Korrumpálták a HM egyik vezetőjét?

A MiG–29-es vadászrepülők rekonstrukciójában érdekelt körök megvesztegették a Honvédelmi Minisztérium (HM) egyik magas rangú vezetőjét

Munkatársunktól
2001. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– erősítette meg korábbi cikkünk információit nemzetbiztonsági forrásra hivatkozva a Stop! című internetes újság. – A Stop! híre olyan, mint egy névtelen levél, hiszen a lap nem fedte fel informátorát – érvelt kérdésünkre Szabó János honvédelmi miniszter. – Ha valaki érdekelt ilyen álhírek terjesztésében, akkor az Torgyán József – tette hozzá.

Az internetes lap úgy tudja: az ügyben a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) is vizsgálódni kezdett, s a hírszerzők közvetett bizonyítékokat találtak a megvesztegetésre. A Stop! szerint a csúszópénz összege több tízmilliós, s azt tavaly adták át, amikor még nem vetette el a kormány az orosz harci repülők húszmilliárd forintba kerülő modernizálását. Az Origo című internetes lap ezt azzal egészítette ki, hogy az érintett személy Szabó János vagy Homoki János, a honvédelmi tárca államtitkára lehet. A vesztegetési pénzt a MiG-ek rekonstrukciójában érdekelt német–orosz konzorcium, a MAPS bocsátotta rendelkezésre. Emlékezetes: a vállalkozás Magyarországon magas rangú szocialista kapcsolatokkal rendelkezik. Simicskó István nemzetbiztonsági államtitkár úgy nyilatkozott: jelenleg nincs olyan információ az NBH birtokában, amely alátámasztaná az internetes lapok állításait.

Június 18-án, a szerteágazó ügy szinte összes szereplőjének felkutatása után tényfeltáró riportot közöltünk. Ebből kiderült, hogy Fazakas Szabolcs, a Horn-kormány volt ipari minisztere, a MAPS német résztulajdonosa, a DaimlerChrysler magyarországi képviseletének vezetőjeként, Ábri Judit, az MSZP elnökének médiatanácsadója pedig a cég segítőjeként tárgyalt és lobbizott tavaly a 20 milliárd forintos MiG-modernizáció megvalósulásáért. Az MSZP vezérkara eközben több éles kirohanást intézett az F–16-os vadászgépek beszerzése ellen, egyben a MiG-ek megtartása mellett. A szocialista politikusok közül legutóbb éppen az MSZP miniszterelnök-jelöltje, Medgyessy Péter szállt síkra a MiG-ek felújításáért a Napi Gazdaságnak adott nyilatkozatában. A beruházásról Szabó János tárcavezető és Bese Ferenc, a HM beszerzési hivatalának vezetője 2000. július 3-án szándéknyilatkoztatot írt alá a német–orosz vállalkozással. Később a végleges szerződés is a tárca vezetése elé került, ám a nagyszabású beruházást váratlanul leállították. Abban, hogy a kormány keresztülhúzta a HM, illetve a MAPS számításait, úgy tudjuk, Ábri és Fazakas feltűnése mellett szerepet játszott a honvédelmi beszerzések hátterében egyre gyakrabban felbukkanó Kelemen László, aki a közelmúltig Torgyán József bizalmi emberének számított, ám a Magyar Nemzeti Bank Rt. felügyelőbizottságának elnökeként nem volt hatásköre honvédelmi ügyekben eljárni. Idén áprilisban újraindultak a tárgyalások a MAPS és a HM között, azonban már nem a modernizációról, hanem a jóval kisebb költséggel járó vadászgépfelújításról. Az egyik legutóbbi kecskeméti találkozón – többek megbotránkozását kiváltva – ismét megjelent Ábri Judit. Megkerestük Franz Josef Jakobit, a MAPS technikai igazgatóját is, aki lapunknak cáfolta Ábri korábbi állítását, miszerint csak tolmácsként vett részt a konzultáción. Felhívta a figyelmet arra, hogy Ábri Judit nem szakértője a szóba került szakmai kérdéseknek, ám azokhoz több ízben is hozzátette saját véleményét. A szakember nem kívánt nyilatkozni arról, hogy milyen célból helyeztek el német részről nyolcmillió eurót (kb. kétmilliárd forint) a szerződés előkészítésekor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.