Terror, ahogy a televízióban láttuk

Néhány éve, különösen a hírtelevíziók megjelenése és azok nemzetközivé válása óta megszokhattuk, hogy a legfontosabb világeseményekről először a tévéből értesülünk. Sőt, néha már hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az nem is létezik, az nem is történt meg, amiről nem láttunk képes tudósítást a képernyőn.

Csontos Csaba
2001. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A terrorakciók sorozatának kitervelője a médiatörténelem legkegyetlenebb és legcinikusabb műsorát rendezte meg. Hátborzongató az az egyébként a nyugati gondolkodásmódot és az amerikai média reflexeit pontosan ismerő tudatosság, amellyel a New York-i Világkereskedelmi Központ két tornyának lerombolását időzítették. Az első rombadöntése után annyi idő telt el, hogy a nagy televíziós társaságok forgatócsoportjai, az élő adás közvetítésére alkalmas műholdas átjátszóautók, az úgynevezett SNG-kocsik a helyszínre érkezzenek és immár egyenes adásban sugározzák a második toronyba becsapódó repülőgép pusztítását. A terroristák agytrösztjének még médiapszichológiához is értenie kellett, hiszen azt is előre kiszámította, micsoda pánik alakulhat ki (és nem csupán az Egyesült Államokban, de a műsort követően a nagyvilágban is) akkor, ha az első sokkból fel sem ocsúdó néző máris hallja a következő, majd az azt követő támadások hírét.
A terrorizmus néhány óra alatt szinte a világ valamennyi televíziójának képernyőjét elfoglalta. Az Amerika elleni összehangolt támadás nem csupán első számú hír volt. Ez volt maga a hír. Az egyéb események eltűntek a képernyőről. Ráadásul az élet most úgy hozta, hogy a valóság jóval brutálisabb és szenzációsabb volt, mint az erőszakról szóló korábbi televíziós műsorok. A televíziók éppen ezért ösztönösen lefékeztek. A szokásos nézettségi verseny nem befolyásolta a szerkesztőket abban, hogy lemondjanak holttestek, avagy az égő tornyokból kiugró emberek bemutatásáról. Néhány napra még a reklámok is eltűntek az amerikai műsorokból. A terroristák nagy nézettséget, ám néhány napig csekély reklámbevételt hoztak a televíziós társaságoknak.
Feltűnő volt, hogy szinte valamennyi televízió, a gazdasági és pénzügyi híreket sugárzó adókhoz hasonlóan, a különböző információkat mozgó felirattal, a tévés szakmában ismert angol kifejezéssel, crawlban igyekezett megjeleníteni. (A pénzügyi hírekre szakosodott tévék a folyamatosan változó, éppen ezért frissítésre szoruló tőzsdei és valutaárfolyamokat szokták így jelezni.) Valamennyi európai ország közszolgálati és kereskedelmi televíziói valahogy reagáltak az eseményekre. Németországban például a két nagy közszolgálati csatorna (ARD, ZDF) folyamatosan kapcsolta a világ minden részén megtalálható tudósítóit. Izgalmas képet mutatott, ahogy a német kereskedelmi csatornák kezelték az eseményeket. Németországban két nagy tulajdonosi kör kezében összpontosulnak a jelentősebb és a kisebb kereskedelmi csatornák. Az RTL család zászlóshajója, az RTL a közszolgálati televíziókhoz hasonló monstre tájékoztatási folyammá változtatta múlt keddi programját. A kistestvérek, az RTL II és a VOX látszólag ugyan nem változtatta meg műsorstruktúráját, ám néhány, különösen habkönnyű programot egészen csütörtökig levettek a kínálatból. A rivális Kirch csoport televíziói viszont sajátos megoldást választottak. A csoporthoz tartozó valamennyi televízió (SAT1, PRO7, Kabel 1) a terrortámadás napján megszüntette saját műsorainak sugárzását és egységesen a szintén Kirch érdekeltségű N24 hírtelevízió képeit továbbította.
Az amerikai média visszafogottsága mellett azt különösen izgalmas volt megfigyelni, miként változtak a hírközlők hangsúlyai. Ebből akár még politikai és az amerikai közvélemény hangulati változását is jelző következtetéseket is le lehetne vonni. Magyarországon csak három komoly amerikai hírcsatornát lehetett fogni a tragédia napjaiban. Ezek közül az egész világon látható CNN az első napokban még a „Támadás Amerika ellen” vezérmondat jegyében sugározta műsorait, majd pénteken az „Amerika gyászol” felirat jelent meg a képernyőkön. A hét végétől azonban „Amerika új háborúja” és a „Háború a terror ellen” állandóan a képernyőn látható feliratai már az ellencsapásra készülődést jelezték. A gazdasági műsorokat Európában sugárzó CNBC helyett néhány napig az ugyancsak NBC érdekeltségébe tartozó MSNBC volt látható. Náluk a hét végén az „Amerika készültségben” volt a címadó felirat. Még ennél is óvatosabb volt az egyébként harsányabb hangvételéről ismert Fox News. A Ruppert Murdoch tulajdonában álló adó „Amerika egységben” feliratával egyszerre utalt a gyászra, a mentésre, az újjáépítésre és válaszcsapások előkészítésére.
A televíziók a múlt keddi, műsorokat is átrendező sokk után néhány nappal lassan visszatértek eredeti műsorstruktúrájukhoz. A normalizálódást jelzi, hogy hétfőtől az amerikai hírtelevíziókban ismét megjelentek a hirdetések. Hiába, a tőzsde is kinyitott, az üzletnek mennie kell, valamiből élni kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.