Budapest–Hatvan–Salgótarjánközött kezdi meg próbaüzemét az első sínbusz, amely az orosz államadósság fejében érkezik a MÁV-hoz, leghamarabb novemberben – tudta meg lapunk. A kétrészes motorvonat fajlagos üzemanyag-felhasználása és fenntartási költsége harmada a MÁV által használt szerelvényekének. A gyártáshoz magyar cégek is szállítanak alkatrészeket – mondták lapunknak a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban.A harmincmilliárd forint értékű, negyven motorvonat utolsó egységét 2002 novemberében szállítja a MÁV-nak az orosz Metrovagonmas. Mint ismeretes, a kormány múlt hónap végén döntött arról, hogy százmillió dollár értékben sínbuszokat vásárolhat a MÁV az orosz államadósság terhére.A vasúttársaságnak a teljes öszszeg 58 százalékát kell kifizetnie az államnak, ehhez hitelt vesz fel. A járművek műszaki paraméterei teljes egészében megfelelnek a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) előírásainak, egyes elemeit, így a dízelmotort, a hajtóművet vagy az utastér fűtését, szellőzését biztosító berendezést Németországból rendeli meg az orosz gyár. A magyar cégek az összeszerelés során tizenhat részegységet szállítanak minden egyes járműhöz, többek között a fékrendszert, a kerékpárokat, valamint a tengelyhajtóművet. A kétrészes, úgynevezett ikermotorvonatban 147-en foglalhatnak helyet, az utasteret a mozgássérültek is használhatják.A forgalmi viszonyoknak megfelelően három szerelvényt is össze lehet kapcsolni, így 441 ülőhely áll rendelkezésre. A dízelmotor eleget tesz a legszigorúbb európai környezetvédelmi szabványoknak is, és száz kilométeres utazósebesség elérésére teszi alkalmassá a járművet. A gyártó szerint a motorvonatokat 30 évig lehet használni.A közlekedési tárca és a MÁV azért döntött a motorvonatok beszerzése mellett, mert a vasúttársaság nem villamosított vonalain hiányoznak a korszerű, gazdaságosan üzemeltethető járművek: többnyire az 1970-es években forgalomba állított dízelmozdonyokkal és kocsikkal bonyolítják le a személyszállítást, a szolgáltatás alacsony színvonalú, az üzemeltetési költségek pedig magasak. A motorvonatokat a tervek szerint Budapest–Esztergom, Hatvan–Salgótarján, Miskolc–Ózd és Celldömölk–Tapolca között állítják forgalomba: ezekben a térségekben elsősorban a munkába járók és a turisták veszik majd igénybe a kényelmes járműveket. A MÁV a közlekedtetésüktől azt várja, hogy a jelenlegihez képest emelkedik az utasszám, kiválthatják az elavult járműpark egy részét és rugalmasabb menetrendet alakíthatnak ki.A sínbuszok beállításával az érintett körzetekben jelentősen csökkenti a személyszállító vonatok üzemeltetési költségeit a MÁV. Jelenleg egy M41-es dízelmozdony két személykocsival – 120 ezer kilométeres éves futásteljesítményt figyelembe véve – 55,2 millió forint értékű üzemanyagot használ fel, a sínbusz pedig ugyanezen a távolságon 16 milliót. A mozdony vontatta szerelvényre számított összes költség évente 72 millió forint, a kétrészes motorvonaté pedig 22 millió. A beruházás a MÁV-nak nyolc év alatt térül meg. A vasúttársaságnak 110 kétrészes motorvonatra lenne szüksége ahhoz, hogy a rövid távolságokon közlekedő dízelmozdonyos vontatású gazdaságtalan személyvonatokat kiváltsák – tájékoztatta lapunkat Sárdi Jenő, a MÁV gépészeti szakigazgatóságának helyettes vezetője. Az orosz járműveken kívül az elkövetkező két évben a hatvanmillió német márka hitel felhasználásával további 15 motorvonatot vásárol a vasúttársaság. A tenderre négy európai és egy kanadai székhelyű cég jelentkezett, az év végéig a nyertessel megköti a MÁV a szerződést. A gyártó 16–24 hónap alatt szállítja a vasúti járműveket, amelyeket többek között a Balaton északi partján, illetve a szekszárdi régióban állítanak forgalomba.
Sallai remek megmozdulása után teljes összeomlás: kitömték a Galatasaray csapatát a BL-ben
