Megérkezett a New York-i repülőjárat

Megérkezett Ganderből a Malév New York-i járata, amely kedd óta vesztegelt a kanadai kisvárosban. A gép éppen az óceán felett repült, amikor az első eltérített járat a World Trade Centernek ütközött. A repülőtér előtt többen voltak az újságírók és az operatőrök, mint a várakozó rokonok. A szigorított biztonsági intézkedések miatt a B terminál épületének előcsarnoka teljesen üres volt, csupán négy golyóálló mellényt viselő határőr állt sorfalat a bejáratnál.

Gidró Kriszta
2001. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A New York-i járat kapitánya és utasai az Atlanti-óceán felett értesültek először az Egyesült Államok elleni terroristatámadásról, ám akkor csupán annyit tudtak meg: az ország légterét lezárták. – Ezt először el sem akartuk hinni – mondta a gép kapitánya. Ő volt az első, aki a visszaérkező járatról elhagyta a Ferihegyi repülőtér épületét. A kapitány elmondta: elsőként Toronto merült fel mint lehetséges leszállási hely, ám kiderült, a kanadai főváros repterét is lezárták. Eközben a pilótafülke rádióján a BBC rövidhullámú adását hallgatták, illetve más gépek pilótáival beszélgettek, így az események bizonyos részleteivel tisztában voltak.
Ganderben – egy kiszolgáló repülőtéren – összesen harmincnyolc repülőgép szállt le. A Malév utasai a landolás után még tizenkét órát töltöttek a gépen, ennyi időbe telt, mire a kanadai hatóságok megszervezték az elszállásolást és az ellátást. – Nekünk még szerencsénk volt a tizenkét órával, volt olyan, nálunk korábban landoló gép, amelynek személyzete és utasai húsz-huszonkét órát ültek a járaton – mondta a kapitány. A kanadai ellátás megszervezéséről csak szuperlatívuszokban tud beszélni – állítja. Mint fogalmazott: kedd óta folyamatos készenlétben voltak, hiszen nem tudhatták, hogy mikor szállhatnak fel.
– Amikor megtudtuk, hogy egy-egy gép felkészítése öt-hat órát vesz igénybe, már sejtettük, hogy több napig kell Ganderben maradnunk – tette hozzá. Mint mondta, a leszállás után az utasok jóval tájékozottabbak voltak a személyzetnél, mert mobiltelefonon beszéltek az ottaniakkal.
A nyaralni indulók többsége úgy véli: egy év múlva esetleg újra megfontolja az amerikai utazást.
Egy fiatal lány, aki barátjával együtt New Yorkban élő nagybátyját akarta meglátogatni, lapunknak elmondta: a közeljövőben biztosan nem vágnak neki ennek az útnak. A gépen történtekről azt meséli: a kapitány közölte velük, hogy vissza kell fordulniuk, mert az Egyesült Államok légterét lezárták. Az utasok közt volt egy amerikai házaspár, aki rádión próbálta befogni az egyesült államokbeli adókat, ám a részleteket csak a földet érés után tudták meg. A Malév utasait a ganderi tűzoltóság épületében szállásolták el, matracokon aludtak. – A tisztálkodási lehetőségek eleinte szűkösek voltak, később azonban a helybeliek kijöttek értünk, és elvittek minket saját otthonukba, hogy fürdeni tudjunk – mesélik az utasok. Az első két napon csak a stewardessekkel találkoztak, később azonban a kapitány is meglátogatta őket, ám mint mondják: túl sok mindent ő sem tudott. Amikor tegnap reggel megtudták, hogy indulhatnak, azt gondolták, még legalább egy éjszakát Kanadában kell tölteniük.
***
2001. szeptember 11. A Malév Budapest és New York között közlekedő menetrend szerinti járata elindult a magyar fővárosból, majd a World Trade Centert ért támadást követően megváltoztatta útvonalát. Az első hírek szerint a gépnek vagy az izlandi Reykjavíkban, vagy az írországi Shanonban kellett volna leszállnia. A következő információk szerint a New York-i járat Torontóba tartott, ám végül mégis a kanadai Ganderben landolt. Az utasokat a kisváros tűzoltóságának épületében szállásolták el.
2001. szeptember 12. A Malév New York-i járata továbbra is Ganderben vesztegelt. A Malév információi szerint hajnali három órakor kellett volna felszállnia, később ezt délutánra módosították.
2001. szeptember 13. Mivel részlegesen megnyitották az amerikai légteret, a tervek szerint a Malév gépének Ganderből New Yorkba kellett volna repülnie. Erre végül nem került sor, mert a nyomozó hatóságok az éjszakai órákban újra lezárták a New York-i reptereket.
2001. szeptember 14. A New York-i repterek újbóli lezárása miatt biztossá vált, hogy a járat Budapestre tér vissza, felszállási engedélyt azonban egész nap nem kapott.
2001. szeptember 15. A Malév gépe egész nap nem kapott felszállási engedélyt, bár a járatot felkészítették az útra.
2001. szeptember 16. Hatnapos vesztegelés után a gép megkapta a felszállási engedélyt, és délután két óra után néhány perccel megérkezett Budapestre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.