Ősszel érkezik az első orosz sínbusz

Putsay Gábor
2001. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest–Hatvan–Salgótarjánközött kezdi meg próbaüzemét az első sínbusz, amely az orosz államadósság fejében érkezik a MÁV-hoz, leghamarabb novemberben – tudta meg lapunk. A kétrészes motorvonat fajlagos üzemanyag-felhasználása és fenntartási költsége harmada a MÁV által használt szerelvényekének. A gyártáshoz magyar cégek is szállítanak alkatrészeket – mondták lapunknak a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban.A harmincmilliárd forint értékű, negyven motorvonat utolsó egységét 2002 novemberében szállítja a MÁV-nak az orosz Metrovagonmas. Mint ismeretes, a kormány múlt hónap végén döntött arról, hogy százmillió dollár értékben sínbuszokat vásárolhat a MÁV az orosz államadósság terhére.A vasúttársaságnak a teljes öszszeg 58 százalékát kell kifizetnie az államnak, ehhez hitelt vesz fel. A járművek műszaki paraméterei teljes egészében megfelelnek a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) előírásainak, egyes elemeit, így a dízelmotort, a hajtóművet vagy az utastér fűtését, szellőzését biztosító berendezést Németországból rendeli meg az orosz gyár. A magyar cégek az összeszerelés során tizenhat részegységet szállítanak minden egyes járműhöz, többek között a fékrendszert, a kerékpárokat, valamint a tengelyhajtóművet. A kétrészes, úgynevezett ikermotorvonatban 147-en foglalhatnak helyet, az utasteret a mozgássérültek is használhatják.A forgalmi viszonyoknak megfelelően három szerelvényt is össze lehet kapcsolni, így 441 ülőhely áll rendelkezésre. A dízelmotor eleget tesz a legszigorúbb európai környezetvédelmi szabványoknak is, és száz kilométeres utazósebesség elérésére teszi alkalmassá a járművet. A gyártó szerint a motorvonatokat 30 évig lehet használni.A közlekedési tárca és a MÁV azért döntött a motorvonatok beszerzése mellett, mert a vasúttársaság nem villamosított vonalain hiányoznak a korszerű, gazdaságosan üzemeltethető járművek: többnyire az 1970-es években forgalomba állított dízelmozdonyokkal és kocsikkal bonyolítják le a személyszállítást, a szolgáltatás alacsony színvonalú, az üzemeltetési költségek pedig magasak. A motorvonatokat a tervek szerint Budapest–Esztergom, Hatvan–Salgótarján, Miskolc–Ózd és Celldömölk–Tapolca között állítják forgalomba: ezekben a térségekben elsősorban a munkába járók és a turisták veszik majd igénybe a kényelmes járműveket. A MÁV a közlekedtetésüktől azt várja, hogy a jelenlegihez képest emelkedik az utasszám, kiválthatják az elavult járműpark egy részét és rugalmasabb menetrendet alakíthatnak ki.A sínbuszok beállításával az érintett körzetekben jelentősen csökkenti a személyszállító vonatok üzemeltetési költségeit a MÁV. Jelenleg egy M41-es dízelmozdony két személykocsival – 120 ezer kilométeres éves futásteljesítményt figyelembe véve – 55,2 millió forint értékű üzemanyagot használ fel, a sínbusz pedig ugyanezen a távolságon 16 milliót. A mozdony vontatta szerelvényre számított összes költség évente 72 millió forint, a kétrészes motorvonaté pedig 22 millió. A beruházás a MÁV-nak nyolc év alatt térül meg. A vasúttársaságnak 110 kétrészes motorvonatra lenne szüksége ahhoz, hogy a rövid távolságokon közlekedő dízelmozdonyos vontatású gazdaságtalan személyvonatokat kiváltsák – tájékoztatta lapunkat Sárdi Jenő, a MÁV gépészeti szakigazgatóságának helyettes vezetője. Az orosz járműveken kívül az elkövetkező két évben a hatvanmillió német márka hitel felhasználásával további 15 motorvonatot vásárol a vasúttársaság. A tenderre négy európai és egy kanadai székhelyű cég jelentkezett, az év végéig a nyertessel megköti a MÁV a szerződést. A gyártó 16–24 hónap alatt szállítja a vasúti járműveket, amelyeket többek között a Balaton északi partján, illetve a szekszárdi régióban állítanak forgalomba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.