A New York-i járat kapitánya és utasai az Atlanti-óceán felett értesültek először az Egyesült Államok elleni terroristatámadásról, ám akkor csupán annyit tudtak meg: az ország légterét lezárták. – Ezt először el sem akartuk hinni – mondta a gép kapitánya. Ő volt az első, aki a visszaérkező járatról elhagyta a Ferihegyi repülőtér épületét. A kapitány elmondta: elsőként Toronto merült fel mint lehetséges leszállási hely, ám kiderült, a kanadai főváros repterét is lezárták. Eközben a pilótafülke rádióján a BBC rövidhullámú adását hallgatták, illetve más gépek pilótáival beszélgettek, így az események bizonyos részleteivel tisztában voltak.
Ganderben – egy kiszolgáló repülőtéren – összesen harmincnyolc repülőgép szállt le. A Malév utasai a landolás után még tizenkét órát töltöttek a gépen, ennyi időbe telt, mire a kanadai hatóságok megszervezték az elszállásolást és az ellátást. – Nekünk még szerencsénk volt a tizenkét órával, volt olyan, nálunk korábban landoló gép, amelynek személyzete és utasai húsz-huszonkét órát ültek a járaton – mondta a kapitány. A kanadai ellátás megszervezéséről csak szuperlatívuszokban tud beszélni – állítja. Mint fogalmazott: kedd óta folyamatos készenlétben voltak, hiszen nem tudhatták, hogy mikor szállhatnak fel.
– Amikor megtudtuk, hogy egy-egy gép felkészítése öt-hat órát vesz igénybe, már sejtettük, hogy több napig kell Ganderben maradnunk – tette hozzá. Mint mondta, a leszállás után az utasok jóval tájékozottabbak voltak a személyzetnél, mert mobiltelefonon beszéltek az ottaniakkal.
A nyaralni indulók többsége úgy véli: egy év múlva esetleg újra megfontolja az amerikai utazást.
Egy fiatal lány, aki barátjával együtt New Yorkban élő nagybátyját akarta meglátogatni, lapunknak elmondta: a közeljövőben biztosan nem vágnak neki ennek az útnak. A gépen történtekről azt meséli: a kapitány közölte velük, hogy vissza kell fordulniuk, mert az Egyesült Államok légterét lezárták. Az utasok közt volt egy amerikai házaspár, aki rádión próbálta befogni az egyesült államokbeli adókat, ám a részleteket csak a földet érés után tudták meg. A Malév utasait a ganderi tűzoltóság épületében szállásolták el, matracokon aludtak. – A tisztálkodási lehetőségek eleinte szűkösek voltak, később azonban a helybeliek kijöttek értünk, és elvittek minket saját otthonukba, hogy fürdeni tudjunk – mesélik az utasok. Az első két napon csak a stewardessekkel találkoztak, később azonban a kapitány is meglátogatta őket, ám mint mondják: túl sok mindent ő sem tudott. Amikor tegnap reggel megtudták, hogy indulhatnak, azt gondolták, még legalább egy éjszakát Kanadában kell tölteniük.
***
2001. szeptember 11. A Malév Budapest és New York között közlekedő menetrend szerinti járata elindult a magyar fővárosból, majd a World Trade Centert ért támadást követően megváltoztatta útvonalát. Az első hírek szerint a gépnek vagy az izlandi Reykjavíkban, vagy az írországi Shanonban kellett volna leszállnia. A következő információk szerint a New York-i járat Torontóba tartott, ám végül mégis a kanadai Ganderben landolt. Az utasokat a kisváros tűzoltóságának épületében szállásolták el.
2001. szeptember 12. A Malév New York-i járata továbbra is Ganderben vesztegelt. A Malév információi szerint hajnali három órakor kellett volna felszállnia, később ezt délutánra módosították.
2001. szeptember 13. Mivel részlegesen megnyitották az amerikai légteret, a tervek szerint a Malév gépének Ganderből New Yorkba kellett volna repülnie. Erre végül nem került sor, mert a nyomozó hatóságok az éjszakai órákban újra lezárták a New York-i reptereket.
2001. szeptember 14. A New York-i repterek újbóli lezárása miatt biztossá vált, hogy a járat Budapestre tér vissza, felszállási engedélyt azonban egész nap nem kapott.
2001. szeptember 15. A Malév gépe egész nap nem kapott felszállási engedélyt, bár a járatot felkészítették az útra.
2001. szeptember 16. Hatnapos vesztegelés után a gép megkapta a felszállási engedélyt, és délután két óra után néhány perccel megérkezett Budapestre.
Feljelentést tesznek Márki-Zayék botrányos versenye ügyében
