A Budapestet Kiskunfélegyházával összekötő autópályát francia nagyvállalkozók építették meg, a jelenlegi üzemeltetési forma, illetve a meghatározott tarifák az autósoknak, de az államnak is többletterhet okoznak: a költségvetésől évente több milliárd forintot kap az AKA üzemeltetési hozzájárulás címén, ezzel együtt akik használni kívánják a sztrádát, a hazai gyakorlattól eltérően, azoknak igen mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. – Hiába épül Magyarországon nagyszerű autópálya – érvelt a miniszterelnök -, ha azt a lakosság zöme nem tudja igénybe venni.
A pénzügyi javaslatot hamarosan az AKA elé terjesztik. A megállapodást olyan formában kívánják megkötni, hogy az állam se fizessen rá és ne kerüljenek lehetetlen helyzetbe a sztráda építői sem. Ugyanígy hamarosan meg kell válaszolni az autópálya továbbépítésével kapcsolatos kérdéseket, hiszen a beruházásról sem az állam, sem az AKA – amely cég 2003-ig rendelkezik opcióval – nem akar lemondani. Az AKA Rt.-nél azt mondták lapunknak: semmiképpen sem kívánnak lemondani a sztráda továbbépítéséhez szükséges, már meglévő opciós jogukról.
Mint arról már beszámoltunk, az M5-ön egyetlen út 1750 forintba kerül, az M1-M3-on érvényes kilencnapos matrica pedig 1400-ba. Míg az AKA által kínált éves bérlet a kedvezményekkel együtt 844 ezer forint, addig az országos matrica ára 23 300 forint. A koncessziós szerződésben ráadásul benne foglaltatik: az autópályával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni, tehát a magyar államnak ahhoz sincs joga, hogy egy általa épített úttal kínáljon alternatívát.
Az AKA – mint azt lapunkkal tegnap közölték – kész a tárgyalásokra, álláspontjuk szerint a társaság a koncessziós szerződést tekinti alapul, ahhoz pedig, hogy a költségeket fedezni tudják, a használattal arányos tarifákat kell alkalmazniuk. Az AKA az idén 11 milliárdos összbevétellel számol: ebből hétmilliárd folyik be a díjbevételekből – ezt a pénzt a korábban felvett mintegy 60 milliárdos hitelek viszszafizetésére fordítják – négymilliárdot pedig üzemeltetési hozzájárulásként az állam biztosít. A koncessziós szerződés értelmében az államnak 1993-as árakon kilencmilliárddal kell az üzemeltetéshez hozzájárulnia, ezt az AKA hat és fél év alatt hívhatja le.
Korszakos, történelmi döntésnek nevezték tegnap kormánypárti politikusok a kormány úthálózat-fejlesztésről meghozott keddi döntését. Várhegyi Attila (Fidesz), az NKÖM politikai államtitkára azt mondta: Szolnok város tekintetében történelmi döntést hozott a kormány, amikor a sokak által halálútként emlegetett 4-es főközlekedési út fejlesztését határozta el. Ugyanakkor az M8-as út részeként Veszprémet és Szolnokot összekötő út építését is üdvözölte. Ezt Horváth Balázs (MDF), a 8-as Főút Térségfejlesztési Tanács elnöke korszakos jelentőségűnek nevezte, mert a Nyugat-Dunántúlról a keleti országrészekbe gyorsan, Budapest elkerülésével lehet majd eljutni.
Előbb alsógatyára vetkőztek, majd lepofozták őket a pályáról
