Megkötött kezű légvédelem

Szörnyű dilemmával szembesültek az amerikai légierő azon parancsnokai és pilótái, akiknek a múlt keddi merénylet idején meg kellett volna védeniük az utasszállítókból bombává lett repülőgépektől Amerika legjelentősebb városait.

2001. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Filmekben és regényekben megidézett jelenetek elevenedtek meg az amerikai légierő és nemzeti gárda tagjai előtt, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy egyszerre több gép hagyta el a kijelölt útvonalat, Washington és New York felé véve az irányt. A vadászgépek pilótái – akiknek a békeidőben eltévedt vagy azonosítatlan repülőgépek felkutatása és a segítségnyújtás is a feladataik közé tartozik – néhány perc késéssel tüzelési helyzetbe kerülhettek volna a Washingtont célzó eltérített gépekkel szemben.
Bár a személyzetet és a vadászgépeket minden eshetőségre felkészítették, a keddi eseményekre nem reagálhattak kellő hatékonysággal: az Egyesült Államok és Nyugat-Európa légtere olyan zsúfolt, a településhálózat olyan sűrű, hogy szakértők szerint a terroristák által szeptember 11-én választott módszert gyakorlatilag lehetetlen kivédeni. Rengeteg repülőgép van egyszerre a levegőben, és ezek a nagyvárosok repülőterei közelében néhány perc alatt sűrűn lakott területek vagy fontos épületek fölé érhetnek, hogy ott pusztító bombává váljanak. Ha időben észreveszik is az eltérítést, és tudomást szereznek a terroristák szándékáról, az elfogó vadászgépek és irányításuk akkor is szembesül azzal a dilemmával, hogy ha lelövik a gépeket, ártatlan utasok tucatjait ölik meg.
A sűrűn lakott vidékek felvetnek egy másik kérdést is: ha szándékolt célpontja előtt lelövik is az eltérített gépet, nem zuhannak-e a lángoló roncsok lakott területekre, óriási áldozatokat követelve.
A légvédelem már több ízben lőtt le civil utasszállító gépet. A szovjet légierő 1983-ban lelőtt egy dél-koreai B–747-est, kétszázötven ember halálát okozva. Egy amerikai cirkáló pedig 1987-ben a Perzsa-öböl fölött lőtt le egy iráni Airbus gépet, amelyen szintén sokan utaztak. A mentegetőzések ellenére mindkét esetet messzemenőkig elítélte a világ közvéleménye.
Noha a múlt keddi terrorakció számos részlete még sokáig nem fog tisztázódni, annyit már most biztosnak tartanak szakértők, hogy csak a megelőzés lehet hatásos a merénylők legújabb módszerével szemben, azaz a gépeltérítés megakadályozása. Ha ugyanis öngyilkos szándékkal megkaparintottak egy gépet, már biztosra vehető, hogy óriási áldozatokat fog követelni akciójuk, akár sikerül időben lelőni az eltérített gépet, akár eléri tervezett célpontját. Alighanem ez az a döntés, amelyet semmilyen felelős légvédelmi parancsnok nem hoz meg anélkül, hogy tisztában ne lenne azzal, karrierje így is, úgy is véget ért.
***
Mit sem tudtak arról az Egyesült Államok katonai vezetői, hogy az elrabolt utasszállító repülőgép a hadügyminisztérium épülete, a Pentagon felé tart, jóllehet a polgári légügyi hatóság (FAA) riasztotta a nemzeti katonai légtérvédelmi parancsnokságot – állította tegnapi számában a Washington Post. Az újság értesülései szerint az FAA 12 perccel a gép becsapódása előtt leadta a vészjelzést a légtérvédelemnek. Ugyanígy nem volt tudomása a védelmi miniszternek, sem közvetlen segítőinek a fenyegető veszélyről egészen addig, amíg az üzemanyaggal teli repülőgép, fedélzetén 64 emberrel, a Pentagon épületébe vágódott. A hadügyminisztérium védelméért felelős személyek szintúgy nem lettek riasztva, ennélfogva nem rendelték el a Pentagon evakuálását sem. A Pentagonra zuhant B–757-es fekete dobozai egyébként gyakorlatilag hasznavehetetlenné váltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.