Tíz cég uralja az üzemanyagpiacot

Jelenleg több mint kétezer (szám szerint 2084) üzemanyagtöltő állomást tart nyilván Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal, de az üzemanyag-forgalomnak több mint kilencven százalékát a nagy, úgynevezett színes olajtársaságok ellenőrzik a birtokukban lévő 963 üzemanyagkút révén. Ebből fakadóan a bevétel túlnyomó többsége is a nagy cégeknél keletkezik.

Munkatársunktól
2001. 08. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.



Ha a hazai piacon domináló tíz nagy olajcég közléseire hivatkozunk, s a saját adataik szerint kívánnánk megállapítani, hogy melyik társaság hány százalékban uralja a magyar üzemanyagpiacot, akkor az derülne ki, hogy ez a piac legalább másfélszer akkora, mint valójában. Azaz mindegyik cég kicsit többet mond annál, mint amekkora valójában a piaci részesedése. Magyarországon nagyjából négymilliárd liter benzint és gázolajat forgalmaznak évente, ennek értékét átlagolt, 220 forintos literenkénti árral számítva 880-890 milliárd forintra taksálja a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ). Főtitkára, Wilde György azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy ennek az összegnek 60-70 százaléka adó, tehát az üzemanyagpiac első számú haszonélvezője mint mindenütt a világban maga az állam, lévén hogy az olajcégek adják a teljes hazai adóbevételnek nagyjából minden ötödik forintját.

Annak ellenére, hogy a statisztikai hivatal több mint kétezer üzemanyagkutat tart nyilván országszerte, a kiskereskedelmi piacot szinte kizáró jelleggel az a tíz nagy cég uralja, amely január elsején összesen 963 töltőállomást tudhatott magáénak. Ezek az Agip, az Aral, az Avanti, a Jet márkanevű kutakat üzemeltető Conoco, az Esso, a Mol, az OMV, a Shell, a Total és a Tamoil derül ki a MÁSZ adataiból. A legtöbb töltőállomáson a Mol százhalombattai finomítójában készült benzint forgalmazzák, tekintettel arra, hogy a magyar cég a nagykereskedelmi vezető szerepet is magáénak tudhatja. Érkezik ugyan kisebb mennyiségű üzemanyag Romániából, Ukrajnából, illetve jelentősebb az OMV schweháti és a Slovnaft pozsonyi finomítójából, de az import a hazai forgalomnak alig 15-20 százalékára tehető, annak ellenére, hogy az üzemanyagok behozatalát nem korlátozzák vámakadályok.

A jelek szerint a magyar üzemanyagpiacon beváltották reményeiket az itt megtelepült nagy cégek. Közülük mindössze a Kuwait Petroleum és a British Petroleum (BP) vonult ki 1996-ban, illetve 1998-ban azzal, hogy várakozásait nem sikerült teljesíteni. Ugyanezzel a felhanggal hagyta ott a BP a cseh és a szlovák piacot is, ahol a magyar kutakkal együtt töltőállomásait az OMV vásárolta meg.

Nem kizárt viszont, hogy a BP visszatér Magyarországra, hiszen pályázik az Aral tulajdonosára, a Veba nevű cégre. Ha a brüsszeli versenyhatóság jóváhagyja, hogy a BP felvásárolja a Vebát, akkor ismételten birtokába kerül hatvan magyar töltőállomás, amelyet jelenleg még az Aral Hungária Kft. tudhat magáénak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.