Átfogó reform előtt áll a MÁV

A héten 35 millió eurós hitelmegállapodást ír alá a MÁV az EUROFIMA-val – értesült a Magyar Nemzet –, ugyanakkor az eddigi három mellett a jövő év elején egy negyedik tendert is benyújt Brüsszelnek uniós korszerűsítési támogatásokra pályázva.

Munkatársunktól
2001. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk értesülése szerint a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium elfogadta azt a pályázati tervet, amelyet a Szajol–Lőkösháza közötti 120 kilométer hosszú vasútvonal felújításáról készített a MÁV Rt. A 68 milliárd forint költségvetésű tervhez ISPA-forrásokat kíván igénybe venni a MÁV. Amennyiben az anyagot véglegesítik, a közlekedési tárca legkésőbb a jövő év elején elküldi a pályázatot az Európai Unióhoz – tudtuk meg. Ez lesz a negyedik pályázat, amelyben hazánk vasúti infrastruktúra fejlesztéséhez igényel ISPA-forrást. Amennyiben ezt Brüsszelben jóváhagyják, a vasútra felhasználható keret teljessé válik.
Mint ismeretes: Magyarország eddig három vasúti fővonal rehabilitációjához igényelt és kapott ISPA- pénzeket: a MÁV ennek keretében – Budapest–Hegyeshalom II. ütem, Vecsés–Szolnok, Zalalövő–Boba – 2007-ig 190 millió eurót használna fel a munkálatokhoz. Az unió előírásai szerint a másik 190 millió eurót a MÁV-nak, illetve az államnak kell előteremtenie. Összességében a vasút 2007-ig százmilliárdot költhet a három vonal felújítására. A IV. és az V. páneurópai vasúti folyosó hazánkra eső szakasza a Szajol– Lőkösháza vonal felújításával válik a kor követelményeinek megfelelő színvonalúvá, így 2007-től 22,5 tonna tengelyterhelés mellett 120-160 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok a két legforgalmasabb tranzitútvonalunkon.
Amennyiben az EU kedvező döntést hoz a negyedik pályázatról is, 2003-ban kezdhetnének hozzá a munkálatokhoz Szajol és Lőkösháza között. Mint azt Molnár Richárdtól, a MÁV Rt. kiemelt projektirodájának helyettes vezetőjétől megtudtuk, a 68 milliárd forintos beruházás során megépítenék a hiányzó második vágányt Békéscsabáig, a meglévő síneket kicserélik és valamennyi állomást nagy sebességre alkalmas peronnal és utasforgalmi rendszerrel látnak el. A vonal mintegy ötven kilométeres szakaszán 160-ra emelik a legnagyobb sebességet, ezzel, valamint a lassújelek megszüntetésével jelentősen csökkennek majd a menetidők. Az átépítés egyik legfontosabb eleme az új biztosítórendszer kiépítése, amelyet Európa valamennyi vasúttársasága használ a jövőben, lehetővé téve a gyors nemzetközi forgalmat. A jövőben ugyanis az egységes vonatbefolyásoló rendszerhez – ETCS – igazítják a vontató járművek biztonsági berendezéseit, így a mozdonyok a határokat átlépve is továbbíthatják a személy- és tehervonatokat. Az ETCS kiépítése Budapest és Lőkösháza között 11 milliárd forintba kerül.
A MÁV 35 millió eurós hitelmegállapodást ír alá a héten az EUROFIMA-val, a pénzt pedig vasúti vontató járművek felújítására fordítják. Sárdi Jenő, a MÁV gépészeti igazgatóságának helyettes vezetője lapunknak elmondta, hogy jelenleg ezer üzemképes vontató járművel rendelkeznek, a mozdonyokon 10-12 éves szolgálatot követően a legtöbb alkatrészt fel kell újítani, illetve ki kell cserélni. A nyolcmilliárd forintos hitel idén 100-120 dízel- és villanymozdony felújítását fedezi. Az átépítések és a beszerzések mellett leselejtezik az állomány egy részét, 2006-ban a vasúttársaság 900-950 üzemképes járművel rendelkezik majd.
Tegnap kezdődött Balatonbogláron a MÁV harmadik humánkonferenciája. Itt Kazatsay Zoltán, a közlekedési és vízügyi tárca helyettes államtitkára lapunk érdeklődésére azt mondta: a vasúttársaság szervezeti és pénzügyi előkészületei egyértelműen azt mutatják, hogy az Európai Unió követelményei nem érik majd felkészületlenül a MÁV-ot, a közeljövő legfontosabb feladata, a szervezeti átalakulás pedig kifejezetten a modernizálást szolgálja. – Három év múlva egy olyan MÁV-val találkozik az unió, amely megállja a helyét az új piaci rendszerben – fogalmazott az államtitkár.
Arra a kérdésünkre, hogy készül-e a jelenlegieknél ismert nagyobb összegű hitel felvételére a MÁV Rt., Péter Mihály vezérigazgató-helyettes azt válaszolta, hogy 2010-ig elképzelhető, hiszen az új beruházások százmilliárdokat igényelnek, rövidebb távon viszont kizárta nagyobb összegű hitelek felvételét.
Péter Mihály arról beszélt a tanácskozáson, hogy a MÁV megőrzi stabilitását, továbbra is garantálja dolgozói anyagi megbecsülését, és a jövőben újabb juttatásokra is számíthatnak a vasúttársaság alkalmazottai. Hozzáfűzte: a vasútreform némi megtorpanása nem magyar sajátosság, ezekben az években Európa csaknem minden országában újragondolják a vasúttársaságok a szervezeti változások mikéntjént.
Új kihívásokkal kell szembenéznie a MÁV-nak, kemény döntések várhatók 2006-ig, a reform befejezéséig – közölte Péter Mihály. A vezérigazgató-helyettes lapunknak elmondta: a személyszállítás és az árufuvarozás szervezeti különválásával egy időben csökken a dolgozói létszám, a jelenlegi ugyanis hosszú távon nem tartható. Péter Mihály cáfolta, hogy megakadtak a VDDSZ-szel folyó tárgyalások. Elmondta: a múlt pénteken több, a munkaügyi kapcsolatokat érintő ügyben megtörtént a megállapodás ratifikálása. Ma pedig az aláírásokra is sor kerül. Ez utóbbit Bajnai Gábor vezérigazgató-helyettes is megerősítette, emlékeztetve, hogy a vasutas szakszervezetekkel nem külön-külön, hanem együtt tárgyalnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.