A szaktárca vezetője szerint nyugodt tanévkezdés várható, a tankönyvek az iskolákban vannak, minden kerettanterv elkészült. A 2001–2002-es tanévben 1,6 millió diák és 152 ezer pedagógus kezdi el a munkát az oktatási intézményekben. A miniszter hozzátette: az iskolák többsége az augusztusi iskolakezdést választotta. Pálinkás József a magyar közoktatás egyik legnagyobb kihívásának tartja, hogy az általános iskolát most kezdő 120 500 gyermek nyolc év múlva középfokú intézményekben folytassa a tanulmányait. A pedagógusok a terveknek megfelelően az októberi fizetésükbe építve kapják meg a szeptemberi húszszázalékos béremelést. A vele járó óraszám-emelkedés – a tanítóknál 21-ről 22-re, a szaktanároknál 20-ról 22-re – nem jelenti a szakórák számának növelését – emelte ki a miniszter. Ezeket az órákat ebben a tanévben a kerettantervekre, később a tanórán kívüli fejlesztő tevékenységekre fordíthatják a tanárok. A 2005-ben bevezetendő kétszintű érettségi szakmai előkészítése rövidesen befejeződik, a tervek szerint a szaktárca vezetője jövőre kiadja a miniszteri rendeletet. A miniszter felhívta a jelen lévő önkormányzati képviselők figyelmét az Oktatási Minisztérium (OM) hosszú távú iskolamegújító programja mellett arra is, hogy lehetőség szerint tartsák meg az adott településeken kis létszámú iskolák alsó tagozatait. Hozzátette: várhatóan 2002 első negyedévére elkészülnek annak a munkának az első eredményei, amelyekkel mérni lehet a pedagógusok munkájában az úgynevezett hozzáadott pedagógiai értéket.
Pálinkás József lapunk kérdésére elmondta: vizsgálatot indít, hogy kiderüljön, mennyire felelnek meg az elvárható követelményeknek az utóbbi időben elszaporodott, művészeti alapképzést végző intézmények. Rövid időn belül azt is megvizsgálja, milyen lehetőségei vannak az oktatási miniszternek rendeletben szabályozni az említett iskolák működését. Ezeknek a száma 2001-re 183-mal emelkedett, azonban ilyen mértékben nem nőtt a művészeti oktatáshoz megfelelő képesítéssel rendelkező pedagógusok száma.
Az értekezleten előadást tartott Kojanitz László, a minisztérium főosztályvezetője is, akitől megtudtuk: minden intézményből az a visszajelzés érkezett a szaktárcához, hogy a kerettantervek helyi adaptációja sikeresen lezajlott, tehát semmi akadálya nincs annak, hogy szeptembertől az intézmények 1., 5. és 9. évfolyamán már ennek megfelelően kezdődjön el a tanítás. Ezért elismerést érdemelnek az iskolák és a szakértők – jelezte. Az 1., 5. és 9. osztályokban tanuló diákok szülei tájékoztatót kapnak a kerettantervekről, amelyet az OM a Magyarországi Szülők Országos Egyesületével együtt készített.
Nem tétlenkedik a kormány: már nyomtatják a nemzeti konzultációs íveket
