Autómentes nap Budapest részvétele nélkül

Szombaton világszerte megtartották az autómentes napot. Magyarországon több nagyváros és budapesti kerület csatlakozott az ak-cióhoz. A főváros vezetése pénzügyi okokra hivatkozva nem vett részt abban. Illés Zoltán szerint ez nem lehet hivatkozási alap.

Hírösszefoglaló
2001. 09. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor főpolgármester szerint – mint ahogy ezt korábban is mondta – Budapest költségvetéséből hiányzik az a 100 millió forint, amiből finanszírozható lenne a fővárosban az autómentes nap. Illés Zoltán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának elnöke azonban úgy látja, hogy a BKV csak néhány tízmilliós bevételtől esett volna el, ha ingyenessé tette volna egy napra a tömegközlekedést. Ez az összeg elenyészően kicsi a közlekedési társaság, vagy a főváros büdzséjéhez képest – mondta a politikus az m1 szombati híradójában. Hazánkban egyébként többek között Győrött, Pécsett, Miskolcon, Szegeden, Kaposváron, Veszprémben is megrendezték az autómentes napot. Ezekben a városokban egész napos programok voltak, amelyek a tömeg- és az alternatív közlekedést népszerűsítették. Több helyen lezárták a forgalom elől a belvárosok egyes részeit.
Budapesten a Fidelitas kerékpáros felvonulást rendezett a bicikliutak építése érdekében. – Nyugat-Európa nagyvárosaiban az elmúlt két évtizedben sok helyütt felismerték, hogy a város van a lakóiért, és nem fordítva; Budapesten is ezt a gondolkodást kellene követni – fogalmazott Rogán Antal országgyűlési képviselő, a Fidelitas fővárosi elnöke a biciklis felvonuláson. A demonstráció résztvevői a Magyar Rádió épületétől kerékpáron tették meg az utat a Főpolgármesteri Hivatalig, hogy felhívják a fővárosi honatyák figyelmét arra: az elmúlt években bicikliút szinte alig épült Budapesten, csupán sárga csíkokat húztak az utak szélén vagy a járdákon. A főváros ez évi költségvetésében kerékpárút-építés terve nem szerepel – mutatott rá Rogán Antal. Ismertetése szerint legalább 300 kilométer kerékpárutat kellene építeni az elkövetkező esztendőkben ahhoz, hogy a főváros egyes kerületeit biciklivel is meg lehessen közelíteni. De ennél is fontosabb volna – tette hozzá –, hogy a főváros, illetve a Budapestet körülvevő kedvelt pihenőhelyek kerékpárral is elérhetővé váljanak. A kívánt helyzet akár négy év alatt teljesíthető lenne – vélekedett Rogán Antal.
A nemzetközi autómentes nap alkalmából a XI. kerületi önkormányzat, valamint a Levegő Munkacsoport közös programot szervezett a Szent István Egyetem Budai Arborétumában. Itt hangzott el, hogy a budapesti lakosoknak egy átlagos munkanapon csak 16 százaléka ül gépkocsiba, viszont 100 százalékuk szenvedi el a gépjárműforgalom ártalmait. Az Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet 1990–1999 között végzett felméréséből kiolvasható: a fővárosban az elmúlt tíz évben a tüdőrákos betegek száma megkétszereződött, az asztmásoké több mint kétszeresére növekedett.

Belgiumban évről évre nagy hírverés előzi meg az őszi autómentes szombatot, különösen Brüsszelben, mert a kormány úgy érzi, hogy az Európai Unió székhelyének ebben példát kell mutatnia. Idén mintegy húsz belga város központjában zártak le kisebb-nagyobb térségeket az autómentes napra, és többnyire különböző zenés, látványos mulatságokkal igyekeztek élményszerűvé tenni, hogy a belvárost járműforgalom nélkü, nyugodtan sétálgatva vagy kerékpározva lehet élvezni. Brüsszelben egy híján mind a 19 kerület részt vett az akcióban.
Ausztriában szombaton 109, a tavalyinál mintegy 40 százalékkal több település csatlakozott az autómentes naphoz, ám a beszámolók szerint a bőséges programkínálaton és a gyalogos övezetté nyilvánított városrészeken – valamint az ezek okozta dugókon – kívül nem volt sok jele az autómentességnek. Az ÖAMTC osztrák autóklub közlése szerint nem csökkent jelentősen az autóforgalom.
Spanyolországban 18 százalékos forgalomcsökkenést jelentett a szombati, gépkocsi mentes világnap. A legnagyobb, 30 százalékos forgalomcsökkenés az andalúziai városban, Cádizban volt megfigyelhető. A részt vevő, 187 spanyol város közül a fővárosban, Madridban az országos átlaggal megegyezően 18 százalékos volt a forgalomcsökkenés. A 30 százalékos csökkenést elért Cádiz után a baszkföldi Burgos következett, 26 százalékkal, majd a galíciai La Coruna, 25 százalékkal.
Varsóban több száz kerékpáros hajtott át a városon szombaton, így emlékeztetve az autómentes világnapra. A zöldszervezetek kerékpáros és rolleres versenyeket, utcaszínházat és rajzversenyt rendeztek a lengyel főváros sétálóutcája, a Nowy Swiat forgalomtól elzárt részén. Jerzy Widzyk közlekedési miniszter külön felhívásban kérte az autóvezetőket, hogy ezen a napon – ha tehetik – mondjanak le kedvenc járművükről. A zöldszervezetek szövetségének szóvivője szerint a lengyel autósok hasonló módon függenek kocsijuktól, mint az alkoholisták az italtól. A zöldek szeretnék elérni, hogy a tömegközlekedési eszközök számára külön sávokat jelöljenek ki, és Varsó évi költségvetésének 0,5 százalékát kerékpárutak építésére fordítsák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.