Az egyfunkciós autók ideje lejárt. Az emberi természetből adódóan mindannyiunkban számos igény és vágy él egymás mellett, napjaink járművei azonban leszűkítik választási lehetőségeinket. Ebből a dilemmából indult ki a Saab tervezőgárdája, amikor megalkották a gyár hosszú évek óta első koncepcióautóját, a 9X-et.
Hosszú motorházával, hátratolt utasterével, zömök, meredek farával és extrém rövid túlnyúlásaival az autó leginkább az Ang-liában egykor honos „shooting brake”, azaz sportos kombikupé műfaj példányaira emlékeztet. A Saab-gének inkább a részletekben jelennek meg: a szélesen ívelt szélvédő, amely szinte törés nélkül folytatódik az oldalablakokban, a szélsőséges megjelenés ellenére is letisztult vonalak mind ismerősek a trollhättani termékek rajongói számára. Ugyancsak természetes a turbófeltöltő alkalmazása, a négykerékhajtás azonban újdonság.
A 9X igazi különlegessége a külső és belső terek együttes variálhatósága. Az alaphelyzetben 2+2 üléses kupé hátsó padsorát lehajtva tekintélyes rakterű, sík padlójú kombit kapunk, a két részből álló üvegtetőt kiemelve pedig kész a roadster. A „negyedik dimenzió” tulajdonképpen a hagyományos kupészerkezet járulékos következménye: mivel – mint minden kupénál – a B oszlop a teherviselő elem, a tető hátsó kereszttartója szabadon eltávolítható. Ezután a csomagtér ajtaját lenyitva és spe-ciális, víztaszító filccel fedett padlóját hátratolva könnyedén platós kisteherautót varázsolhatunk a 9X-ből. A kerékpárok, kajakok vagy éppen bútorok rögzítésére a repülőiparból a 9-5 kombi közvetítésével átvett szerkezet szolgál.
Hasonlóan innovatív az utastér kialakítása. A légzsákok a keskeny szélvédőoszlopban kaptak helyet, így szabadon alakíthatták a kormány formáját. E mögött található a digitális kijelző, amelyet éjszaka a Saab-tól már megszokott módon egyetlen mozdulattal elsötétíthetünk. Ilyenkor sem borul azonban sötétbe a kabin, a szokásos légbeömlőket helyettesítő, alig észrevehető réseken keresztül ugyanis sejtelmes kék fény szűrődik az utastérbe.
Sorsoltak a Magyar Kupában: a Paks és a Ferencváros is örülhet
