A visszahódított emlékezet

2001. 09. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választások közeledtével a múltról szóló viták kiéleződése várható: előbb-utóbb szembe kell nézni a múlttal, mert a jelenünk a múltra, jövőnk meg a jelenünkre épül. Lassan mindenki rájön: hiába hazudoznak, az igazság előbb-utóbb napvilágra kerül. A diktatúrát nem lehet demokráciának hazudni, a szervilis lelkületű megalkuvókból pedig nemzeti hőst csinálni.
Nem véletlen, hogy milyen lassan történt meg Németh Miklós diszkrét félreállítása, aki közvetlenül a rendszerváltozás előtt még a „dolgozó nép” és a „lenini út” kategóriáiban gondolkodott, és aki képtelen volt az önkritikára, a látszólagos megújulásra. A „nemzeti középkormányban” gondolkodó Tízek Társasága aligha vállalhatott ekkora terhet. A Hornt és Némethet marginalizáló szocialista hatalmi centrum a frazeológia szintjén gátlástalanul veszi át a jobbközép erők népszerűséget biztosító céljait, illetve szlogenjeit. Így került sor annak hangsúlyozására, hogy az MSZP nemzeti párt. Ezért támogatták azt a koalíciós kezdeményezést, amely nyomán a T. Ház nemzeti emléknappá nyilvánította június 19-ét, az utolsó megszálló szovjet katona távozásának napját. Medgyessy Péter a választásokra készülve némileg áthangolta az MSZP-t, ideiglenesen belátta: a társadalom nemcsak materialista, hanem legalább annyira spirituális értékeket is igényel, ezt pedig eddig kizárólag a jobbközép pártok képviselték hitelesen. Az út azonban hosszú volt a törvény megszületéséig, előzményeknek nem annyira a parlamenti egyeztetést, mint az elmúlt tíz esztendőt kell tekintenünk.
A kommunista rendszerek felszámolása világszerte a szabad történelmi emlékezés visszahódításának a rituáléi is voltak egyben. A magyar társadalom saját kezébe vehette sorsa irányítását, lelkiismereti és politikai szabadságának kivívásához emlékeiből és céljaiból merített energiát. 1989-ben az ellenzék célja a jó és a rossz megkülönböztetése (a diktatúra és a demokrácia elhatárolása), ugyanis a gazdasági fejlődést, a lelkiismereti és kulturális szabadságot csak a kommunizmus és a Kádár-rendszer morális elítélése által tartotta elképzelhetőnek.
A tragikus történelmi emlékek felidézése siettette a rezsim bomlását. A kommunizmus mártírjainak rehabilitálása olyan változásokat indított el, amelynek célja – elsősorban – az ember szellemi szabadságának visszaállítása volt. Az építkezést ezúttal lentről felfelé kezdte meg a társadalom, nem pedig fordítva. Szimbolikus történelmi személyek és a kollektív emlékezet elnyomott, hibernált élményei váltak a rendszerváltozás valóságos mozgatóivá. A múlt új életre kelt a jelenben, az írott formában nem létező, elfojtott történelem felszabadult a nyilvánosság számára. A társadalom pedig politikai változásokat – a diktatúra eltörlését és erkölcsi igazságtételt – követelt.
Ezt leggyorsabban Pozsgay Imre értette meg a hatalom birtokosai közül. Németh Miklós még 1989. április 4-én is azt nyilatkozta a Magyar Televízióban, hogy „1945-ben olyan fordulat kezdődött, amely a magyar történelemben csak a kereszténység felvételéhez hasonlítható”. A különbségek Pozsgay és Németh nézetei között tovább sorolhatók. Az agg Kádár környezetében található Pozsgay 1987-ben Lakitelken a pártpolitikusok között például elsőként ismerte el az ellenzék létjogosultságát. Ezzel szemben Németh Miklós ugyanebben az évben az MSZMP KB titkáraként továbbra is úgy vélte: „támaszkodjunk legbecsesebb örökségünkre, az alkotó lenini szemléletre.” Nem szükséges kizökkennünk az EBRD-hez katapultált pártvezér társadalmi szemléletéből, hogy értelmezzük Thürmer tizennégy évvel későbbi szavait, aki a közelmúltban
a Fiumei úton tartott beszédében Kádárról azt állította: „Nem tudtak gyilkos diktátort faragni belőle, akárhogyan is igyekeztek. Elfeledtetni sem tudták. (…) Most el akarják tőlünk venni. Nem adjuk! Kádár János a miénk, Kádár János a magyar dolgozóké, Kádár János a magyar népé.” Mielőtt e szavak elhangzottak, a parlament egyhangúan döntött: június 19-ét az utolsó megszálló szovjet katona távozása alkalmából nemzeti emléknappá nyilvánítja, továbbá a T. Ház május 8-i határozatával törvénybe foglalta az ország visszaszerzett szuverenitásának emlékét és jelentőségét.
A koalíciós felvetés azonban ellenérveket is kiváltott. Bauer Tamás szerint nem helyes az Országgyűlésnek történelmi értékeléseket törvényekbe, határozatokba iktatni. A szabad demokrata honatya úgy véli ugyanis, hogy a nép szabadsága nem azonos a szuverenitás visszaszerzésével, sokkal inkább a polgári méltóság és emberi jogok tiszteletben tartásával és a demokráciával. A válasz a képviselő felvetésére az lehet, hogy az állam szuverenitásának elvesztése viszont feltétlenül azonos a polgári méltóság és önrendelkezés elvesztésével. Az idegen uralom pedig még az SZDSZ által képviselt liberalizmus perspektívájából sem nyújt semmiféle lehetőséget a demokrácia kiépítéséhez. Bauer azt a tényt is elfelejti, hogy a kelet-közép-európai demokráciák kivívása azonos volt a nemzeti identitás és társadalmi emlékezet visszahódításával, ez pedig az általa követelt polgári méltóság viszszaszerzésével. Az SZDSZ politikai amnéziája nem előzmények nélküli, a párt által képviselt liberalizmusból a militáns anarchizmusba hajló értékrendje láthatóan nem tud mit kezdeni a morális alapon definiált nemzeti identitással. A szabad demokraták képtelenek voltak integrálni nézeteikbe a kollektív múltban, történelemben élő emberi lényeket. A sorskérdésekkel kapcsolatban azonban nem voltak mindig érzéketlenek a szabad demokraták.
A korábban már említett és 1988-ban közzétett, történelmi igazságtételt követelő nyilatkozat egyik aláírója volt Kis János, a szabad demokraták egykori elnöke is. A Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások időszakában vehemensen antikommunista SZDSZ emlékezete később azonban féloldalasan fejlődött tovább. A baloldal felé mindvégig nyitott párt az 1994-es választások előtt közvetlenül deklarálta álláspontját a sortűzperekkel és az igazságtétellel kapcsolatban. Kis János, a Kritika 1994/4-es számában a Töprengés az időről – sortűzperek előtt című írásában kijelenti: a perek „nem nyugtatják meg, hanem sérteni fogják az emberek igazságérzetét. Nem megtisztulást hoznak, hanem csömört”. A filozófus pártvezér nem tesz különbséget együttélés és kollaborálás között, és kijelenti: mindenki egyformán ártatlan, vagy egyformán vétkes volt: a párton kívüli mérnök, aki attól félt, hogy elveszíti „kedvére való munkáját” és beiratkozott a politikai szemináriumra, vagy tanára. A fájó cinizmussal áthatott cikk közvetlenül a ’94-es országgyűlési választások és az MSZP-vel való kiegyezés előtt íródott. Ne feledjük: Kis János a sokat hivatkozott ’88-ban még történelmi igazságtételt követelt.
A szabad demokraták – ennek ellenére – továbbra is következetesek: emlékezzünk Bauer érvelésére a nemzeti emléknapról, vagy a Kis János nyomdokaiba lépő Kuncze beszédére, amelyet néhány hónapja, elnökké választásakor tartott, és amiben újabb szélsőjobboldali veszélyekre hívta fel a társadalom figyelmét. Ami a jelenlegi – kissé abszurd – helyzetet illeti: pillanatnyilag az SZDSZ balról előzi régi (új) koalíciós partnerét, az MSZP-t. Bár a ’94-es választásokon még másképp alakult a képlet, ma a Kádár-szoborról heteken át óvatosan nyilatkozó, a „nemzeti középkormány” szlogenjével kampányoló MSZP számára lassan vállalhatatlan az SZDSZ ’68-as eredetű, újbalos radikalizmusa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.