Az első humanisták királyaink udvarában

Szepesi Attila
2001. 10. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon Nagy Lajos király, utána pedig Luxemburgi Zsigmond magyar király és német-római császár itáliai kapcsolatai készítették elő az új eszmék és a görög-latin kultúra emlékeit középpontba állító humanista és reneszánsz áramlatok hazai meggyökerezését.
Ebből az időből datálódik a Kolozsvári testvérek szobrászata, a híres váradi Szent László-szobor, továbbá a korszak európai rangú remekműve, a Képes Krónika, mely 1358-ban készült.
Számolatlan itáliai család telepedett meg Budán. Közülük kiemelkedik Pipo Scolari – akit szoktak Pipo Spanoként és Ozorai Pipoként is emlegetni –, Zsigmond kiemelkedő hadvezére, akinek szép szobra a szegedi dóm tőszomszédságában, a Nemzeti Pantheonban áll. Ő hívta meg Budára Manetto Ammannatinit, az 1384 és 1450 között élt és működött híres építész-, ács- és műasztalosmestert, aki várak, kastélyok és templomok építkezését, illetve az új kor új ízlésének megfelelő díszítését tervezte, illetve végezte. A történészek úgy tudják, hogy a neves építész hívta Budára és pártfogolta a több esztendeig nálunk tevékenykedett nagy festőt, Masolino da Ponicalét (1383–1440), akinek Magyarországon készített remekléseiről sajnos főként csak beszámolók ismeretesek. Táblaképek mellett freskókat is festhetett nálunk a nagyszerű Masolino, melyek azonban történelmünk viharainak estek áldozatául.
Zsigmond király figyelme, ahogy azt a tudós Tarnóc Márton gyanítja, főként a konstanzi zsinat (1414–1418) után fordult a modern műveltség bajnokai, a humanizmus képviselői felé, akik – nyilván a király gazdagságát és közismert mecénási hajlamait ismerve – gyakran ajánlották neki újabb és újabb műveiket. A gáláns uralkodó, aki Budán, kedves magyarjai társaságában érezte igazán otthon magát, szolgálatába fogadta a konstantinápolyi származású görög tudóst, Manuel Khrüszoloraszt (1355–1415), és a neves itáliai humanistát, Pier Paolo Vergeriót (1370–1444). Mindkét kitűnő szellem budai tevékenysége meghatározó jelentőségű volt az új eszmék meggyökereztetésében a „barbár” Duna-parton.
Vergerio korának egyik legsokoldalúbb elméje: doktora az egyházi és a világi jognak, a hét szabad művészetnek, de az orvostudománynak is. Természetesen ismerője az antik kultúrának és a kortárs humanista irodalomnak. Írt bölcseleti, történeti, de pedagógiai munkákat is. De ingenuis moribus ac liberalibus studiis (A nemesi származású gyermekek neveléséről) címmel írott munkája korszakalkotó jelentőségű. Írt továbbá egy – azóta sajnos elveszett – könyvet Zsigmond királyról (De gestis Sigismundi regis Pannoniae), mely műből – a szokásos tirádák levonása után is – nyilván érdekes dolgokat tudhatnánk meg kései középkorunk, kora reneszánszunk e sokat vitatott uralkodójáról.
Ugyancsak a XV. század nevezetes szelleme volt az első magyar humanistaként számon tartott Vitéz János (1408–
1472) is. A Kőrös megyei nemesi famíliából származó ifjú alighanem Zágrábban szerezhette alapfokú ismereteit, később pedig a bécsi egyetem hallgatója volt. Az is sejthető – bár igazolni eddig senkinek sem sikerült – , hogy a kitűnő elme Itáliában is tanulhatott. Nagy hatással voltak rá a nálunk tevékenykedő olasz humanisták: Francesco Filelfo és Pogio Bracciolini, mindenekelőtt azonban az említett Pier Paolo Vergerio.
Vitéz Jánosnak, a magyar humanizmus atyjának sokoldalú és áldásos tevékenysége, miként az köztudomású, híd volt két korszak között: átvezet Mátyás uralma, vagyis a magyarországi érett reneszánsz fénykorába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.