Megoldásra vár az M5-ös ügye

Kész arra az állam, hogy megállapodjon az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel az országosan elfogadott egységes díjfizetési rendszer bevezetéséről, ugyanis a jelenleg meghatározott tarifák elfogadhatatlanok - mondta Orbán Viktor miniszterelnök legutóbb, a mezőkövesdi kihelyezett kormányülésen.

Munkatársunktól
2001. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapestet Kiskunfélegyházával összekötő autópályát francia nagyvállalkozók építették meg, a jelenlegi üzemeltetési forma, illetve a meghatározott tarifák az autósoknak, de az államnak is többletterhet okoznak: a költségvetésől évente több milliárd forintot kap az AKA üzemeltetési hozzájárulás címén, ezzel együtt akik használni kívánják a sztrádát, a hazai gyakorlattól eltérően, azoknak igen mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. – Hiába épül Magyarországon nagyszerű autópálya – érvelt a miniszterelnök -, ha azt a lakosság zöme nem tudja igénybe venni.

A pénzügyi javaslatot hamarosan az AKA elé terjesztik. A megállapodást olyan formában kívánják megkötni, hogy az állam se fizessen rá és ne kerüljenek lehetetlen helyzetbe a sztráda építői sem. Ugyanígy hamarosan meg kell válaszolni az autópálya továbbépítésével kapcsolatos kérdéseket, hiszen a beruházásról sem az állam, sem az AKA – amely cég 2003-ig rendelkezik opcióval – nem akar lemondani. Az AKA Rt.-nél azt mondták lapunknak: semmiképpen sem kívánnak lemondani a sztráda továbbépítéséhez szükséges, már meglévő opciós jogukról.

Mint arról már beszámoltunk, az M5-ön egyetlen út 1750 forintba kerül, az M1-M3-on érvényes kilencnapos matrica pedig 1400-ba. Míg az AKA által kínált éves bérlet a kedvezményekkel együtt 844 ezer forint, addig az országos matrica ára 23 300 forint. A koncessziós szerződésben ráadásul benne foglaltatik: az autópályával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni, tehát a magyar államnak ahhoz sincs joga, hogy egy általa épített úttal kínáljon alternatívát.

Az AKA – mint azt lapunkkal tegnap közölték – kész a tárgyalásokra, álláspontjuk szerint a társaság a koncessziós szerződést tekinti alapul, ahhoz pedig, hogy a költségeket fedezni tudják, a használattal arányos tarifákat kell alkalmazniuk. Az AKA az idén 11 milliárdos összbevétellel számol: ebből hétmilliárd folyik be a díjbevételekből – ezt a pénzt a korábban felvett mintegy 60 milliárdos hitelek viszszafizetésére fordítják – négymilliárdot pedig üzemeltetési hozzájárulásként az állam biztosít. A koncessziós szerződés értelmében az államnak 1993-as árakon kilencmilliárddal kell az üzemeltetéshez hozzájárulnia, ezt az AKA hat és fél év alatt hívhatja le.

Korszakos, történelmi döntésnek nevezték tegnap kormánypárti politikusok a kormány úthálózat-fejlesztésről meghozott keddi döntését. Várhegyi Attila (Fidesz), az NKÖM politikai államtitkára azt mondta: Szolnok város tekintetében történelmi döntést hozott a kormány, amikor a sokak által halálútként emlegetett 4-es főközlekedési út fejlesztését határozta el. Ugyanakkor az M8-as út részeként Veszprémet és Szolnokot összekötő út építését is üdvözölte. Ezt Horváth Balázs (MDF), a 8-as Főút Térségfejlesztési Tanács elnöke korszakos jelentőségűnek nevezte, mert a Nyugat-Dunántúlról a keleti országrészekbe gyorsan, Budapest elkerülésével lehet majd eljutni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.