Félig korszerű gépjárműpark

Az elmúlt években folyamatosan javult a fővárosban közlekedő gépjárművek műszaki színvonala, az átlagéletkor pedig a korábbi 13-14 éves szintről 10,5 évre csökkent. A hatszázezer nyilvántartott járműnek közel fele számít korszerű típusnak, ezek szabályozott keverékképzésű motorral szereltek, ugyanakkor a szimpla forgalmi ellenőrzések során lényegesen több autó akad fenn a rostán, mint a vizsgáztató műhelyekben.

Putsay Gábor
2001. 10. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten évente 260 ezer járművön végzik el a hatósági vizsgát, 320-350 ezer autón pedig a környezetvédelmi méréseket – tudtuk meg Pál Sándortól, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet osztályvezetőjétől. A gépjárműállomány folyamatos cseréjének egyik eredménye, hogy egyre több jármű rendelkezik szabályozott keverékképzésű motorral. Számuk ma a fővárosban közel 300 000-re tehető – mondja a szakember. Ugyanakkor még nagyon sok kétütemű autó rója az utakat, a közeljövőben megjelenő rendeletek sem tiltják majd ezek közlekedését, ám néhány szigorítást bevezetnek. Így például 2005. január 1-jétől csak azok a kétütemű autók maradhatnak forgalomban, amelyeket ellátják katalizátorral. Az állomány tekintélyes részét még napjainkban is a volt szocialista országokból származó típusok képviselik. A hatályban lévő rendeletek szerint ezek mindaddig forgalomban maradhatnak, ameddig a műszaki és környezetvédelmi előírásoknak megfelelnek. A 20-25 éves Ladával vagy Skodával rendelkezőknek például egyre több pénzt kell költeniük az üzemben tartásra.
Megtudtuk: a teherautók műszaki színvonala is folyamatosan javul. Az idős tehergépkocsikra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hasonló korú személyautókra. A váratlan közúti műszaki és környezetvédelmi ellenőrzések adatai ugyanakkor azt mutatják, hogy a gépjárművek hétköznapi használata során jelentős „hiányok” derülnek ki, minden kategóriában. Tavaly a fővárosban 27 400 járműnél végeztek el például rutinszerű környezetvédelmi ellenőrzést, ebből 2650 esetben az autók által kibocsátott korom, szén-monoxid, szén-dioxid és szénhidrogén mennyisége jóval a megengedett határérték felett volt. A környezetvédelmi igazolólappal kapcsolatban – lejárt, vagy érvénytelen volt, vagy a tulajdonos egyáltalán nem rendelkezett ilyen okmánnyal – 1030 esetben találtak az ellenőrök kivetnivalót, 2600 gépjármű-tulajdonosnak, illetve üzemeltetőnek bevonta a rendőr a forgalmiját.
A Fővárosi Közlekedési Felügyelet a Közlekedési és Vízügyi Minisztériummal és a Környezetvédelmi Minisztériummal együtt szervezte azt a szeptemberi közúti akciót, amelynek során öt nap alatt 986 járművet ellenőriztek a legkorszerűbb műszerekkel felszerelt gépkocsikkal – mondta el lapunknak Vígh Gusztáv, a közúti ellenőrzési csoport vezetője. A hatóságok 270 esetben találtak hiányt, azaz a jármű károsanyag-kibocsátási mutatói nem voltak megfelelők. Hatvanhét esetben figyelmeztették a tulajdonost, húsz gépjárműfenntartónak pedig bevonták környezetvédelmi igazolólapját, mivel a jármű a környezetvédelmi rendelet kitételeinek ugyan megfelelt, de a gyár által megadott határértékeket már nem teljesítette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.