Tegnap reggel, a súlyos anyagi helyzetben lévő Sabena munkatársai munkabeszüntetéssel reagáltak a társaság által meghirdetett takarékossági programra, emiatt csaknem minden Európába induló járat a földön maradt. A tiltakozást az váltotta ki, hogy ezt megelőzően a Sabena vezetése 15 milliárd belga frankos költségcsökkentést hirdetett meg, ami kétezer ember elbocsátásával jár együtt. A Sabena tavaly – és várhatóan az idén is így lesz – több száz millió eurós veszteséggel zárta az évet, és csak hajszálon múlott, hogy nem kellett végleg bezárni a céget. A légitársaság sanyarú helyzetét tetézi, hogy a többségi tulajdonos Swissair, amely a Qaliflyer szövetség vezető tagja, ugyancsak anyagi problémákkal küszködik, és egyelőre nem látni az alagút végét.
Az üzemeltetési kiadások növekedése, az éles verseny és az Európán kívüli légitársaságok meghatározó szerepe több nagy céget arra késztet, hogy a járatain spóroljon: a KLM a napokban jelentette be, hogy a téli menetrendben az eddiginél kevesebb járatot indít több Európán kívüli célállomásra. Így tesz a Lufthansa is. A légitársaságok úgy gondolják, hogy manapság az európai piacra érdemes koncentrálni. 1999-ben 184 millióan utaztak repülőgépen az unión belül, 9,3 százalékkal többen, mint a megelőző évben. Az EU határain kívüli országokba utazók közül is egyre többen választják ezt az utazási formát: a statisztikák itt 5,6 százalékos emelkedést, összesen 191 millió légi utast jeleztek. Idén az első fél évben a kapacitáshoz viszonyított átlagos férőhely-kihasználtság 61,8 százalékos volt.
A Malév – a légitársaságot döntően az Európán belüli forgalom érinti – az idén nem tervezi a járatok csökkentését. Mint azt Danks Emese szóvivőtől megtudtuk, a téli menetrendben sem számíthatnak az utasok ilyen jellegű lépésekre, sőt ősztől Európán belül új járatok indítását tervezik. A Malév-gépek kihasználtsága eléri a 60 százalékot, azaz majdnem az európai átlagot.
Zavargásokba torkollott a megszorítások elleni tüntetés Párizsban
