén júniusra renoválták, helyreállították eredeti kőburkolatát és faragott részleteit, rendezték a környezetét. A szentgróti öreg Zala-hídnak minden esélye megvan, hogy akár évszázadokkal túlélje az 1960-as években épült szomszédját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.