Demszky Gábor főpolgármester szerint – mint ahogy ezt korábban is mondta – Budapest költségvetéséből hiányzik az a 100 millió forint, amiből finanszírozható lenne a fővárosban az autómentes nap. Illés Zoltán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának elnöke azonban úgy látja, hogy a BKV csak néhány tízmilliós bevételtől esett volna el, ha ingyenessé tette volna egy napra a tömegközlekedést. Ez az összeg elenyészően kicsi a közlekedési társaság, vagy a főváros büdzséjéhez képest – mondta a politikus az m1 szombati híradójában. Hazánkban egyébként többek között Győrött, Pécsett, Miskolcon, Szegeden, Kaposváron, Veszprémben is megrendezték az autómentes napot. Ezekben a városokban egész napos programok voltak, amelyek a tömeg- és az alternatív közlekedést népszerűsítették. Több helyen lezárták a forgalom elől a belvárosok egyes részeit.
Budapesten a Fidelitas kerékpáros felvonulást rendezett a bicikliutak építése érdekében. – Nyugat-Európa nagyvárosaiban az elmúlt két évtizedben sok helyütt felismerték, hogy a város van a lakóiért, és nem fordítva; Budapesten is ezt a gondolkodást kellene követni – fogalmazott Rogán Antal országgyűlési képviselő, a Fidelitas fővárosi elnöke a biciklis felvonuláson. A demonstráció résztvevői a Magyar Rádió épületétől kerékpáron tették meg az utat a Főpolgármesteri Hivatalig, hogy felhívják a fővárosi honatyák figyelmét arra: az elmúlt években bicikliút szinte alig épült Budapesten, csupán sárga csíkokat húztak az utak szélén vagy a járdákon. A főváros ez évi költségvetésében kerékpárút-építés terve nem szerepel – mutatott rá Rogán Antal. Ismertetése szerint legalább 300 kilométer kerékpárutat kellene építeni az elkövetkező esztendőkben ahhoz, hogy a főváros egyes kerületeit biciklivel is meg lehessen közelíteni. De ennél is fontosabb volna – tette hozzá –, hogy a főváros, illetve a Budapestet körülvevő kedvelt pihenőhelyek kerékpárral is elérhetővé váljanak. A kívánt helyzet akár négy év alatt teljesíthető lenne – vélekedett Rogán Antal.
A nemzetközi autómentes nap alkalmából a XI. kerületi önkormányzat, valamint a Levegő Munkacsoport közös programot szervezett a Szent István Egyetem Budai Arborétumában. Itt hangzott el, hogy a budapesti lakosoknak egy átlagos munkanapon csak 16 százaléka ül gépkocsiba, viszont 100 százalékuk szenvedi el a gépjárműforgalom ártalmait. Az Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet 1990–1999 között végzett felméréséből kiolvasható: a fővárosban az elmúlt tíz évben a tüdőrákos betegek száma megkétszereződött, az asztmásoké több mint kétszeresére növekedett.
Belgiumban évről évre nagy hírverés előzi meg az őszi autómentes szombatot, különösen Brüsszelben, mert a kormány úgy érzi, hogy az Európai Unió székhelyének ebben példát kell mutatnia. Idén mintegy húsz belga város központjában zártak le kisebb-nagyobb térségeket az autómentes napra, és többnyire különböző zenés, látványos mulatságokkal igyekeztek élményszerűvé tenni, hogy a belvárost járműforgalom nélkü, nyugodtan sétálgatva vagy kerékpározva lehet élvezni. Brüsszelben egy híján mind a 19 kerület részt vett az akcióban.
Ausztriában szombaton 109, a tavalyinál mintegy 40 százalékkal több település csatlakozott az autómentes naphoz, ám a beszámolók szerint a bőséges programkínálaton és a gyalogos övezetté nyilvánított városrészeken – valamint az ezek okozta dugókon – kívül nem volt sok jele az autómentességnek. Az ÖAMTC osztrák autóklub közlése szerint nem csökkent jelentősen az autóforgalom.
Spanyolországban 18 százalékos forgalomcsökkenést jelentett a szombati, gépkocsi mentes világnap. A legnagyobb, 30 százalékos forgalomcsökkenés az andalúziai városban, Cádizban volt megfigyelhető. A részt vevő, 187 spanyol város közül a fővárosban, Madridban az országos átlaggal megegyezően 18 százalékos volt a forgalomcsökkenés. A 30 százalékos csökkenést elért Cádiz után a baszkföldi Burgos következett, 26 százalékkal, majd a galíciai La Coruna, 25 százalékkal.
Varsóban több száz kerékpáros hajtott át a városon szombaton, így emlékeztetve az autómentes világnapra. A zöldszervezetek kerékpáros és rolleres versenyeket, utcaszínházat és rajzversenyt rendeztek a lengyel főváros sétálóutcája, a Nowy Swiat forgalomtól elzárt részén. Jerzy Widzyk közlekedési miniszter külön felhívásban kérte az autóvezetőket, hogy ezen a napon – ha tehetik – mondjanak le kedvenc járművükről. A zöldszervezetek szövetségének szóvivője szerint a lengyel autósok hasonló módon függenek kocsijuktól, mint az alkoholisták az italtól. A zöldek szeretnék elérni, hogy a tömegközlekedési eszközök számára külön sávokat jelöljenek ki, és Varsó évi költségvetésének 0,5 százalékát kerékpárutak építésére fordítsák.
Kamatot vághat a Fed, erre érdemes lesz figyelni
