A kétszer 60 perces, az alapkészségeket és kompetenciákat mérő vizsgálat alól csak a fogyatékosok intézményei kivételek, ezek az iskolák szabadon dönthetnek a csatlakozásról. A program lebonyolítását az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) végzi, a tesztlapokat a Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézet állítja össze. Pósfai Pétertől, az OKÉV főigazgatójától megtudtuk: az első, november 9-i felmérésben az 5. és 9. osztályosok vesznek részt, ami legalább 240 ezer diákot jelent. A kétszer hatvanperces vizsgálatkor egy-egy – minimum 20 oldalas – tesztfüzetet kapnak a gyerekek. A 80-100 tonnányi tesztlapot, a javítókulcsokat és egyéb dokumentumokat több száz teherautó szállítja el az iskolákba.
Az országos értékelés során nem gyűjtik be az összes kitöltött tesztet, mert az a céljuk, hogy az iskolákban az arra kiképzett szaktanárok végezzék el az értékelést és elemzést. Így összevethetik az intézmény eredményét a később megkapott országos adatokkal. A különböző képzési típusú közoktatási intézményekben évfolyamonként 20 dolgozatot kell kijavítani. Az OKÉV szakemberei véletlenszerű mintavételi eljárással, kód alapján választják ki az egyes intézményekből az országos értékelésre bekért teszteket. Ezekből összeáll egy országos adatbázis, amelyből az iskolák számára összeállítanak egy értékelést segítő szoftvert. Ez egy módszertani kiadvány kíséretében tavasszal kerül az intézményekhez.
***
1341 önkormányzat jelezte a Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíjrendszerhez való csatlakozását. A diákok október 10-ig nyújthatják be pályázataikat a képviselő-testületekhez. Idén 1007 község, 140 nagyközség, 158 város, 19 megyei jogú város, 16 megyeszékhely és 17 fővárosi kerület jelezte csatlakozását a programhoz. A legnagyobb érdeklődés Borsod megyéből volt: 133 község, 15 nagyközség és 14 város mondott igent a programra. (MTI)
Úton az első új autóbusz Budapestre, ezen a vonalon találkozhatnak vele a fővárosiak
