Budapesten évente 260 ezer járművön végzik el a hatósági vizsgát, 320-350 ezer autón pedig a környezetvédelmi méréseket – tudtuk meg Pál Sándortól, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet osztályvezetőjétől. A gépjárműállomány folyamatos cseréjének egyik eredménye, hogy egyre több jármű rendelkezik szabályozott keverékképzésű motorral. Számuk ma a fővárosban közel 300 000-re tehető – mondja a szakember. Ugyanakkor még nagyon sok kétütemű autó rója az utakat, a közeljövőben megjelenő rendeletek sem tiltják majd ezek közlekedését, ám néhány szigorítást bevezetnek. Így például 2005. január 1-jétől csak azok a kétütemű autók maradhatnak forgalomban, amelyeket ellátják katalizátorral. Az állomány tekintélyes részét még napjainkban is a volt szocialista országokból származó típusok képviselik. A hatályban lévő rendeletek szerint ezek mindaddig forgalomban maradhatnak, ameddig a műszaki és környezetvédelmi előírásoknak megfelelnek. A 20-25 éves Ladával vagy Skodával rendelkezőknek például egyre több pénzt kell költeniük az üzemben tartásra.
Megtudtuk: a teherautók műszaki színvonala is folyamatosan javul. Az idős tehergépkocsikra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hasonló korú személyautókra. A váratlan közúti műszaki és környezetvédelmi ellenőrzések adatai ugyanakkor azt mutatják, hogy a gépjárművek hétköznapi használata során jelentős „hiányok” derülnek ki, minden kategóriában. Tavaly a fővárosban 27 400 járműnél végeztek el például rutinszerű környezetvédelmi ellenőrzést, ebből 2650 esetben az autók által kibocsátott korom, szén-monoxid, szén-dioxid és szénhidrogén mennyisége jóval a megengedett határérték felett volt. A környezetvédelmi igazolólappal kapcsolatban – lejárt, vagy érvénytelen volt, vagy a tulajdonos egyáltalán nem rendelkezett ilyen okmánnyal – 1030 esetben találtak az ellenőrök kivetnivalót, 2600 gépjármű-tulajdonosnak, illetve üzemeltetőnek bevonta a rendőr a forgalmiját.
A Fővárosi Közlekedési Felügyelet a Közlekedési és Vízügyi Minisztériummal és a Környezetvédelmi Minisztériummal együtt szervezte azt a szeptemberi közúti akciót, amelynek során öt nap alatt 986 járművet ellenőriztek a legkorszerűbb műszerekkel felszerelt gépkocsikkal – mondta el lapunknak Vígh Gusztáv, a közúti ellenőrzési csoport vezetője. A hatóságok 270 esetben találtak hiányt, azaz a jármű károsanyag-kibocsátási mutatói nem voltak megfelelők. Hatvanhét esetben figyelmeztették a tulajdonost, húsz gépjárműfenntartónak pedig bevonták környezetvédelmi igazolólapját, mivel a jármű a környezetvédelmi rendelet kitételeinek ugyan megfelelt, de a gyár által megadott határértékeket már nem teljesítette.
Fucsovics Márton széttörte az ütőjét, álom maradt a Davis-kupa-világdöntő
