Lapunk értesülése szerint a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium elfogadta azt a pályázati tervet, amelyet a Szajol–Lőkösháza közötti 120 kilométer hosszú vasútvonal felújításáról készített a MÁV Rt. A 68 milliárd forint költségvetésű tervhez ISPA-forrásokat kíván igénybe venni a MÁV. Amennyiben az anyagot véglegesítik, a közlekedési tárca legkésőbb a jövő év elején elküldi a pályázatot az Európai Unióhoz – tudtuk meg. Ez lesz a negyedik pályázat, amelyben hazánk vasúti infrastruktúra fejlesztéséhez igényel ISPA-forrást. Amennyiben ezt Brüsszelben jóváhagyják, a vasútra felhasználható keret teljessé válik.
Mint ismeretes: Magyarország eddig három vasúti fővonal rehabilitációjához igényelt és kapott ISPA- pénzeket: a MÁV ennek keretében – Budapest–Hegyeshalom II. ütem, Vecsés–Szolnok, Zalalövő–Boba – 2007-ig 190 millió eurót használna fel a munkálatokhoz. Az unió előírásai szerint a másik 190 millió eurót a MÁV-nak, illetve az államnak kell előteremtenie. Összességében a vasút 2007-ig százmilliárdot költhet a három vonal felújítására. A IV. és az V. páneurópai vasúti folyosó hazánkra eső szakasza a Szajol– Lőkösháza vonal felújításával válik a kor követelményeinek megfelelő színvonalúvá, így 2007-től 22,5 tonna tengelyterhelés mellett 120-160 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok a két legforgalmasabb tranzitútvonalunkon.
Amennyiben az EU kedvező döntést hoz a negyedik pályázatról is, 2003-ban kezdhetnének hozzá a munkálatokhoz Szajol és Lőkösháza között. Mint azt Molnár Richárdtól, a MÁV Rt. kiemelt projektirodájának helyettes vezetőjétől megtudtuk, a 68 milliárd forintos beruházás során megépítenék a hiányzó második vágányt Békéscsabáig, a meglévő síneket kicserélik és valamennyi állomást nagy sebességre alkalmas peronnal és utasforgalmi rendszerrel látnak el. A vonal mintegy ötven kilométeres szakaszán 160-ra emelik a legnagyobb sebességet, ezzel, valamint a lassújelek megszüntetésével jelentősen csökkennek majd a menetidők. Az átépítés egyik legfontosabb eleme az új biztosítórendszer kiépítése, amelyet Európa valamennyi vasúttársasága használ a jövőben, lehetővé téve a gyors nemzetközi forgalmat. A jövőben ugyanis az egységes vonatbefolyásoló rendszerhez – ETCS – igazítják a vontató járművek biztonsági berendezéseit, így a mozdonyok a határokat átlépve is továbbíthatják a személy- és tehervonatokat. Az ETCS kiépítése Budapest és Lőkösháza között 11 milliárd forintba kerül.
A MÁV 35 millió eurós hitelmegállapodást ír alá a héten az EUROFIMA-val, a pénzt pedig vasúti vontató járművek felújítására fordítják. Sárdi Jenő, a MÁV gépészeti igazgatóságának helyettes vezetője lapunknak elmondta, hogy jelenleg ezer üzemképes vontató járművel rendelkeznek, a mozdonyokon 10-12 éves szolgálatot követően a legtöbb alkatrészt fel kell újítani, illetve ki kell cserélni. A nyolcmilliárd forintos hitel idén 100-120 dízel- és villanymozdony felújítását fedezi. Az átépítések és a beszerzések mellett leselejtezik az állomány egy részét, 2006-ban a vasúttársaság 900-950 üzemképes járművel rendelkezik majd.
Tegnap kezdődött Balatonbogláron a MÁV harmadik humánkonferenciája. Itt Kazatsay Zoltán, a közlekedési és vízügyi tárca helyettes államtitkára lapunk érdeklődésére azt mondta: a vasúttársaság szervezeti és pénzügyi előkészületei egyértelműen azt mutatják, hogy az Európai Unió követelményei nem érik majd felkészületlenül a MÁV-ot, a közeljövő legfontosabb feladata, a szervezeti átalakulás pedig kifejezetten a modernizálást szolgálja. – Három év múlva egy olyan MÁV-val találkozik az unió, amely megállja a helyét az új piaci rendszerben – fogalmazott az államtitkár.
Arra a kérdésünkre, hogy készül-e a jelenlegieknél ismert nagyobb összegű hitel felvételére a MÁV Rt., Péter Mihály vezérigazgató-helyettes azt válaszolta, hogy 2010-ig elképzelhető, hiszen az új beruházások százmilliárdokat igényelnek, rövidebb távon viszont kizárta nagyobb összegű hitelek felvételét.
Péter Mihály arról beszélt a tanácskozáson, hogy a MÁV megőrzi stabilitását, továbbra is garantálja dolgozói anyagi megbecsülését, és a jövőben újabb juttatásokra is számíthatnak a vasúttársaság alkalmazottai. Hozzáfűzte: a vasútreform némi megtorpanása nem magyar sajátosság, ezekben az években Európa csaknem minden országában újragondolják a vasúttársaságok a szervezeti változások mikéntjént.
Új kihívásokkal kell szembenéznie a MÁV-nak, kemény döntések várhatók 2006-ig, a reform befejezéséig – közölte Péter Mihály. A vezérigazgató-helyettes lapunknak elmondta: a személyszállítás és az árufuvarozás szervezeti különválásával egy időben csökken a dolgozói létszám, a jelenlegi ugyanis hosszú távon nem tartható. Péter Mihály cáfolta, hogy megakadtak a VDDSZ-szel folyó tárgyalások. Elmondta: a múlt pénteken több, a munkaügyi kapcsolatokat érintő ügyben megtörtént a megállapodás ratifikálása. Ma pedig az aláírásokra is sor kerül. Ez utóbbit Bajnai Gábor vezérigazgató-helyettes is megerősítette, emlékeztetve, hogy a vasutas szakszervezetekkel nem külön-külön, hanem együtt tárgyalnak.
Vége a kora őszi idillnek: csapadék és viharos szél zúdul ránk
