A kecske és a káposzta

Svékus Gergely
2001. 09. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyfunkciós autók ideje lejárt. Az emberi természetből adódóan mindannyiunkban számos igény és vágy él egymás mellett, napjaink járművei azonban leszűkítik választási lehetőségeinket. Ebből a dilemmából indult ki a Saab tervezőgárdája, amikor megalkották a gyár hosszú évek óta első koncepcióautóját, a 9X-et.
Hosszú motorházával, hátratolt utasterével, zömök, meredek farával és extrém rövid túlnyúlásaival az autó leginkább az Ang-liában egykor honos „shooting brake”, azaz sportos kombikupé műfaj példányaira emlékeztet. A Saab-gének inkább a részletekben jelennek meg: a szélesen ívelt szélvédő, amely szinte törés nélkül folytatódik az oldalablakokban, a szélsőséges megjelenés ellenére is letisztult vonalak mind ismerősek a trollhättani termékek rajongói számára. Ugyancsak természetes a turbófeltöltő alkalmazása, a négykerékhajtás azonban újdonság.
A 9X igazi különlegessége a külső és belső terek együttes variálhatósága. Az alaphelyzetben 2+2 üléses kupé hátsó padsorát lehajtva tekintélyes rakterű, sík padlójú kombit kapunk, a két részből álló üvegtetőt kiemelve pedig kész a roadster. A „negyedik dimenzió” tulajdonképpen a hagyományos kupészerkezet járulékos következménye: mivel – mint minden kupénál – a B oszlop a teherviselő elem, a tető hátsó kereszttartója szabadon eltávolítható. Ezután a csomagtér ajtaját lenyitva és spe-ciális, víztaszító filccel fedett padlóját hátratolva könnyedén platós kisteherautót varázsolhatunk a 9X-ből. A kerékpárok, kajakok vagy éppen bútorok rögzítésére a repülőiparból a 9-5 kombi közvetítésével átvett szerkezet szolgál.
Hasonlóan innovatív az utastér kialakítása. A légzsákok a keskeny szélvédőoszlopban kaptak helyet, így szabadon alakíthatták a kormány formáját. E mögött található a digitális kijelző, amelyet éjszaka a Saab-tól már megszokott módon egyetlen mozdulattal elsötétíthetünk. Ilyenkor sem borul azonban sötétbe a kabin, a szokásos légbeömlőket helyettesítő, alig észrevehető réseken keresztül ugyanis sejtelmes kék fény szűrődik az utastérbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.