A turizmus a jövő gazdaságának húzóágazata lesz

A folyó fizetési mérleg egyenlegének javításához a turizmus az év első hét hónapját figyelembe véve 1,54 milliárd euróval járult hozzá. Az ágazat devizabevételei a nyári főszezon első hónapjában, júliusban elérték a 490 millió eurót, amely 21,9 százalékkal magasabb a tavalyi év azonos időszakának értékénél. Így a 2001. január–júliusi turisztikai devizabevétel meghaladta a 2,369 milliárd eurót, ami 19,1 százalék növekedést jelez a 2000. év január–júliusi adataihoz képest. Kiemelkedő a magasabb kategóriájú szállodák és a gyógy-idegenforgalom iránti kereslet. Árva László, a Magyar Turizmus (MT) Rt. vezérigazgatója tájékoztatta lapunkat a turizmus világnapja alkalmából a hazai turizmus tendenciáiról.

Hunyor Erna
2001. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A turizmus két legtöbbet hivatkozott mutatóját, a hazánkba látogató külföldiek számát és a turizmusból származó bevételek összegét tekintve az 1990 óta eltelt időszak összességében igen erőteljes átrendeződésről, minőségi váltásról tanúskodik a magyarországi turizmusban. A 80-as évek végén nagyon sokan jöttek Magyarországra, de az a fajta turizmus még alig játszott szerepet az ország fizetési mérlegének javításában – nyilatkozta Árva László, aki elmondta, hogy 1990–94 között előbb kismértékben csökkenő, majd viszonylag erőteljesen emelkedő látogatószám mellett csak igen lassan gyarapodtak a turizmus bevételei. Ez utóbbiak erőteljes növekedéséről lényegében a kilencvenes évek közepétől beszélhetünk. Ebben az időszakban a külföldi látogatók száma hol stagnált, hol csökkent, 2000 óta pedig ismét jelentősen emelkedik, de mindeközben a bevételek töretlenül emelkednek. 1994-hez képest az országnak a turizmusból származó bevételei több mint megháromszorozódtak.
A vezérigazgató elmondta: ebből is látható, hogy nem elsősorban a vendégek száma a lényeges – bár továbbra is igen fontos mutató marad –, hanem az, hogy a mennyit és milyen szívesen költenek a vendégek Magyarországon. Ugyanis ez az a tétel, ami a fizetési mérlegben a turizmus bevételeként jelentkezik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy minőségi átrendeződés történt az idegenforgalomban. Megnőtt a 4-5 csillagos szállodák, és az exkluzív programok, a gyógy-idegenforgalmi létesítmények és a kongresszusi központok iránti kereslet. Ezért a minőségi kínálat megteremtését kell elősegíteni, amiben jelentős szerep jut a Széchenyi-terv pályázatainak. Az MT Rt.-nek pedig, mint nemzeti turisztikai marketingszervezetnek, az a feladata, hogy ezt a minőségi kínálatot külföldön és belföldön piacra segítse. Ehhez azonban ma már nem elég hagyományos reklámeszközöket használni.
Árva László szerint az általánosságok időszaka lejárt, a konkrétumok korszaka következik a marketingkommunikációban. Például pontosan kell megmondani az érdeklődőknek, hogy miért jó egy gyógyfürdő, melyik vize milyen betegségre hat jótékonyan, és ezt igazolni is tudni kell. Azaz termékspecifikusan, nagyon konkrét információkat kell szolgáltatnia az MT Rt.-nek. A társaság marketingmunkájában a hagyományos eszközök, az óriásplakátok, a színes kiadványok mellett egyre nagyobb szerepet kap az elektronikus média, vagy az olyan célzott rendezvények felkarolása, mint az Orvosok Világkupája sportverseny, amelyet jövőre rendeznek meg Balatonfüreden, s ahová a világ minden tájáról érkeznek orvosok. Körükben célzottan és valószínűleg minden más fórumnál hatékonyabban lehet bemutatni és „eladni” a magyarországi gyógy-idegenforgalmi lehetőségeket.
Az igazgató elmondta azt is, hogy a hatékonyabb munkavégzés érdekében átcsoportosították a marketingköltségvetésüket külképviseleteik között, azokra a piacokra koncentrálva, ahonnan a legtöbb látogató várható. További előrelépést várnak a külképviseleti hálózat tervbe vett átalakításától, amelynek során az elkövetkezendő években kilenc vezérképviseletet hoznak létre, s ezek 51 országban jelenítik majd meg hazánkat. Az MT Rt. szervezetének a feladatokhoz való igazítása során átalakították a kutatási igazgatóságot is, amely e hónaptól piac- és hatékonyságelemzési igazgatóságként folytatja kibővített tevékenységét. A névváltoztatásnak megfelelően az igazgatóság tevékenységében a fontosabb küldőpiacok konkrét elemzése, a jelentősebb turisztikai termékek kutatása kerül előtérbe. Belső számítógépes és internetes információs rendszerüket is korszerűsítik. Erre – többek között – azért van szükség, mert a külföldi turisták körében egyre többen az internet segítségével választják ki utazásuk célját, sőt nemegyszer a programjukat is a világháló segítségével állítják össze és szervezik meg. Ez az átalakítás on-line összeköttetést fog biztosítani a Tourinform-irodák és az MT Rt. között. Az on-line Tourinform informatikai rendszer a későbbiekben kiegészül on-line helyfoglalási rendszerrel is.
Végezetül Árva László elmondta: a jövő egyik húzóágazata a turizmus lesz. Ismert, hogy Magyarországon az elmúlt évtizedben négy nagy hullámban valósultak meg külföldi befektetések. Az első hullám a privatizációhoz kapcsolódott, amikor azt vették, ami volt. A második hullám a viszonylag olcsó munkaerőre építő feldolgozóipar idetelepedése volt, majd sorra épültek a nagy bevásárlóközpontok, amelyek úgy hódítottak egyre nagyobb teret maguknak, ahogy az életszínvonal emelkedett. A most tapasztalható negyedik hullám az úgynevezett tudásalapú tevékenységeket érinti. Ezzel együtt megindult a külföldi tőke érdeklődése a magyarországi gyógy-idegenforgalmi beruházások iránt. A Széchenyi-terv által biztosított lehetőségek mindenképpen megmozdítják a hazai magántőkét is, s a megvalósult turisztikai beruházások pedig nemcsak újabb vendégeket, de további beruházásokat is vonzanak.
***
Lefelé módosította idei prognózisát a Turisztikai Világszervezet (WTO) az Egyesült Államokat ért terrortámadás nyomán. A turizmus növekedési üteme az idén előreláthatólag 1-2 százalék lesz – mondta Francesco Frangialli, a szervezet főtitkára hétfőn Szöulban. A WTO korábban 2-3 százalékos növekedési ütemmel számolt, a tavalyi 7,4 százalékos bővülés után. A szervezet szerint az Egyesült Államok elleni terrortámadá-sok következményeit jelenleg nehéz megítélni. Ez függ az általános gazdasági fejlődéstől és a piaci reakcióktól – mondta Frangialli a WTO 14. közgyűlésének megnyitóján a dél-ko-reai fővárosban. A konferencián 118 országból mintegy 700 résztvevő egyebek között a két héttel ezelőtti terrorcselekmények következményeivel foglalkozik. A tanácskozás máig tart Szöulban, majd holnaptól Oszakában folytatódik. (MTI)
***
A forgalom visszaesésére költségeik racionalizálásával készülnek az MTI által megkérdezett szállodák, bár drasztikus lemondásokat egyelőre még nem tapasztaltak. Virga Csaba, a Hunguest Hotels Rt. marketingigazgatója elmondta, hogy az egyesült államokbeli terrortámadások egyenes következményeképpen éves szinten mintegy 300 millió forint árbevétel-kieséssel számolnak. Közölte: elsősorban a magasabb kategóriájú szállodákban voltak lemondások, némelyikben ez elérte a 30-35 százalékot. – Eddig nem érezhető az egyesült államokbeli terrortámadás hatása, de egy tartós háborús pszichózis jelentős kárt okozhat – mondta Tárnoki László, a Taverna Szálloda és Étterem Rt. vezérigazgatója. Deák Imre, a Danubius Szálloda és Gyógyüdülő Rt. vezérigazgató-helyettese közölte: egyelőre nem kalkulálható a kár. – Nem tervezünk árcsökkentéseket, de valamiféle – a kieső vendégeket pótló – akciók bevezetése elképzelhető – jelentette ki a vezérigazgató-helyettes. Fejér Péter, az Accor Pannonia Hotels Rt. értékesítési és marketingigazgatója elmondta: az egyesült államokbeli terrortámadást követően jelentkező lemondások mennyisége nem olyan drámai, mint például az Öböl-háború ideje alatt. A foglalások száma azonban lelassult – tette hozzá a marketingigazgató. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.