A Barents-tengeren már hetek óta tart a Kurszk kiemelésének előkészítése. Míg a búvárok dolgoznak, a közvélemény abban reménykedik, hogy a tragikus sorsú tengeralattjáró felszínre hozatalával végre fény derül az igazságra is. Az orosz társadalom többsége ugyanis biztos abban, hogy az elmúlt egy évben eltitkolták előlük a lényeget. A titok megfejtésére azonban most sem nagyon lehet számítani.Konkrét eredményeket értek el a Barents-tengeren elsüllyedt orosz atom-tengeralattjáró kiemelési munkáin tevékenykedő mélyvízi búvárok – számolt be a július közepén megkezdődött kiemelés előkészítéséről a RIA Novosztyi. Így először lehetett hitelt érdemlően megállapítani, hogy a megrongált orr-rész környékén nincsenek fel nem robbant lőszerek. Ezután a búvárok a fenéken egy 25 méter hosszú, 12 méter széles és 1,5 méter mély árkot készítettek. Sikeresen kijelölték a Kurszk fedélzetének bal oldalán a 3., 4., és 5. rekesznél a kiemelőszerkezet rögzítéséhez szükséges technikai nyílások középpontjait. A törzsön 26 ablakot vágnak, ahová a kiemeléshez szükséges különleges szilárdságú, hidraulikus emelőkkel működtetett csöveket erősítik. Ezekkel egy speciális platformra teszik a Kurszkot, és így történik majd a hajó kiemelése és eljuttatása egy hajójavító üzembe.Skót tulajdonú, de holland cég által bérelt hajón tartózkodnak a búvárok, akik csoportonként – hatóránként váltva egymást – dolgoznak. Felállítottak egy berendezést 108 méteres mélységben, amellyel kör alakú és hosszanti bemetszéseket készítenek a hajó 5. rekeszénél, sőt ott már egy próbalyukat is vágtak. Valamennyi műveletet be kell fejezni szeptember 20-ig.Az elsüllyedt Kurszkhoz a búvárok két speciális, radiológiai értékelőeszközökkel ellátott harangot engednek le. A műszerek folyamatosan normális háttérsugárzást jeleznek, ezt mutatják a hajó körzetéből vett talajminták is. A hajót tervező iroda főkonstruktőre szerint a lefojtott reaktorok semmilyen ökológiai veszélyt nem jelentenek.A Barents-tengeren közben különböző rendeltetésű orosz hadihajók csoportja gyűlt össze. A tragédia színhelyén már huzamosabb ideje tartózkodik az Admiral Harlamov tengeralattjáró-elhárító, atomtudósok egy csoportjával ide irányították a Mihail Rudnyickij mentőhajót, míg a Szeveromorszk fedélzetén tartózkodik az expedíció törzse az északi flotta törzsfőnökének, Mocak altengernagynak a vezetésével. A körzetben van még a Nagy Péter cirkáló, az Usztyinov marsall rakétacirkáló, az Altáj és a Pamír mentőhajók, a Szvír kórházhajó, több tartály- és hidrogeográfiai, valamint biztosítóhajó. Ezek mellett az expedíció rendelkezésére áll még öt helikopter és két szállítórepülő.A Kurszk kiemelése mintegy hetvenmillió dollárba kerül, amelynek egyharmadát Oroszország, a többit nemzetközi szervezetek fizetik. A kormánybizottság tagjai úgy vélik, hogy a kiemelés után sok olyan információhoz jutnak, amely fényt derít a Kurszk pusztulásának körülményeire. Ma Klebanov miniszterelnök-helyettes és a hadiflotta parancsnoka, Kuro-jedov flottatengernagy nagy biztonsággal állítják, hogy a tragédiát az orr-részben lévő torpedó robbanása okozta.A Moszkovszkije Novosztyinak két nyugalmazott tengerésztiszt ugyanakkor azt állítja, hogy a Kurszk pusztulását ütközés okozta. Mint megjegyzik, az Admiral Kuznyecov cirkálót azóta is javítják egy dokkban. Aláhúzzák azt is, hogy a haditengerészet vezetésének elemi érdeke az igazság eltitkolása, mert annak kiderülése fejeket követelne, és újabb csapás lenne Oroszország nemzetközi megítélésére, imázsára is.
Zavargásokba torkollott a megszorítások elleni tüntetés Párizsban
