Új utak, régi határidők

Új szakaszokkal bővítette a kormány az autópálya-építési programját tegnapi, mezőkövesdi kihelyezett ülésén, de a jelenlegi építkezések határidejét nem kurtította meg.

Putsay Gábor
2001. 08. 07. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új program 2015-ig szól. – A magyar gazdaság alkalmas arra, hogy az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlődésének érdekében az eredetileg meghatározott program mellett középtávon több gyorsforgalmi út épüljön az országban – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a kormányülés után. A jelenleg folyó útépítéseknél az eredeti határidőket tartják, a minőség rovására nem gyorsítják fel a beruházásokat – mondta a miniszterelnök. A 2015-ig szóló, új, középtávú programot ez év november

31-ig kell részletesen kidolgoznia a közlekedési tárcának.

Szabad demokrata honatyák kampányszerűnek és szégyenletesnek mondták a kormány autópálya-építési gyakorlatát.

Az M7-es Zamárdi és az országhatár között nem autóútként, hanem kétszer két sávos autópályaként épül meg 2007-ig, Székesfehérvártól Budapestig a bal pályán három sáv áll majd az autósok rendelkezésére a felújítás után. Ugyancsak döntés született a kormány tegnapi, mezőkövesdi kihelyezett ülésén egy vitatott kérdésben: az M0-s körgyűrű részeként megépül az új Duna-híd, illetve ezzel együtt az északi szektorban a 2-es és a 11-es számú utat öszszekötő főútvonal. Zöld jelzést kapott a Veszprémet Szolnokkal öszszekötő gyorsforgalmi út megépítése, amely elkerüli a fővárost, és jelentősen hozzájárul a délre fekvő régiók fejlődéséhez.

A baranyai régió érdekeit szolgálja, hogy az M6–M56 autópályához egy, a közeljövőben kijelölendő kerülő autóút kapcsolódhat: a tervek szerint Pécs érintésével Bóly és Szentlőrinc között építenek gyorsforgalmi utat, így az M6-os autópálya megvalósulásával együtt – ami szerepel a 2008-ig tartó programban – a baranyai főváros és a határ menti települések is bekapcsolódhatnak a hálózatba. Az M30-as autóutat – ami 2003-ban éri el Miskolcot – nemcsak a borsodi fővárosig, hanem Kassa irányába, az országhatárig építik. Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter szólt arról, hogy nagyobb jelentőségű projektek megvalósításáról is döntés született. Így például a 4-es főút bővítését Budapest és Szolnok között mihamarabb el kell végezni, az Albertirsa–Szolnok közötti szakasz négysávosítása várhatóan már a jövő évben megkezdődik. Fontos továbbá a Miskolc–Kazincbarcika közötti 26-os számú főút továbbfejlesztése: gazdaságilag az egyik legelmaradottabb térséget így közvetlenül rá lehet csatlakoztatni az M3-as autópályára. Ugyancsak a sürgős útfejlesztések között említette a Székesfehérvár, Mezőkövesd és Szombathely elkerülőútjainak megépí-tését, illetve befejezését. Szombathely és a bulcsui határállomás között új nyomvonalon épül út, és a tervek között szerepel több Balaton környéki bekötőút fejlesztése is.

A kormány áttekintette tegnap a folyamatban lévő gyorsforgalmi utak, így az M3-as és az M7-es építését is. Fónagy János kijelentette, hogy az eredetileg megjelölt határidők nem változnak: az M3-as Miskolc és Polgár közötti szakaszát 2002. november 30-ig adják át a forgalomnak. Ugyancsak erre az időpontra valósul meg az M7-es projekt Budapest és Zamárdi között.

A hazai autópálya-építés egyben a magyar vállalkozók erőpróbája. Bizonyítást nyert, hogy ugyanazt a munkát ugyanabban a minőségben a hazai cégek is el tudják végezni, mint amit az ezt megelőző években kizárólag külföldi útépítők valósítottak meg – mondta el a kormányülést, illetve az autópálya bejárását követően a miniszterelnök. Orbán Viktor szerint az útépítésben részt vevők beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Az autópálya-építés egyben bebizonyította, hogy nem a külföldieknek kell odaadni a magyar gazdaság kínálta lehetőségeket. Azokat a beruházásokat, amelyeket mi is meg tudunk valósítani, nem engedhetjük ki a magyar vállalkozók érdekköréből. A költségvetésből, illetve az állami garanciával finanszírozandó beruházásokat a jövőben is magyarokkal kívánja elvégeztetni a kormány. Nagyon erős, a hazai ipart pártoló gazdaságpolitikára lesz szükség a jövőben is – hangsúlyozta Orbán Viktor.


Kovács László szocialista pártelnökkel ellentétben támogatja az észak-erdélyi autópálya megépítését az FKGP Reform Platformja – jelentette ki tegnap Horváth Béla kisgazda képviselő. A beruházás vidék- és területfejlesztési szempontból is jelentős, négy ország bevonásával egy Svájc méretű eurorégió alakulhat ki – mondta, és egyben élesen bírálta Kovács László korábbi kijelentéseit. Mint ismert, az MSZP elnöke határozottan elutasította a javaslatot. Horváth Béla feltette a kérdést: a merev elutasítás azt jelenti-e, hogy az MSZP a több évtizedes pártállami, Kelet-Magyarországot elsorvasztó politikáját akarja a zászlójára tűzni? A kisgazdák kíváncsiak arra is, hogy Medgyessy Péter szocialista miniszterelnök-jelölt, illetve a térség MSZP-s országgyűlési képviselői, polgármesterei egyetértenek-e Kovács László kijelentéseivel.

Tarthatatlan, szerencsétlen, szégyenletes és tisztességtelen ügy az autópályák versenyeztetés nélküli építése, amit az EU és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is többször elítélt – közölték szabad demokrata országgyűlési képviselők tegnap. Lotz Károly és Kovács Kálmán, a közlekedési tárca volt vezetője és államtitkára az SZDSZ Tetthely-sorozatának újabb epizódjaként az MFB épülete előtt kampányszerűnek mondták az autópálya-építéseket. Kovács Kálmán szerint a munkálatok lassúak, szervezetlenek, az ígértnél drágábbak. Az SZDSZ vádaskodását Rogán Antal visszautasította. A Fidesz alelnöke közölte: a vádak olyan képviselők szájából hangzottak el, akik kormányzása idején Magyarország legdrágább autópályái épültek. Cáfolta, hogy a GVH megkérdőjelezte a kormány által alkalmazott konstrukció törvényes voltát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.