Csőd szélén áll a Swissair légitársaság, mert banki hitelezői megtagadták a cégtől a további finanszírozást – idézte tegnapi svájci lapok értesülését az MTI. A vállalat elnöke a minap maga közölte, hogy a Swissair nem tud lehívni egy egymilliárd frankos hitelcsomagot, mert már nem képes teljesíteni a három hitelező bank – a Credit Suisse, a Citigroup és a Deutsche Bank – által szabott feltételeket. Tegnap a UBS AG is közölte a
Swissairrel, hogy nem folyósít többé rövid távú hiteleket a cégnek addig, amíg az elő nem áll valamilyen életképes üzleti tervvel. A légitársaságnak pedig több milliárd svájci frankra lenne szüksége a puszta fennmaradáshoz, egyetlen reménye a – Swissairben három százalékkal részesedő – kormányzatban maradt.
A Swissair szóvivője a Reutersnek nyilatkozva tegnap nem kommentálta a közeli csődről szóló lapjelentéseket, de azt elismerte, hogy a vállalat likviditási helyzete „szoros”. Hozzátette, hogy a vállalatvezetés már tárgyal a svájci kormánynyal, mert állami segítség nélkül nem lesz képes kilábalni a cég a válsághelyzetből. A légitársaság vezetése a hét végén válságülést tartott. Erről részletek nem szivárogtak ki, de az köztudott, hogy a Swissair, főleg elhibázott terjeszkedési stratégiája miatt került súlyos pénzügyi helyzetbe. A céget 17 milliárd frankos (10,5 milliárd dolláros) adóssághegy terheli, s a csoport tavaly 2,9 milliárd frank veszteséget jelentett.
A Swissairnek jelenleg 49,5 százalékos részesedése van a nála talán még rosszabb helyzetben lévő, sokak szerint megszűnés előtt álló belga Sabena légitársásaságban, amelynek éppen ma kellene átutalnia kétszázmillió frankot működési költségekre. Tegnap egyébként éppen harmadik napja sztrájkoltak a Sabena pilótái, a vállalat átszervezésének feltételei, az elbocsátások ellen. A pilóták munkabeszüntetése naponta átlag kétszázmillió frankos veszteséget okoz az évek óta súlyos deficittel küszködő vállalatnak.
*
Drasztikus fizetéscsökkentésre számíthatnak a német Lufthansa légitársaság pilótái a nemzetközi légi közlekedésben az amerikai terrortámadás után kialakult válsághelyzet miatt – közölte tegnap a cég pilóta-szakszervezetének szóvivője. Az illetékes szerint a júniusban tető alá hozott, három évre szóló béremelési alku a cég jövedelmezőségének is függvénye, a Lufthansa profitja azonban az idén 16 százalékkal is eshet.
Alaszkában megszületett az orosz–ukrán béke kerete
