A bürokrácia miatt hiányzott a radar

Minden bizonnyal nem következett volna be a legalább 118 halálos áldozattal járó repülőgép-tragédia Milánóban, ha a repülőtéren működik az a leszállást segítő radar, amelynek felszereléset bürokratikus okokból évek óta elodázták – adta hírül a La Repubblica című lap. Az eddigi vizsgálati eredmények szerint a Cessna pilótája ugyanis összekeverte a leszállópályákat.

2001. 10. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról tegnap beszámoltunk, a SAS skandináv repülőtársaság gépe hétfőn ütközött össze a milánói Linate repülőtéren egy kisrepülőgéppel, majd a csomagtároló épületének csapódott. A vizsgálatok szerint a Cessna két tilos jelzést is figyelmen kívül hagyott. A szerencsétlenségben életét veszette a SAS gép 104 utasa, hatfős személyzete, a kis gépben négy személy és még legalább négyen, akik a csomagtárolóban dolgoztak.
Tegnap délutánig 106 áldozatot találtak meg a romok között. A feltételezések szerint a lezuhant repülő maradványai között még nyolc, a csomagtároló raktárban pedig még négy, egyelőre eltűntnek nyilvánított dolgozó holtteste van.
– Abszurd, hogy két repülőgép összeütközhessen Európa egyik legfontosabb városában. Szégyenletes, hogy a századforduló Olaszországában ennyire hiányos a repülés biztonsága – nyilatkozta Claudio Scajola olasz belügyminiszter.
A vizsgálat során ugyanis kiderült: bürokratikus okokból a repülőtéren hét éven keresztül nem szereltek fel egy, a landolást segítő radart. A meglévő szerkezetek ugyanis csak az ötven méternél magasabban mozgó légi járműveket képesek követni, ködben pedig az irányítótoronyból a leszállópályák nem láthatók.
– A radar működtetése nem kötelező a linateihez hasonló repülőtereken, de minden bizonynyal jelezte volna, hogy a Cessna irányt tévesztett – nyilatkozták a repülésirányítók. Mint mondták, szerencsétlen véletlen folytán történhetett meg, hogy a helyismerettel nem rendelkező német pilóta éppen egy ködös napon próbálta ki kliensének új Cessnáját, és keverte össze a leszállópályákat.
Tegnap megtalálták a csomagtároló épületének ütközött SAS gép fekete dobozát.

Ferihegy felkészült. A leszállást segítő, úgynevezett gurító radar használata valóban nem kötelező a linateihez hasonló repülőtereken – tudtuk meg a Légiforgalmi és Repülésirányítási Igazgatóságtól. A Ferihegyen ennek ellenére az eljárási rendben meghatározott időjárási körülmények között használnak ilyen készüléket. (G. B.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.