Két hete Medgyessy Péter arra szólította fel Orbán Viktor miniszterelnököt és Demszky Gábor főpolgármestert, hogy Budapest mondjon le az olimpiai pályázatról New York javára. Eszement ötlet, még az MSZP-vel jobb híján összesimuló Demszky sem reagált rá. Ezúttal Vajda Pál szegfűs főpolgármester-helyettes riogat mindenkit, mondván, a három évtizedre tervezett városfejlesztési koncepciót kellene tíz esztendő alatt végrehajtani. Az általa megrendelt és a Népszabadságban publikált szakértői számítások szerint ez a sport- és egyéb létesítmények építési költsége nélkül is kétezermilliárd forintba kerülne. Hogy teljes legyen a demagógia, az arányok érzékeltetésére hozzáteszi a cikk szerzője: az összeg több, mint amennyi a mezőgazdaság és az egészségügy felzárkóztatásához szükséges lenne.
Rémisztő adatok, s ha valósak lennének, valóban el kellene gondolkodnunk, érdemes-e ilyen összevetések esetén a nyári játékokra pályázni. Csakhogy a kétezermilliárdba többnyire olyan vágyálmok kerültek, amelyek nélkül hibátlanul megrendezhető lenne az olimpia. A tíz kiemelt közlekedésfejlesztési elképzelés között megtaláljuk az ebben a formában haszontalannak tűnő négyes metrót, a még papíron sem létező ötös metrót, továbbá három Duna-hídat, az 56-os villamos gyorsvasúttá fejlesztését. Egy igazi gyöngyszem is felbukkan a javaslatok között: a Pesthidegkutat Óbudával összekötő alagút ábrándja, amelyről halvány elképzelésem sincs, miért nélkülözhetetlen az olimpiához.
Szép kis lista, különösen annak ismeretében, hogy a játékok lehetséges helyszíneire, elsősorban az olimpiai falura még nem is született javaslat. Az ugyan valószínűnek tűnik, hogy a sportlétesítmények magját a Népstadion és környéke jelenthetné, de a többi helyszín kijelölése előtt minden városfejlesztési elgondolás csak kóklerkodás, dobálódzás a számokkal. Annál inkább is, mert a lista több olyan fejlesztést tartalmaz, amelyre a következő évtizedben amúgy is sor kerül, mint az M0-s északi hídjának az elkészítésére, az M0-s körgyűrű folytatására, a Ferihegyet a városközponttal összekötő vasútvonal kiépítésére. Nem mellesleg a fővárosi fejlesztések jelentős része elsősorban nem állami, hanem önkormányzati feladat lenne, s mindezt a központi költségvetéssel megalkottatni igencsak ügyes elgondolásnak tűnik.
Persze ez sem új ötlet, hiszen a városvezetés két évtized alatt egyetlen jelentős sportlétesítménnyel sem gazdagította Budapestet, ami korszerűsödött egyáltalán, az mindenekelőtt állami szerepvállalásnak köszönhető. Az öttusa-világbajnokságra vagy a vízilabda Európa-bajnokságra a Margitszigeten elkészült átalakítások ugyanis alapjai lehetnek a szükséges létesítményeknek. De sajnos csak ezek!
A városházi szakértők elemzése épp ezért nem több, mint gyakorló torpedó, ami el sem sült, így aligha sikerül a közvéleményt riogatni. A szánalmas kísérleteknek még biztosan nincs vége, a tartós ellenzékiségre készülő MSZP a jövőben is előáll majd hasonló próbálkozással, de hát szerencsére nem ezen fog múlni, hogy rendezünk-e olimpiát.
Lázár János a Harcosok Klubja edzőtáborában: Nincs csodafegyver, nincs felmentő sereg + videó
