Mint arról tegnap beszámoltunk, a SAS skandináv repülőtársaság gépe hétfőn ütközött össze a milánói Linate repülőtéren egy kisrepülőgéppel, majd a csomagtároló épületének csapódott. A vizsgálatok szerint a Cessna két tilos jelzést is figyelmen kívül hagyott. A szerencsétlenségben életét veszette a SAS gép 104 utasa, hatfős személyzete, a kis gépben négy személy és még legalább négyen, akik a csomagtárolóban dolgoztak.
Tegnap délutánig 106 áldozatot találtak meg a romok között. A feltételezések szerint a lezuhant repülő maradványai között még nyolc, a csomagtároló raktárban pedig még négy, egyelőre eltűntnek nyilvánított dolgozó holtteste van.
– Abszurd, hogy két repülőgép összeütközhessen Európa egyik legfontosabb városában. Szégyenletes, hogy a századforduló Olaszországában ennyire hiányos a repülés biztonsága – nyilatkozta Claudio Scajola olasz belügyminiszter.
A vizsgálat során ugyanis kiderült: bürokratikus okokból a repülőtéren hét éven keresztül nem szereltek fel egy, a landolást segítő radart. A meglévő szerkezetek ugyanis csak az ötven méternél magasabban mozgó légi járműveket képesek követni, ködben pedig az irányítótoronyból a leszállópályák nem láthatók.
– A radar működtetése nem kötelező a linateihez hasonló repülőtereken, de minden bizonynyal jelezte volna, hogy a Cessna irányt tévesztett – nyilatkozták a repülésirányítók. Mint mondták, szerencsétlen véletlen folytán történhetett meg, hogy a helyismerettel nem rendelkező német pilóta éppen egy ködös napon próbálta ki kliensének új Cessnáját, és keverte össze a leszállópályákat.
Tegnap megtalálták a csomagtároló épületének ütközött SAS gép fekete dobozát.
Ferihegy felkészült. A leszállást segítő, úgynevezett gurító radar használata valóban nem kötelező a linateihez hasonló repülőtereken – tudtuk meg a Légiforgalmi és Repülésirányítási Igazgatóságtól. A Ferihegyen ennek ellenére az eljárási rendben meghatározott időjárási körülmények között használnak ilyen készüléket. (G. B.)
Magyar Péter egy újságíró kezére csapta a kocsiajtót - videó