59. Frankfurti Nemzetközi Autókiállítás

Rég várt újdonságok, váratlan meglepetések – és ezzel egy időben az iszonyatos amerikai tragédia. Az autóipar legnagyobb európai ünnepe idén csendben, szomorúan zajlott. Elmaradt a hivatalos megnyitó, sőt, majdnem maga a kiállítás is. A világpremiereket nem kísérte hangos zene, nem táncoltak a lányok, és a számítógépes versenyautó-szimulátorok képernyői jobbára sötétek maradtak.

Svékus Gergely
2001. 09. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármilyen hihetetlen, az első nemzetközi autókiállítást 104 éve rendezték Németországban. Az egyre népszerűbb expó a világháború után Berlinből Frankfurtba költözött, 1989-et követően pedig a hatalmas érdeklődés miatt különválasztották a személy- és haszonjárművek bemutatóját. A német autóipari szövetség, a VDA idén hatodszor szervezte meg a tisztán személygépkocsikat felvonultató kiállítást, amelyen nem kevesebb, mint 102 autógyár mutatta be újdonságait és elképzeléseit.
A kiállítás főszereplői természetesen a hazai gyártók voltak, akik hatalmas alapterületen mutatták be jó előre beharangozott nóvumaikat. Érdekes módon éppen a BMW 7-es, amelyet túlzás nélkül nevezhetünk a szalon sztárjának, meglehetősen visszafogott külsőségek mellett fogadta az i-Drive és az egyéb elektronikai ínyencségek iránt érdeklődő vendégeket. Annál több reflektorfény jutott a Volkswagen Polónak, az Audi A4 Avantnak és kabriónak, valamint a Mercedes SL-nek. Az Opel egyetlen vado-natúj autója az a Corsa-származék volt, amellyel Rüsselsheim is ki kíván magának hasítani egy vastag szeletet a Renault Kangoo, Citroën Berlingo/Peugeot Partner és Fiat Doblo által kisütött egyterű-tortából.
A városi kisautók, illetve az alsó középkategória dominanciája – csakúgy, mint az eladási statisztikákban – Frankfurtban is érezhető volt. A már említett Polo mellett itt debütált a Ford Fiesta, a Citroën C3 és a Honda Jazz, egy mérettel feljebb pedig a Fiat Stilo, illetve a Toyota Corolla utódmodellje tartott számot érdeklődésre. Ezen autók közös jellemzője a boszorkányos ügyességgel kialakított belső tér, amelyről néha alig hiszi el az ember, hogy elfér a karosszéria szabta korlátok között.
A középkategóriát a Skoda Superb és a Nissan Primera, míg a felső osztályt a BMW zászlóshajója mellett a Cadillac CTS és a Lancia Thesis képviselte. Ez utóbbi kettő fényesen példázta az autóipar legújabb irányzatát, a letisztult, geometrikus formák bátor alkalmazását.
Azoknak sem kellett csalódniuk, akiket nem a hétköznapi halandók számára tervezett autók csábítottak ki a negyedmillió négyzetméternyi kiállítási területre. Új vadállattal jelentkezett a Lamborghini, a Porsche bemutatta a 911 új generációját, és olyan különlegességeken is ámulhatott a nagybecsű, mint a holland Spyker Audi-technológiára épített kétüléses sportkocsija vagy a patinás angol manufaktúra, a Morgan új csúcsmodellje.
Ugyancsak népes volt a koncepcióautók tábora. A Seat Tango egy habkönnyű, ám kőkemény roadster, az Opel Frogstert a Nintendo-nemzedék számára tervezték, míg a Citroën C-Crosser vagy a Saab 9X az ember és gép közti kapcsolatteremtés új lehetőségeit firtatta. Ez utóbbi téma egyébként végigvonult a szalon egészén. Alig volt olyan kiállító, aki legalább egy tanulmány erejéig ne mutatott volna be valami utasbarát elektronikai megoldást. A Fiat személyre szabható műszerfala, a japánok tolatókamerái és az interaktív infotainment, azaz fedélzeti tájékoztató és szórakoztató berendezések garmadája új megvilágításba helyezik a megbízható gépkocsi fogalmát – gép és ember együttélésében soha nem látott távlatok nyíltak meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.