Internet-hozzáféréssel a közép- és nagyvállalatok több mint kilencven százaléka rendelkezik, sôt egynegyedük az internetkapcsolatot minden gépén elérhetôvé teszi — állapította meg a GKI—Webigen—Sun által készített felmérés. További négy százalékuk a közeljövôben szándékozik a világhálóra kapcsolódni. Ugyanakkor a kisvállalatok esetében is eléri a nyolcvan százalékot az internetkapcsolatok aránya, a felmérési minta kisvállalatainak tíz százalékának terveiben pedig szerepel ennek kialakítása a közeljövôben. (Valószínû azonban, hogy a kérdôívre nagyobb arányban válaszoltak az internetcsatlakozással rendelkezô kisvállalatok, ezért a tényleges arány kisebb a teljes kisvállalati körre.) Hozzáférési típusok szerint a legnagyobb arányban ISDN-vonalon, kapcsolt vonalon (modem segítségével), illetve bérelt vonalon csatlakoznak a válaszadó közép- és nagyvállalatok az internetre. A jövôben viszont a gyorsabb adatátviteli sebességet biztosító szolgáltatások iránt jelentkezik nagyobb igény. A várakozások alapján a bérelt vonali, a kábel-tv alapú és az ADSL típusú internet-elôfizetôk arányának növekedése várható a közép- és nagyvállalati körben a kapcsolt vonali, modemes internet-elôfizetôk arányával szemben.
Saját honlapot a válaszadók ötvenhat százaléka már kialakított. A weboldalak számának bôvülése továbbra is dinamikus marad, ugyanis a közép- és nagyvállalatok további huszonnyolc százalékának terveiben szerepel az önálló honlap mûködtetése. Az interneten elérhetô üzleti tartalom elsôsorban a vállalatok termékeinek, szolgáltatásainak megismertetésére irányul, amelyre az ötven fônél többet foglalkoztató cégek mintegy hatvan százalékánál van mód, ám lényegesen alacsonyabb az interneten keresztüli megrendelést is lehetôvé tevôk aránya (tizenhét százalék). A cégek mindössze tíz százaléka jelezte, hogy ezen túlmenôen a szállítási feltételek (hely, idô) megválasztására is módot biztosít, míg a fizetési feltételek interneten történô kiválasztását ennél is kevesebben, mindössze a válaszolók hat százaléka teszi lehetôvé. A jövôben az internetes fejlesztések részben az említett szolgáltatások mindegyikének szélesebb körû elérhetôségének biztosításra, az interneten hozzáférhetô tartalom bôvítésére irányulnak. Azok a közép- és nagyvállalatok, melyek jelenleg nem alkalmaznak és nem is tervezik internetes üzleti megoldások bevezetését, a legnagyobb arányban (harmincegy százalék) arra hivatkoznak, hogy azok nem kapcsolhatók vállalatuk tevékenységéhez. Tizenegy százalékuk esetében az internetes alkalmazások bevezetésének akadálya az érdeklôdés hiánya, míg a biztonsági megfontolások kilenc százalékuk számára jelent visszatartó erôt.
A GKI Gazdaságkutató Rt. — a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttmûködve — negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlôdését. Az elôbbiekben a 2001. második negyedéves felmérés legfontosabb, összegzô eredményeit ismertettük. A hétszázötven válaszadó (négyszázötven közép- és nagyvállalat, valamint háromszáz kisvállalkozás) az 1999-es árbevétel és foglalkoztatás alapján egyaránt átlagosan tizenhét százalékban reprezentálja a vizsgált ágazatokat.
Feljelentést tesznek Márki-Zayék botrányos versenye ügyében
