A cégtől kifizetetlen üzemanyagszámlák miatt a BP olajtársaság már a kerozint is megtagadta. A Swissair közleménye szerint a cég „intenzív tárgyalásokban áll a bankokkal” a járatok további üzemeltetésének biztosítása végett.
A társaság szóvivője tegnap azt mondta: nem felel meg a valóságnak, hogy a Swissair beszüntette működését. Elismerte, „néhány járattal problémák vannak”. A cég bejelentette, két repülőgépét Londonban tegnap lefoglalták, s „más országokban is több Swissair-gépet zároltak”.
Az amerikai terrortámadások előtt is már súlyos fizetési nehézségekkel küszködő céget a példátlan merényletsorozat utóhatásai gyakorlatilag a padlóra küldték, és a héten már nem tudott eleget tenni a 49,5 százalékos tulajdonában lévő belga Sabenával szembeni tőkejuttatási kötelezettségének sem. A svájci cégnek két főhitelezője, a UBS és a Credit Suisse bankcsoport a minap pénzügyi mentőövet dobott; 250 millió svájci frank készenléti hitelt adtak a Swissairnek, s 260 millió frankért megveszik a Crossair regionális leányvállat 70 százalékát. A Swissair tavaly 2,9 milliárd frank veszteséget termelt, adóssága a legutóbbi jelentések szerint 17 milliárd frank. A cég részvényeit a héten felfüggesztették a zürichi tőzsdén.
n
Budapest és Zürich között naponta öt járat közlekedik, ezeket közösen üzemelteti a Malév és a Swissair. Az öt repülőgépből hármat a Malév, kettőt a Swissair tart fenn. Mint azt Danks Emesétől, a Malév szóvivőjétől megtudtuk, a két Swissair-gép leállása esetén a Malév a kapacitásához mérten tud eleget tenni az utasforgalmi igényeknek, ha a svájci cég válsága sokáig elhúzódik, nagyobb gépeket állítanak forgalomba a két város között. Ez történt tegnap is, amikor Zürichben rekedt a Swissair budapesti, Budapesten pedig egy zürichi járata. A száz utast a Malév hozta haza.
***
A Swissair rövid története 1931. március 26.: A Balair és az Ad Astra Aero fúziójából létrejött a Swissair. 1947.: Elindította hosszú távú járatait. 1950.: A svájci légi közlekedési törvényben monopóliumot kap. 1990.: Tíz százalékra növeli részesedését az AUA osztrák légicégben. 1991.: Átveszi a Crossair légitársaság többségét. 1995.: Átveszi a Sabena légitársaság 49,5 százalékos részét. 1997.: A konszern felveszi a SAirGroup nevet, s terjeszkedésbe kezd. 1998.: A Swissair, a Sabena, az AUA, valamint francia, olasz, lengyel és portugál társaságok részvételével létrejön a Qualiflyer Group szövetség. 1998.: A légi közlekedési törvény 2008-tól megvonja a monopóliumot. 2001. január: A belga állam szanálási tervet indít a csőd fenyegette Sabena megmentésére. 2001. április 2.: A 70 év legrosszabb mérlege: 2,88 milliárd frank veszteség. 2001. április: Az SAirGroup Swissair Group lesz, egymilliárd frank hitelhez jut. 2001. június: A Swissair AOM/Air Liberté francia leánycége csődöt jelent. 2001. július 12.: Elkészül a szanálási terv. 2001. szeptember 28.: A cég tönk szélén áll, adóssága 15 milliárd frank. 2001. október 1.: Svájci nagybankok átveszik a Swissairt, beleolvad saját, Crossair nevű leányvállalatába. 2001. október 2.: A Swissair átmenetileg leállítja a repülést. (MTI)
Hol maradt a logika? Guardiola most nagyon elszámolhatta magát
