Mélyponton a Matáv

Eddigi legalacsonyabb záróára alá esett a tegnapi tőzsdei kereskedésben a Matáv kurzusa.

Munkatársunktól
2001. 08. 07. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar telefonpapír a szektor egészével együtt süllyedt. A lejtmenetet a Deutsche Telecom piacán megjelent óriási eladói nyomás váltotta ki. Nem következett be viszont az a korábban megjósolt tőzsdekrach, amit a tegnap napvilágra kerülő amerikai termelékenységi statisztika megjelenéséhez kötött egy német elemző. A bejelentés pozitív meglepetést hozott: az elemzői konszenzusban szereplő 1,5 százalékkal szemben a termelékenység 2,5 százalékkal javult az USA-ban. Folytatódott viszont a légi közlekedés világméretű mélyrepülése. Tegnap a Lufthansa és a Sabena jelentett be járatcsökkentést, a gépgyártó Airbus pedig bevételeinek mérséklődésére adott előrejelzést.

Történelmi mélypontja alá zuhant a tegnapi kereskedésben a Matáv árfolyama. A telefontársaság részvényének eddigi legalacsonyabb záróára 756 forint volt. A pesti tőzsde tegnapi nyitásakor már négy forinttal alulmúlta ezt az értéket a kurzus, sőt napközben egészen 733 forintig zuhant. A 730 forintos kibocsátási árát közelítő papír piacán új vevők bukkantak fel, aminek köszönhetően a kereskedés második felében javult valamelyest az összkép. A délutáni órákban 750 forint közelébe emelkedett a részvény ára, s a záráskor 750 forinton stabilizálódott. A napközben megszólaltatott elemzők egybehangzóan állították, hogy a BÉT vezérhajója külföldi hírek hatására járta meg a poklok poklát. A délelőtt folyamán a hírügynökségek azt jelentették, hogy a Deutsche Telecom 3,5 százalékos áresést szenvedett, s ezzel 2,5 éves mélypontjára süllyedt. A Matáv többségi tulajdonosa a piaci értesülések szerint egy egymillió darabos részvénycsomag piacra kerülését sínylette meg, amely mögött a tőzsdei szereplők a Deutsche Bankot sejtették, amely vélhetően a spanyol Telefonica megbízásából dobta piacra az óriási mennyiségű részvényt. A spanyolok a VoiceStream Wireless értékesítésekor jutottak a DT papírjaihoz, részvénycsere keretében, s már akkor deklarálták, hogy nem szándékozzák megtartani az így szerzett tulajdonrészüket a német társaságban. A jelentős kínálat lenyomta a német telefonpapír kurzusát, sőt az európai szektortársak is érzékeny veszteséget szenvedtek. Ezt a trendet követte a Matáv is, amikor tegnap a 733–755 forintos sávban forgott. A napközben kialakult nyomott árfolyam 1,5 milliárd forintos forgalmat generált a Matáv piacán, ami jelentősen hozzájárult a tőzsde 4,1 milliárd forintos tegnapi részvényforgalmához.

A Richter – korrigálva a hétfői esését – majdnem egy százalékkal lett drágább, s a zárás előtti lendület a napközben stagnáló Molt is 0,6 százalékos árfolyamnyereséghez juttatta. Majdnem ugyanenynyit drágult az Egis, míg az OTP 0,1 százalékkal zárt előző napi szintje fölött.

A nap vesztesének a Humet tekinthető, amely – önmagához mérten – jelentős forgalomban napközben 8,5 százalékos veszteségig süllyedt, s a zárás előtti kisebb emelkedés eredményeként 5,7 százaléknyi veszteséggel fejezte be a napot.

A légitársaságok csökkenő megrendelései miatt tegnap az Airbus repülőgépgyártó konszern termelésének csökkenésére figyelmeztetett. A korábban jelzett 450 darab repülőértékesítés helyett 2003-ban várhatóan csak 400 gépre lesz vevője a gyártónak – jelentette az AFP. A légi közlekedés karcsúsítását jelzik a Lufthansa és a Sabena kényszerű fogyókúrájáról szóló tegnapi hírek is. A német társaság megszünteti Rio de Janeiro-i, bogotai és taskenti járatát, heti kettővel csökkenti New Yorkba induló járatai számát, és több útvonalon kisebb gépeket állít forgalomba – adta hírül az MTI. A német légitársaság már június közepén 25-30 százalékkal, 700-750 millió euróra csökkentette az erre az évre várható üzemieredmény-becslését, akkor ezt a társaság 4200 pilótájával megkötött bérmegállapodás és a pilótasztrájk okozta összesen mintegy 200 millió eurós veszteséggel indokolták. A távirati iroda szintén tegnap jelentette, hogy a belga Sabena igazgatósága szintén járatainak ritkításáról döntött. A Blue Sky (Kék égbolt) elnevezésű szerkezetátalakítási program öszszesen 15 milliárd belga franknyi megtakarítást irányoz elő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.