A fogyasztóvédelemhez beérkezett – egyre emelkedő számú – panasz kivizsgálása jelentős mértékben lefedi a fogyasztóvédelem kapacitását, ezért alig marad idő az átfogó, szúrópróbaszerű ellenőrzéseket megtervezni és elvégezni – közölte Bobál Pál, a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség igazgatója. Mint mondta: hivataluk 16 főből áll, közülük tíz munkatárs vizsgálja és intézi a benyújtott panaszokat. A kifogásokkal élő fogyasztók ügyét a hivatalnak 30 napon belül ki kell vizsgálnia, és annak eredményéről értesítenie kell az érintetteket. Amennyiben a panasz nem tartozik hatáskörükbe, az ügyet továbbítják az illetékes szervekhez. – Az ügyek jelentős részénél azonban nincs konkrét illetékes szerv, ezekkel is nekünk kell foglalkoznunk, így jelentős aránytalanságok alakulnak ki a hivatal munkájában – fogalmazott az igazgató. Hozzátette: a jelenlegi rendszerben az állami apparátus nem eléggé hatékony, a panaszosok többsége pedig elégedetlen. Éppen ezért a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség úgy döntött, hogy a fogyasztók érdekében új módszert vezet be az illetékességébe nem tartozó, ám határozatot vagy vizsgálatot mindenképpen igénylő ügyek megoldására.
A javaslattal ésszerűen csökkenthetők a hivatalok terhei, és az ügyekben eljáró bíróságok munkája. Az elképzelés szerint civil szervezeteket vonnának be a panaszok kivizsgálásába. A fogyasztók úgy kaphatnának a hatóság vagy az önkormányzatok hatáskörébe nem tartozó ügyükben orvoslást és jogi tanácsadást, ha ideiglenesen – vagy akár hosszabb időre – tagdíjat vagy megbízási díjat fizetnek a munkába bevont civil szervezetnek. A díjak várhatóan nem lesznek magasak, hiszen a kezdeményezés nem profitorientált. Bobál szerint külföldön már sikeresen működik ez a gyakorlat.
Az intézmény vezetője elmondta: változtatnak a Pest megyei hivatal panaszügyeinek kezelési módján is. A közelmúltban két szakembert alkalmaztak, október elsejétől feladatuk a bejelentett panaszok hatáskör és tárgy szerinti elemzése. A szakemberek háromhavonta összegzést készítenek, ami alapján kiszűrhető, melyek azok a területek, ahol leginkább felhalmozódtak a panaszok. A megyei fogyasztóvédelem vizsgálatait az adott területekre összpontosítja majd, és ezekre a területekre tesz vizsgálati javaslatot a főfelügyelőségnek is. Elkészítenek egy öszszegző éves jelentést is, amelynek alapján kiderül, melyek azok a pontok, ahol a nyolcvanas években megalkotott – mára sok tekintetben elavult – panasztörvény módosítása szükséges.
A Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez tavaly összesen 1807 ügyfél fordult többek között tájékoztatásért, ebből 755 esetben panaszbejelentést tettek, amelyek közül 451 volt jogos és elintézett panasz, más hatóságoknak a hivatal 47 ügyet adott át. Az idei első fél évben a megyei felügyelőséghez 1251 esetben fordultak, ebből 394 panaszbejelentés volt, 242 esetben jogos és elintézett volt a panasz, a nem a hivatal hatáskörébe tartozó 37 ügyet más hatóságoknak adták át. Országos szinten a tavalyi évben összesen 37 550 ügyfél kért tanácsot a fogyasztóvédelemtől, ebből 7319 panasz volt jogos, a más hatóságokhoz átadott ügyek száma pedig 881 volt. Az idei első fél évben a főfelügyelőség adatai szerint a hivatalhoz mintegy 14 ezer ügyfél fordult különböző igényekkel. A legtöbb panasz tavaly és az idei fél évben mind megyei, mind országos szinten a kiskereskedések fogyasztási cikkei – például ajándék, cipő – miatt, míg a legkevesebb a kereskedelmi szálláshelyek szolgáltatásai miatt érkezett.
Lázár János a Harcosok Klubja edzőtáborában: Nincs csodafegyver, nincs felmentő sereg + videó
