Elemzik a panaszokat a fogyasztóvédelemnél

Az elmúlt években országos szinten egyre emelkedik a fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez beérkezett panaszok száma, ezek kivizsgálása kimeríti a szervezet kapacitását, ezért az eljárások sokszor hiányosak. A panaszok jelentős része nem is tartozik a fogyasztóvédelem hatáskörébe. A mai rendszerben a hivatal nem eléggé hatékony, a panaszosok többsége pedig elégedetlen. A Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség éppen ezért újszerű gyakorlatot szeretne bevezetni a közeljövőben. A tervek szerint a nem hatáskörükbe tartozó ügyeket civil szervezetek bevonásával oldanák meg.

Tar Zsuzsanna
2001. 10. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fogyasztóvédelemhez beérkezett – egyre emelkedő számú – panasz kivizsgálása jelentős mértékben lefedi a fogyasztóvédelem kapacitását, ezért alig marad idő az átfogó, szúrópróbaszerű ellenőrzéseket megtervezni és elvégezni – közölte Bobál Pál, a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség igazgatója. Mint mondta: hivataluk 16 főből áll, közülük tíz munkatárs vizsgálja és intézi a benyújtott panaszokat. A kifogásokkal élő fogyasztók ügyét a hivatalnak 30 napon belül ki kell vizsgálnia, és annak eredményéről értesítenie kell az érintetteket. Amennyiben a panasz nem tartozik hatáskörükbe, az ügyet továbbítják az illetékes szervekhez. – Az ügyek jelentős részénél azonban nincs konkrét illetékes szerv, ezekkel is nekünk kell foglalkoznunk, így jelentős aránytalanságok alakulnak ki a hivatal munkájában – fogalmazott az igazgató. Hozzátette: a jelenlegi rendszerben az állami apparátus nem eléggé hatékony, a panaszosok többsége pedig elégedetlen. Éppen ezért a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség úgy döntött, hogy a fogyasztók érdekében új módszert vezet be az illetékességébe nem tartozó, ám határozatot vagy vizsgálatot mindenképpen igénylő ügyek megoldására.
A javaslattal ésszerűen csökkenthetők a hivatalok terhei, és az ügyekben eljáró bíróságok munkája. Az elképzelés szerint civil szervezeteket vonnának be a panaszok kivizsgálásába. A fogyasztók úgy kaphatnának a hatóság vagy az önkormányzatok hatáskörébe nem tartozó ügyükben orvoslást és jogi tanácsadást, ha ideiglenesen – vagy akár hosszabb időre – tagdíjat vagy megbízási díjat fizetnek a munkába bevont civil szervezetnek. A díjak várhatóan nem lesznek magasak, hiszen a kezdeményezés nem profitorientált. Bobál szerint külföldön már sikeresen működik ez a gyakorlat.
Az intézmény vezetője elmondta: változtatnak a Pest megyei hivatal panaszügyeinek kezelési módján is. A közelmúltban két szakembert alkalmaztak, október elsejétől feladatuk a bejelentett panaszok hatáskör és tárgy szerinti elemzése. A szakemberek háromhavonta összegzést készítenek, ami alapján kiszűrhető, melyek azok a területek, ahol leginkább felhalmozódtak a panaszok. A megyei fogyasztóvédelem vizsgálatait az adott területekre összpontosítja majd, és ezekre a területekre tesz vizsgálati javaslatot a főfelügyelőségnek is. Elkészítenek egy öszszegző éves jelentést is, amelynek alapján kiderül, melyek azok a pontok, ahol a nyolcvanas években megalkotott – mára sok tekintetben elavult – panasztörvény módosítása szükséges.

A Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez tavaly összesen 1807 ügyfél fordult többek között tájékoztatásért, ebből 755 esetben panaszbejelentést tettek, amelyek közül 451 volt jogos és elintézett panasz, más hatóságoknak a hivatal 47 ügyet adott át. Az idei első fél évben a megyei felügyelőséghez 1251 esetben fordultak, ebből 394 panaszbejelentés volt, 242 esetben jogos és elintézett volt a panasz, a nem a hivatal hatáskörébe tartozó 37 ügyet más hatóságoknak adták át. Országos szinten a tavalyi évben összesen 37 550 ügyfél kért tanácsot a fogyasztóvédelemtől, ebből 7319 panasz volt jogos, a más hatóságokhoz átadott ügyek száma pedig 881 volt. Az idei első fél évben a főfelügyelőség adatai szerint a hivatalhoz mintegy 14 ezer ügyfél fordult különböző igényekkel. A legtöbb panasz tavaly és az idei fél évben mind megyei, mind országos szinten a kiskereskedések fogyasztási cikkei – például ajándék, cipő – miatt, míg a legkevesebb a kereskedelmi szálláshelyek szolgáltatásai miatt érkezett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.